اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


باتری


اختراع باتری توسط ایرانیان برای اولین بار (باتری اشکانی)

البته استفاده از انرژی الکتریکی می تواند به سال های دور تری نیز برگردد. کارگران راه آهن بغداد در سال 1936 چیزی شبیه باتری پیدا کردند که آن را باتری ماقبل تاریخ نامیدند. قدمت این باتری به امپراتوری اشکانیان باز می گردد. یعنی چیزی حدود 2000 سال پیش! این باتری از یک کوزه سفالی تشکیل شده بود که درون آن با سرکه پر شده بود و یک میله آهنی داخل آن قرار گرفته بود.

باتری اشکانی میزان برقی حدود 1.1 تا 2 ولت تولید می کرد. تصویر باتری گفته شده در زیر نمایش داده شده است. اکثر دانشمندان، این باتری را به عنوان یک منبع انرژی نپذیرفتند. آن ها معتقد بودند که از این دستگاه برای آبکاری طلا یا نقره کاربرد داشته است.شواهد باستانی نشان می دهد که بابلی ها اولین کسانی بودند که با استفاده از الکترولیت تولید شده از سرکه برای جلا دادن به جواهرات خود استفاده می کردند. شواهد نشان می دهد که باتری اشکانی کشف شده در بغداد(حدود 250 سال قبل) برای آبکاری نقره کاربرد داشته است.

باتری های اولیه

آلساندرو ولتا ( Alessandro Volta) (1745- 1827) در سال 1800 کشف کرد که برخی از مایعات هنگام استفاده به عنوان هادی، جریان برق تولید می کنند. این کشف منجر به اختراع اولین سلول ولتایی شد که امروزه به باتری معروف شده است.

او همچنین آموخت که هرچه تعداد سلول های ولتایی بیشتر باشد، ولتاژ افزایش می یابد. فرانسه اولین کشوری بود که اختراعات ولتا را به رسمیت شناخت. این در زمانی بود که این کشور به اوج پیشرفت های علمی رسیده بود. علت پیشرفت فرانسه در علم این بود که از ایده های نو با آغوش باز استقبال می کردند.

اختراع باتری های قابل شارژ

در سال 1836 جان اف دنیل (John F. Daniell) شیمی دان انگلیسی، نوعی باتری بهبود یافته تولید کرد که می توانست زمان بیشتری انرژی الکتریکی را در خود ذخیره نماید. در سال 1859 Gaston Planté پزشک فرانسوی توانست اولین باتری قابل شارژ مبتنی بر اسید سرب را اختراع کند. تا قبل از آن کلیه باتری ها یک بار مصرف بودند. در سال 1899 اولین باتری های نیکل کادمیوم قابل شارژ تولید شدند.

هزینه بالای این باتری، استفاده از آن را محدود می کرد. در سال های طولانی، این باتری ها به عنوان باتری های قابل شارژ برای دستگاه های الکتریکی قابل حمل مورد استفاده بود. امروزه معمولا باتری های لیتیوم یون بیشترین استفاده را برای وسیله های الکترونیکی دارند. این باتری ها برای اولین بار توسط شرکت سونی در سال 1991 استفاده شد.

از باتری لیتیوم یون علاوه بر تأمین انرژی تلفن های همراه، لپ تاپ ها، دوربین های دیجیتال، ابزارهای برقی و تجهیزات پزشکی، از یون لیتیوم برای وسایل نقلیه الکتریکی و ماهواره ها نیز استفاده می شود. باتری مزایای زیادی دارد، از جمله می توان به انرژی خاص بالا، شارژ ساده، تعمیر و نگهداری کم و بی خطر بودن محیط زیست اشاره کرد. باتری لپ تاپ یک نمونه از انواع باتری های لیتیوم یونی است.

ایجاد الکتریسیته از طریق مغناطیس

تولید برق از طریق مغناطیس کمی دیرتر انجام شد. در سال 1820 دانشمندان در یافتند که سیم های فلزی دارای جریان الکتریکی، گاهی اوقات به یکدیگر جذب شده و بعضی وقت ها یکدیگر را دفع می کنند. در سال 1831 فردی به نام مایکل فارادی نشان داد که چگونه یک دیسک مسی می تواند در یک میدان مغناطیسی قبلی، جریان برق مداوم را تولید کند. این امر منجر به تولید موتورها و ژنراتورهای الکتریکی شد.

اندکی بعد ترانسفورماتورهایی تولید شدند که جریان متناوب AC را به جریان دلخواه تبدیل می کنند. در سال 1833 فارادی علم الکترومغناطیس را پایه گذاری نمود. قانون فارادی نیز توسط این دانشمند نوشته شده است.این علم در تولید ژنراتورهای الکتریکی به کار رفته است. هنگامی که رابطه ی مغناطیس با الکترونیک شناخته شد، ژینراتورهای بزرگی تولید شد که یک جریان ثابت برق را تولید می کردند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>