اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چیا

چیا رمزارزی است که برخلاف بیت کوین یا اتریوم برای استخراج کوین های جدید از اثبات کار (PoW) استفاده نمی کند؛ در عوض چیا از الگوی اثبات فضا و زمان (PoST) استفاده می کند. چیا برای انجام محاسبات، به جای استفاده از دستگاه های نیرومند ASIC یا بهترین کارت های گرافیک، از فضای خالی هارددیسک برای «زراعت» (فارم) رمزارز با حداقل منابع موجود، استفاده می کند.

تاریخچه ی ساخت چیا

شبکه ی چیا توسط یکی از بنیان گذاران بیت تورنت و مغز متفکر ایده ی تورنت های همتا به همتا یعنی برام کوهن ساخته شد. ایده ی چیا به عنوان بلاک چینی ارتقاءیافته و پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند در آگوست 2017 (1396) به وجود آمد. این شبکه در 29 اسفند 1399 (19 مارس 2021) اجرایی شده و 31 اردیبهشت 1400 (21 مارس 2021) تراکنش های رمزارز آن برای کاربران فعال شد.

پروژه ی چیا توانسته است پشتیبانی شرکت های مانند اندرسون هوروویتز و گلکسی دیجیتال را به خود جلب کند. این پروژه با هدف انجام تراکنش های تجاری بین المللی که سریع تر از بیت کوین باشد، در انتظار جلب نظر بانک ها است.

رمزارز چیا چرا به وجود آمد

چیا از کد بیت کوین استفاده نمی کند و کد منحصر به فرد خود را دارد. حال سؤال این است، آیا وجود بیت کوین کافی نبود و چه احتیاجی به ایجاد چیا است؟ زمانی که بیت کوین توسعه داده شد، این واقعیت در نظر گرفته نشده بود که زمانی سخت افزارهایی به خصوص (ASIC-ها) به طور کامل از کامپیوترها در امر استخراج پیشی خواهند گرفت، بیت کوین که قصد داشت به عنوان شبکه ای غیرمتمرکز عمل کند، اکنون در دست عده ای از ماینرها افتاده بود که به تولید چیپ های ارزان و امکان خرید برق با قیمت عمده فروشی دسترسی داشتند.

ماینرهایی که در حال حاضر شبکه ی بیت کوین را کنترل می کنند، دارای برتری در رقابت هستند و حتی زمانی که شبکه نیاز به تغییر داشته باشد، با آن مخالفت می کنند. چیا برای حل این مشکل، به ده سال تجربه ی به دست آمده از شبکه ی بیت کوین دسترسی داشت.در مقایسه با سایر رمزارزها، چیا به دلیل بلاک چین غیر متمرکزتر دارای امنیت بیشتر است و همچنین به ابزارهای رمزنگاری مدرن تری دسترسی دارد که به این شبکه امکان ایجاد تراکنش های هوشمندتری را می دهد.

دانه چیا

نام شبکه و رمزارز چیا از دانه ی گیاهی چیا نشأت گرفته است.واژه ی چیا از دانه ی گیاهی چیا الهام گرفته است. چیا تلاش می کند با کاهش وابستگی به انرژی، بلاک چینی سبز را ایجاد کند؛ به همین دلیل به جای واژه ی استخراج کننده یا ماینر از «فارمر» به معنی کشاورز و به جای استخراج یا ماینینگ از «فارمینگ» به معنی زراعت استفاده می کند. مفهوم فارمینگ، بهترین واژه برای اشاره به استفاده از فضاهای بلااستفاده از هارددیسک ها است و کسی که با صبر و حوصله به کاشت چیا می پردازد، در نهایت با جوانه های این گیاه پاداش می گیرد.

آیا چیا واقعا رمزارزی سبز است؟

ویژگی اصلی چیا استفاده از مدل اثبات فضا و زمان است؛ مدلی که ادعا می کند نسبت به مدل اثبات کار استفاده شده در بیت کوین، بیشتر دوستدار طبیعت است. چیا با تمرکز بر فضای ذخیره سازی به جای استفاده از قدرت پردازشی، سعی در تأمین امنیت شبکه ی خود دارد. بااین حال بعضی از منتقدان چیا به این نکته اشاره کرده اند که این به معنی تأثیر نگذاشتن بر محیط زیست نیست.

به این دلیل که چیا صرفا از هارددرایو برای فارم استفاده می کند، اثرات محیط زیستی ساخت هارد مستقیما به چیا مربوط است. اجرای یک نود که با گواه بر فضا کار می کند، مقداری الکتریسیته مصرف می کند و از نود گواه بر کار بهینه تر است، اما مصرف، هنوز صفر نیست.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>