اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

 اینفوگرافیک

اینفوگرافی از ترکیب دو کلمه اینفو و گراف تشکیل شده است، اینفو مخفف کلمهinformation به معنی اطلاعات است و graphic هم به معنی تصویر است، و اینفوگرافی یعنی ارائه اطلاعات یا اطلاع رسانی از طریق تصویر.

احتمالاً این جمله را بارها شنیده اید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است». به بیان ساده تر، اینفوگرافیک ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می کنند تا مجموعه ای از داده ها و اطلاعات پیچیده را به گونه ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه ای سریع و قابل فهم به مخاطب منتقل شود.

کمک به نمایش سریع، واضح و زیبای ایده های پیچیده و نشر اطلاعات و داده ها به صورت بصری و سهل الوصول از ویژگی های اصلی یک اینفوگرافی خوب است. محتوای مطالب، زمانی که در قالب تصویر ارائه شود، بیشتر در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک Facebook، توییتر Twitter و پینترست Pinterest به اشتراک گذاشته می شود. استفاده از اینفوگرافیک برای شرکت ها و سازمان ها راه بسیار مناسبی است تا در فضای مجازی بیشتر خود را به نمایش بگذارند.

1- ایده

همه ی اینفوگرافیک ها با ایده شروع می شوند. موضوعی را انتخاب کنید که به عنوان پایه و اساس طراحی و محتوای اینفوگرافیک تان به کار می رود. این موضوع می تواند در ارتباط با خدمات یا محصولات سازمان شما باشد و یا به زمینه ی موردعلاقه خودتان مربوط گردد.

2- مخاطب

نتیجه نهایی که می خواهید از اینفوگرافیک به دست آورید چیست؟ خوانندگان بیشتر؟ مراجعه بیشتر؟ لایک یا کامنت یا بازنشر بیشتر؟ در هر فرآیند ارتباطی، محتوای مطلب و کانال ارائه دهنده ی آن با مخاطب مرتبط است. مطلبی که به اشتراک می گذارید باید شفاف و موردپسند مخاطبانتان باشد. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا میزان پیچیدگی، عمق مطلب و نمود نهایی اینفوگرافیک در نظر مخاطبان را بسنجید. هم چنین موجب می شود تا هدفتان را نیز تعریف کنید.

3- ساختار

سعی کنید ساختاری برای اینفوگرافیک تان تعریف کنید که به شما در روند ساخت، پیدا کردن، سازمان دهی اطلاعات و به حداکثر رساندن تأثیر آن روی مخاطب کمک کند. همان طور که آماده سازی محتوای یک داستان جهت ارائه ی بهتر به مخاطب کمک می کند تا پیام نهایی آن را درک کند؛ هدف شما رسیدن به همین نتیجه از طریق اینفوگرافیک است.

4- اطلاعات

اساسی ترین بخش اینفوگرافیک شما، اطلاعاتی است که ارائه می دهید. اینترنت مملو از اطلاعات، میلیاردها مقاله و صفحات مختلف در زمینه های گوناگون است؛ اما بیشتر این مطالب نظرات نویسندگان است و همیشه هم صددرصد درست نیستند. منابع قابل اعتماد و اطلاعات مرتبط با موضوعتان را انتخاب کنید. پس از جمع آوری اطلاعات آن ها را ارزیابی کنید. در انتخاب مطالب و داده های مناسب، گزیده عمل کنید. نوع هدف و مخاطبان شما در ارزیابی اطلاعاتی که بیشترین ارتباط را با موضوعتان دارد کمک خواهند کرد.

5-دانش

فقط انتقال دهنده اطلاعات از حالت متن به گرافیک نباشید. فکر کنید که چگونه نشانه های بصری می تواند در ارائه ی داده ها و القای پیام های متنی به مخاطب کمک کند. حقایق را منتشر کنید و میان اطلاعات جمع آوری شده و مخاطبانتان راه ارتباطی برقرار کنید. اینفوگرافیک باید به عنوان ابزاری جهت تولید و به اشتراک گذاشتن دانش به کار رود نه فقط یک کپی-پیست از محتوای خام مطالب. به علاوه فراموش نکنید که به ساده ترین شیوه ی ممکن محتوای خود را ارائه دهید. هدف اینفوگرافیک ها این نیست که کاربر را با حجم زیادی از اطلاعات اشباع سازند که اگر چنین شود باعث نرسیدن به هدف موردنظر می گردد.

