اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هارد دیسک

سال 2021 شصت و پنجمین سالگرد قابل احترام برای درایو دیسک سخت (H.D.D) بوده. در حالی که رایانه های جدید به طور فزاینده ای برای ذخیره سازی اصلی به دیسک های حالت جامد (SSD) روی می آورند، HDD همچنان قهرمان ذخیره سازی داده های کم هزینه و با ظرفیت بالا است. این دلیل بزرگی است برای اینکه: چرا ما هنوز از هارد دیسک مغناطیسی در محل ذخیره دیتای رایانه خود استفاده می کنیم.

بیایید نگاهی به تاریخچه هارد دیسک ها بیندازیم. IBM اولین رایانه مبتنی بر درایو دیسک سخت تجاری را ساخت و آن را RAMAC نامید که مخفف: روش دسترسی تصادفی حسابداری و کنترل بود. سیستم ذخیره سازی آن IBM 350 نامیده می شد RAMAC بزرگ بود و برای کار به یک اتاق کامل احتیاج داشت. سیستم ذخیره سازی درایو دیسک سخت به تنهایی به اندازه دو یخچال بود و داخل آن 50 دیسک گردان 24 اینچی انباشته شده بود.

اولین نمونه هارد دیسک

اولین درایو دیسک سخت IBM Model 350 Disk File بود که در سال 1956 همراه با کامپیوتر IBM 305 RAMAC ارائه شد. این حافظه غیر فرار دارای 50 دیسک 24 اینچی با ظرفیت ذخیره سازی 5 میلیون فایل متنی بود این یعنی: کمی کمتر از 5 مگابایت. اولین هارد دیسکی که توانست مرز های ذخیره سازی اطلاعات را فراتر از انتظار بشر سوق دهد:

با ظرفیت بیش از 1 گیگابایت IBM 3380 در سال 1980 ساخته شد. این حافظه می توانست 2.52 گیگابایت دیتا ذخیره کند. این میزان ذخیره سازی برای هر چیزی ( به جز آرشیو عکس، موسیقی و فیلم های سینمایی) فوق العاده و شگفت انگیز بود. جعبه سخت افزار آن به اندازه یخچال فریزر آشپزخانه شما بود ! و وزن آن 550 پوند ( معادل 250 کیلوگرم) و قیمت آن هنگام معرفی از 81000 دلار تا 142، 400 دلار تخمین زده شد.

مشتریان IBM بیش از 3200 دلار برای امتیاز دستیابی و ذخیره آن اطلاعات هزینه کردند

این رقم فقط برای اجاره یک ماهه بود. شصت سال پیش، ذخیره سازی اطلاعات برای هر مگابایت در هر ماه 640 دلار هزینه داشت. با نرخ ذخیره سازی IBM در سال 1956، یک آیفون 7 جدید ماهیانه حدود 20.5 میلیون دلار هزینه دارد. البته راماک در جیب شما جا نمی شد !این روزها می توانید 2 ترابایت را روی کارت SD به اندازه یک تمبر پستی قرار دهید، اما نیم قرن پیش، این داستان کاملاً متفاوت بود.

IBM همچنان به اصلاح فضای ذخیره سازی درایو دیسک سخت ادامه داد، اما سیستم ها همچنان بزرگ و دست و پا گیر بودند. در اوایل دهه 1960 مشتریان اصلی IBM تشنه ظرفیت ذخیره سازی بیشتر بودند، اما آنها به راحتی فضای محیطی لازم برای نصب وسایل ذخیره سازی به اندازه یک یخچال را نداشتند بنابراین، افراد هوشمند در IBM به یک راه حل رسیدند: ذخیره سازی قابل جابه جایی.

IBM 1311 Disk Storage Drive در سال 1962 معرفی شد

ای سیستم امکان استفاده از IBM 1316 Disk Packs را ایجاد کرد که به مشتریان اصلی IBM اجازه می داد تا ظرفیت ذخیره سازی خود را به اندازه مورد نیاز ( در حد توان مالی خود) گسترش دهند IBM اندازه دیسک ها را به طرز چشمگیری کوچک کرد دیسک ها از قطر 24 اینچ به 14 اینچ کوچک شد. بسته های دیسک 9 پوندی در دستگاهی به اندازه یک ماشین لباسشویی مدرن قرار گرفتند. هر جعبه می توانست حدود 2 مگابایت فضا داشته باشد.

تولید رایانه ها از پکیج های رقابتی و تحریک کننده شروع شد

حس کنجکاوی مشتری با قیمت های گران در دنیای تجارت تا دستگاه های ضروری و فزاینده ای که برای انجام کار مورد نیاز است، متمرکز شده اند. IBM’s System 360 ثابت کرده است که یک رایانه مرکزی بسیار محبوب و تأثیرگذار است. IBM مدل های مختلفی ایجاد کرد اما شدیدا به روند " ذخیره سازی انعطاف پذیر" در سراسر خط تولید 360 نیاز داشت. بنابراین IBM یک اتصال استاندارد دستگاه دیسک سخت را ایجاد کرد. سایر تولیدکنندگان این فناوری را به کار گرفتند و یک صنعت متولد شد.

انقلاب PC به عنوان کامپیوتر های خانگی

تا دهه 1970 کامپیوترها وسایل عظیم، گران قیمت و بسیار تخصصی ای بودند که تنها بزرگ ترین مشاغل، دانشگاه ها و موسسات دولتی توانایی خرید آن را داشتند. افت قیمت قطعات الکترونیکی، افزایش تراکم تراشه های حافظه و سایر عوامل باعث ایجاد یک صنعت کاملاً جدید شد: رایانه شخصی. در ابتدا، رایانه های شخصی از قابلیت ذخیره سازی بسیار محدود و تقریباً ناچیز برخوردار بودند.

