اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


چیا


شبکه ی چیا چگونه کار می کند

چیا به جای استفاده از کامپیوترهای قدرتمند برای حل مسئله های ریاضی، در فضای هارددیسک (HDD) و دیسک حالت جامد (SSD) و با مکانیزمی شانسی، امنیت بلاک چین خود را تضمین می کند. فارمرهای چیا اقدام به ساخت پلات های 101 گیگابایتی روی فضای هارددیسک خود می کنند؛ این پلات ها حاوی هش است. زمانی که بلاک جدیدی به بلاک چین چیا افزوده می شود، هش آن با هش موجود در درایو فارمرها مقایسه می شود، کاربری که نزدیک ترین نتیجه را بازگرداند، برنده ی مسابقه ی فارمینگ است و پاداش آن بلوک را دریافت می کند.

از آنجایی که ثبت داده ها در هارددیسک ها نیازمند محاسبات پیچیده نیست، در تئوری، مهاجم به شبکه ی چیا با استفاده از حمله ی «آسیاب کردن (grinding)»، چندین امکان (هش موجود در پلات در مقایسه با هش درخواستی شبکه) را بررسی می کند و نزدیک ترین را هدف قرار می دهد. برای جلوگیری از انجام این حمله، شبکه نیازمند مقدار مشخصی از زمان سپری شده بین بلاک ها است، این بدین معنی است که کاربران نمی توانند به آسانی با بازنویسی نامحدود یک پلات به حل مسئله بپردازند و تمامی پلات های ساخته شده برای یافتن مطابقتی با مقدار اعلامی شبکه مورد نیاز است.

اجماع اثبات فضا و زمان چیست

چیا از اولین الگوریتم ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین که در سال 2018 معرفی شد، استفاده می کند، این الگوریتم که برای اولین بار توسط ساتوشی در 2018 پیشنهاد شده بود، اثبات فضا و زمان (PoST) نام دارد و جایگزینی برای الگوریتم پرمصرف اثبات کار است.

الگوریتم اجماع PoST از فضای خالی هارددیسک استفاده می کند. «اثبات فضا»، تکنیکی رمزنگاری است که در آن فارمرها مقداری از فضای بلااستفاده از هارددیسک خود را در اختیار شبکه قرار می دهند؛ اما برای حفظ امنیت بلاک چین، این اثبات باید با «اثبات زمان» همراه باشد. در ادامه به بررسی دقیق تر این اجماع می پردازیم:

اثبات فضا و اثبات زمان چگونه کار می کند

همان طور که اشاره شد، «اثبات فضا» از مقداری از فضای بلااستفاده هارددیسک ها استفاده می کند. کاربران بلاک چین چیا که به آن ها «فارمر» گفته می شود، فضای خالی هارددیسکشان را با نصب نرم افزاری روی سیستم خود در اختیار شبکه قرار می دهند و شبکه مجموعه ای از داده های رمزنگاری را روی «پلات» ذخیره می کند.

چیا هر 101 گیگابایت از هارددیسک را یک بخش مجزا در نظر گرفته و آن را پلات می نامند. زمانی که بلاک چین رقابت روی بلاک بعدی را اعلام می کند، فارمرها پلات خود را برای داشتن نزدیک ترین هش به مقدار اعلام شده در رقابت، بررسی می کنند.

احتمال اینکه فارمری پاداش بلاک را ببرد، برابر با درصد فضای کلی اختصاص داده شده توسط او در مقایسه با کل شبکه است. هرچه فارمر فضای بیشتری در اختیار شبکه بگذارد، احتمال بردش بیشتر می شود.«اثبات زمان» به زمانی اندک بین ساخت دو بلاک نیاز دارد. اثبات زمان به وسیله ی «تابع تأخیر قابل تأیید یا VDF» اجرایی می شود که به زمانی مشخص برای انجام محاسبات نیاز دارد، البته این فرایند تأیید بسیار سریع است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>