6-طراحی

طراحی، سخت ترین بخش اینفوگرافیک محسوب می شود به خصوص زمانی که شما طراح نباشید و اطلاعات مختصری از دانش و ابزارهای طراحی بدانید. بهتر است صفحه اینفوگرافیک تان را چند بخش تقسیم کرده و اطلاعات تان را در آن ها قرار دهید. به نحوه ی ارائه ی داده ها فکر کنید. یک نمودار گرافیکی بهتر است یا یک نمودار خطی یا سطری یا ستونی؟ در حین انجام کار همواره مخاطبان و درک آن ها را در ذهن داشته باشید.

7- یک داستان از اطلاعات

یک اینفوگرافیک قوی و موفق دارای یک داستان مستحکم می باشد. این داستان معمولا از اطلاعاتی که قابلیت این را دارند تا به طور مصور برای بازدید کننده ها مفهوم باشند نشأت می گیرد. زمانی که داده های عددی برای اینفوگرافیک خود ندارید نا امید نشوید چرا که اینفوگرافیک صرفا برای نمایش داده های عددی به کار گرفته نمی شود و هر آنچه موجب تجزیه و تحلیل مقایسه ای شود و یا حتی جنبه آموزشی و هدایتی داشته باشد برای ساخت یک اینفوگرافیک مفید و قدرتمند کافی است. در روایت داستان خود دقت داشته باشید که تا جایی که ممکن است داستان شما باید کوتاه، مختصر و رساننده ی اصل مطلب باشد.

8- سبک بصری و جریان حاصل از آن

اینفوگرافیک نیازمند یک طرح بصری قوی است. معمولا اینفوگرافیک هایی خوانا تر محسوب می شوند که از چپ به راست (با حروف انگلیسی)، راست به چپ (با حروف فارسی) و یا از بالا به پایین نوشته ها در طرح آورده می شوند.سایر نکاتی که در موثر بودن سبک بصری و جریان اینفوگرافیک شما موثر خواهند بود:
مانند سایر پروژه ها شما نیاز به یک پالت رنگ مناسب دارید.

  • به ترتیب اهمیت بیشتر اطلاعات را در طرح چینش کنید.
  • تا جایی که ممکن است سایز و نوع فونت و … را به گونه ای انتخاب کنید که نوشته ها به راحتی توسط بیننده خوانده شود.
  • به یاد داشته باشید که متن ها در غالب اینفوگرافیک در ذهن مخاطب بیشتر باقی می مانند.

9- استفاده از تایپوگرافی به صورت سلسله مراتبی

استفاده از پالت تایپوگرافی با یک یا دو طرح حروف مانند سایر پروژه های طراحی ضروری به شمار می آید. از افزایش سایز و فاصله بین خطوط نترسید گاهی برای خوانا شدن نوشته ها در طرح این کار را باید انجام دهید. همچنین نگران استفاده از کاراکتر های حروف رنگی، پر رنگ و مدل های مختلف حروف خانواده ی حروف به کار برده شده در طرح به خصوص در بخش هدر نباشید این کار موجب می گردد نوشته ها بهتر به چشم بیاید.

10- به کار گرفتن فضای زیاد

به دلیل اینک اینفوگرافیک قصد دارد تا مطالب زیاد و درخور اهمیتی را تنها در یک تصویر بازگو کند به کار گیری فضای خالی مناسب اهمیت بیشتری پیدا می کند. فضای خالی می تواند بیننده را به مطالب مهم و تأکید آن مطالب هدایت کند و همچنین می تواند تعادل را در کل تصویر ایجاد کند تا بیننده بیشتر به تصویر جذب شده و چشمانش خسته نگردد.

11- استفاده از دکمه فراخوان

از یاد نبرید که اینفوگرافیک شما هدفی در پی دارد بنابراین تلاش کنید تا با قرار دادن دکمه فراخوان در طرح خود مخاطبان را تشویق به اشتراک گذاشتن طرح و یا تشویق به رجوع آنها به وب سایت خود کنید و از این طریق آنها را بیشتر با خود و هدفتان آشنا سازید.

12-انتخاب یک موضوع جذاب و کلیدی

یک طراحی اینفوگرافیکی زمانی با ارزش است و قابل اشتراک گذاری توسط مخاطبان را دارد که به یک مشکل اساسی و مهم بپردازد. در این راستا ابتدا باید این مشکل انتخاب شود، سپس در خصوص راهکارهای حل آن مطالعه شود. در نهایت اطلاعات به دست آمده باید توسط اینفوگرافیک در اختیار مخاطب قرا بگیرد. برای تأثیرگذاری بیشتر مطلب، بهتر است خودتان را به جای مخاطب قرار دهید.