برخی از آنها از نوار کاغذی سوراخ دار برای نگهداری استفاده می کردند. دیگران از کاست های صوتی استفاده می کردند. سرانجام، رایانه های شخصی اطلاعات را بر روی درایوهای فلاپی دیسک می نویسند. با گذشت زمان هزینه تولید و ارائه درایوهای دیسک سخت به اندازه کافی کاهش یافت تا کاربران PC نیز بتوانند یکی از آنها را داشته باشند.

ظهور RAID

در اواخر دهه 1980، هنگامی که سه دانشمند کامپیوتر از دانشگاه برکلی در مقاله تحقیقاتی ارائه شده در کنفرانس SIGMOD، اصطلاح "RAID" را ابداع کردند، یک فصل مهم در پس زمینه های Backblaze ظاهر می شود، یک رویداد سالانه که امروزه نیز اتفاق می افتد.

RAID مخفف کلمه Redundant Array of Inexpensive Disks است. ایده RAID این است که شما می توانید چندین دستگاه ذخیره سازی مجزا تهیه کرده و آنها را برای یک واحد منطقی یکسان ترکیب کنید. تقسیم کار نوشتن و خواندن داده ها بین چندین دستگاه می تواند باعث حرکت سریعتر داده ها شود. همچنین می تواند احتمال از دست رفتن داده ها را کاهش دهد.

RAID برای سرور ها از اهمیت خاصی برخوردار هست

RAID در واقع نحوه ساخت Storage Pods است. آخرین طراحی Storage Pod ما شامل 60 هارد دیسک مجزا است که در چهار آرایه RAID جمع شده اند. سپس BackBlaze با پیاده سازی مکانیزم رمزگذاری پاک کردن Reed-Solomon برای کار کردن در سراسر خزانه های Backblaze، این مفهوم را بیشتر پیش برد.

با آخرین طراحی Storage Pod یک دیتا سنتر حدود 800 ترابایت را در یک شاسی فشرده می کند که حدود 7 اینچ ارتفاع عمودی را در یک قفسه تجهیزات اشغال می کند. این فاصله زیادی از فضای ذخیره سازی RAMAC به اندازه 5 مگابایت در ابعاد یخچال و فریزر دارد. این تیجه: در واقع 96 میلیون برابر فضای ذخیره سازی بیشترنسبت به پکیج های اولیه IBM است.

در طول دهه 1980 و 1990، سازندگان هارد دیسک و رایانه های شخصی دست به نو آوری زد ه و بازار خرید حافظه رایانه را به طور غیرقابل تصوری تغییر دادند. درایوهای 5.25 اینچی خیلی زود جای خود را به درایوهای 3.5 اینچی داد. در Backblaze ما هنوز از درایوهای 3.5 اینچی طراحی شده برای رایانه های رومیزی مدرن در Storage Pods استفاده می کنیم.

اگر امروز از لپ تاپی استفاده می کنید که دارای هارد دیسک است، احتمال اینکه داری یک مدل از هارد دیسک 2.5 اینچی باشد وجود دارد. نیاز به فضای ذخیره سازی بهتر، سریعتر، قابل اطمینان تر و انعطاف پذیر نیز باعث ایجاد رابط های مختلفی شد IDE، SCSI، ATA، SATA، PCIe به عنوان درگاه های رابط هارد دیسک با سیستم به سرعت ارتقاء یافت!پورت های IDE در 2.5 و 3.5 اینچ متفاوت هستند اما پورت SATA برای همه فرم فاکتور ها یکسان است.

در نسل های اولیه 5400 دور در دقیقه (RPM) استاندارد بود، اما 7200 دور، عملکرد بهتری داشت. خیلی زود, Seagate Western Digital وسایر تولید کننده گان با معرفی 10، 000 RPM و در نهایت 15، 000 RPM سرعت چرخش دیسک و خواندن و نوشتن دیتا را افزایش دادند. IBM پیشگام هارد دیسک تجاری بود و در طول دهه های گذشته تعداد بی شماری از ابتکارات درایو دیسک سخت را به بازار عرضه کرد. در سال 2003، IBM بخش ذخیره سازی خود را به هیتاچی فروخت. بسیاری از درایوهای هیتاچی که ما در اینجا در Backblaze استفاده می کنیم می توانند اصل و نسب آنها را به IBM برسانند.

درایوهای حالت جامد در مقابل هارد دیسک مغناطیسی

حتی وقتی دیسک های سخت جایگاهی در سیستم های رایانه ای اولیه پیدا می کردند، سیستم های ذخیره سازی مبتنی بر RAM نیز در حال ایجاد بودند. در روند افزایش ناگهانی و نیاز بالای حافظه کامپیوتر؛ پیچیدگی فناوری، اندازه و نیاز به برق در کارکرد قطعات، باعث می شود که فرایند ذخیره سازی مبتنی بر حافظه RAM دشوار به نظر رسد؛ اما این روند بسیار تخصصی است و سیستم های گران قیمت در بازارهای ابر رایانه، ناگزیر ازآن استفاده می کنند.

سرانجام RAM غیر فرار به اندازه کافی سریع، قابل اعتماد و ارزان شد که SSD ها می توانند به صورت انبوه تولید شوندSSD ها فوق العاده گران بودند. در اوایل دهه 1990، شما می توانستید یک SSD 20 مگابایتی برای کامپیوتر با قیمت 1000 دلار خرید کنید. این یعنی در ازای هر مگابایت حدود 50 دلار پرداخت می شد. اگر بخواهیم قیمت ها را مقایسه کنیم؛ هزینه یک دیسک سخت چرخشی ( هارد دیسک مغناطیسی) به زیر 1 دلار برای هر مگابایت کاهش یافته و حتی بیشتر سقوط خواهد کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>