اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


حافظه


چرا SSD مدل های مختلفی دارد

چند سال گذشته فقط حافظه های SSD 2.5 اینچی موجود بود. با توجه به این که فضای زیادی را اشغال می کرد و در برخی از لپ تاپ های کوچک تر که فاقد درایو نوری بودند، کاربر مجبور به جایگزینی SSD به جای هارد دیسک مغناطیسی می شد. برای همین فرم فاکتور های مختلف SSD روانه بازار شدند.تقریباً همه مادربردهای رایانه رومیزی و رایانه های لوحی (تبلت) جدید و بسیاری از لپ تاپ های جدید دارای اسلاتهایی هستند که برای PCI Express NVMe SSD با اندازه هایی بسیار کوچک تر طراحی شده اند.

این امر به ویژه در لپ تاپ و نوت بوک های نازک که فضای داخلی کمتری دارند، بسیار کاربردی است. این درگاه ها که به اسلات M.2 معروف هستند و SSD های M.2 را می پذیرند که تقریبا هم اندازه یک جعبه آدامس هستند. این روزها تقریباً هر ماربرد PC و لپ تاپ های جدید، حداقل دارای یک چنین درگاهی است.

چرا اندازه SSD کوچک شده است؟

این یک سوال خوب است که پاسخی ساده دارد. از نظر علمیSSD ها هرگز نیازی به این اندازه بزرگ ندارند. SSD های "کلاسیک" 2.5 اینچی به گونه ای طراحی شده اند که در لپ تاپ ها و رایانه های رومیزی جای می گیرند. به دنبال کاهش اندازه و وزن لپ تاپ ها و تبلت ها، یک نکته اساسی به چشم می خورد: باید ابعاد و اندازه این درایو ذخیره سازی کوچک تر شود.

M.2 SSD ابعاد فیزیکی خود را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و اکنون اندازه ای در حد RAM لپ تاپ دارد. در مقایسه با SSD های گذشته، M.2 اندازه ای بسیار کوچک تر دارد. باید توجه داشته باشید که در صورتی می توانید از این نوع حافظه استفاده کنید که اسلات M.2 یا MSATA در مادربرد شما وجود داشته باشد.

توضیحاتی مختصر درباره M.2 SSD

حافظه های M.2 دارای یک مدار الکترونیکی کوچک است که تراشه های مختلف سیلیکونی روی آنها از جمله ماژول های NAND پیوند زده شده است که داده های شما را ذخیره می کنند.

MSATA SSD

اولین درایوهای M.2 درایو های Serial ATA (SATA) بودند، در اصل یک نسخه مشابه اس اس دی 2.5 اینچی بود. هنوز می توانید SSD های SATA-bus را به شکل M.2 به راحتی پیدا کنید. آنها معمول هستند و بیشتر اسلات های M.2 آنها را می پذیرند. در برخی موارد، هر دو نسخه 2.5 اینچی و M.2 دارای خروجی یکسان هستند که تفاوت کمی در عملکرد بین آنها وجود دارد.

توجه داشته باشید که سیستم شما برای استفاده از این درایوها به طور خاص باید از PCI Express در اسلات M.2 خود پشتیبانی کند. برخی از برد های دسک تاپ از هر دو نوع پشتیبانی می کنند. یک لپ تاپ ممکن است فقط از SSD های M.2 که از گذرگاه SATA استفاده می کنند پشتیبانی کند و باعث ایجاد محدودیت هایی در ارتقا برای شما می شود.

برخی از لپ تاپ های سطح بالا می توانند از درایوهای PCI Express M.2 استفاده کنند.توجه داشته باشید که برخی مانند آخرین MacBook Pro های اپل دارای درایوهای PCI Express هستند که به روشی غیرقابل ارتقا به صفحه اصلی لپ تاپ لحیم شده اند. "PCI Express SSD" لزوما به معنای "ماژول M.2 SSD قابل جابه جایی نیست." همانطور که گفته شد، تقریباً همه مادربردهای دسک تاپ جدید اکنون دارای اسلات M.2 هستند و اکثر آنها اکنون از SSD های PCI Express M.2 پشتیبانی می کنند.

نسل اول SSD های M.2 PCI Express از رابط PCI Express x2 استفاده می کنند که سقف توان عملیاتی بالاتر از SATA 3.0 دارند. آن ها امروزه از فناوری PCI Express 3.0 x4 پشتیبانی می کنند که در کنار فناوری موسوم به Non-Variable Memory Express (NVMe) می باشد. ایده NVMe بهبود سرعت برای اجرای بهتر عملکرد سیستم است.

MSATA SSD 2

NVMe یک پروتکل کنترل برای SSD است که در چند سال گذشته بر SSD های داخلی تسلط یافته است. ممکن است اصطلاح "AHCI" به گوشتان خورده باشد. این طرح کنترلی است که توسط دیسک های سخت و SSD SATA برای جریان داده از طریق گذرگاه SATA استفاده می شود.

AHCI در زمان سلطنت هارد دیسک ها طراحی شده است، اگرچه با SSD کار می کند. در مقابل، NVMe برای کنترل حافظه اس اس دی از ابتدا طراحی شده است و برای قلمرو حافظه های مبتنی بر فلش بهینه شده است. برای جایگزینی AHCI در جدیدترین SSD ها طراحی شده است.

NVMe کلمه ای است که می توانید در SSD های M.2 جستجو کنید، اما بدانید که سیستم و مادربرد شما باید از درایوهای PCI Express NVMe در BIOS پشتیبانی کنند تا این درایو ذخیره سازی بتواند به عنوان یک وسیله قابل بوت عمل کند. مادربردهای مستقر در آخرین چیپست های AMD و Intel از درایوهای PCI Express x4 NVMe M.2 پشتیبانی می کنند.

اکنون برخی از برد های دسک تاپ دارای دو یا چند اتصال M.2 هستند. اما خارج همه ی مادربردهای کامپیوتر و لپ تاپ که سه یا چند سال گذشته تولید شدند، از اسلات های M.2 با قابلیت NVMe پشتیبانی نمی کنند. بنابراین قبل از خرید یکی از این درایوها حتما مطمئن شوید که مادربرد دستگاه شما از این اسلات پشتیبانی می کند یا خیر.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>