ابتدا از خودتان بپرسید: مشکلات عمده ای که مخاطبان با آن روبه رو هستند کدامند؟ در گام بعدی موضوعات و عناوین متناسب با این مسایل را شناسایی و انتخاب کنید. فرمت محتوایی موضوعات اینفوگرافیک اغلب به شکل راهنمایی و دستورالعمل هستند. این راهکارها به شکلی زیبا، ساده و جذاب به مخاطب انتقال داده می شود. اگر کسب و کار شما توانایی عرضه این راهکارها و حل مشکلات را دارد، حتما در طراحی اینفوگرافی به صنعت خود اشاره کنید.در طراحی اینفوگرافیکی زیر عنوانی جذاب انتخاب شده و راهکارهایی کلیدی در رابطه با موفقیت در استارتاپ ها بیان شده است.

13-به چالش کشیدن وضعیت موجود

تولید محتوایی که وضع موجود را به چالش می کشد نقش زیادی در بالابردن محبوبیت کسب و کار شما ایفا می کند. با رعایت این اصل در طراحی اینفوگرافیک، مخاطبان به میزان تأثیر گذاری و تخصص شما درکسب و کار پی می برند. به عنوان مثال، طبق مطالعات کارشناسان، هشتگ هایی که شرایط فعلی کسب و کار را به چالش می کشند، طرفدار بیشتری در شبکه های اجتماعی دارند.

این نوع از تولید محتوا باعث ایجاد بحث و گفتگو در بین مردم می شود و نام برند شما را سر زبان ها می اندازد.در طراحی اینفوگرافیک زیر آمار فارغ التحصیلان مهندسی در چند کشور بررسی شده است. بر خلاف انتظارات عموم مردم کشوری پیشرفته مثل ژاپن فارغ التحصیل مهندسی کمتری نسبت به ایران دارد و این چالشی در سیستم آموزشی کشور محسوب می شود.

14-تغییر چشم انداز

سوال یا مشکل موجود را به شکلی جدید مطرح کنید تا تأثیرگذارتر شود. به عنوان مثال اگر شرکتی در حوزه دارو و درمان دارید، می توانید با دادن اطلاعات جالب علمی و پزشکی در طراحی اینفوگرافیک، مردم را تشویق به حفظ سلامتی و مصرف محصولات خود بکنید.

15-استفاده از مطالب آشنا و خاطره انگیز

اگر در طراحی اینفوگرافیک از ضرب المثل ها و عبارات خاطره انگیز استفاده شود، کنجکاوی مردم را به خود جلب می کند و آن ها را به دنبال کردن موضوع اینفوگرافیک تشویق می کند. در واقع مفهوم ضرب المثل استفاده شده، برای تبلیغ کسب و کار به کار می رود. همچنین معرفی زندگینامه افراد معروف و موفق، می تواند روش موثری در یک طراحی اینفوگرافیک جذاب باشد.

16-استفاده از آمارها

روزانه آمارهای زیادی از مراکز آمارگیری منتشر می شود. مقایسه این آمارها با هم می تواند به نتایج جالبی منجر شود. این روش یکی از روشهای طراحی اینفوگرافیک موفق است.به عنوان مثال اینفوگرافیک زیر آمارکاربران ایرانی شبکه های اجتماعی را بررسی کرده است که موضوعی جذاب برای عموم مردم است.

17-بیان اطلاعاتی فراتر از زمینه فعالیت کسب و کار

هنگام تولید محتوا و طراحی اینفوگرافی، خود را محدود به فضای کاری خود نکنید. پای خود را یک قدم فراتر بگذارید و سراغ مطالب متنوع دیگر نیز بروید. همچنین می توانید بین این موضوعات و فضای کسب و کار خود ارتباطاتی را پیدا کرده و در طراحی اینفوگرافیک به آن اشاره کنید. به عنوان مثال اگر کسب و کاری در رابطه با خرید و فروش آنلاین دارید، می توانید اینفوگرافیک هایی در رابطه با تفاوت بازاریابی سنتی و آنلاین منتشر کنید. این اینفوگرافیک مستقیما به معرفی محصول مورد نظر نمی پردازد، بلکه مخاطب را تشویق به بازاریابی آنلاین می کند.

18-ادغام کردن دو یا چند موضوع

آخرین اصل در طراحی یک اینفوگرافی ادغام دو یا چند موضوع است. این چند موضوع باید از جهاتی باهم مشترک باشند. این روش بسیار کارآمد و گیرا است.در آخر اینکه یکی از راه های موفقیت در طراحی اینفوگرافیک مطالعه کار های افراد دیگر و بررسی نکات ضعف و قوت آنهاست. امیدوارم که مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>