اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

زانتان گام یا صمغ زانتان یک پلی ساکارید بوده که با عمل تخمیر گونه های مختلفی از باکتری های زانتوموناس تولید می شود.

زانتان_گام

این صمغ از قند هایی همچون گلوکز، مانوز و ترکیبی به نام دی گلوکورونیک اسید تشکیل شده و به طور کلی به عنوان یک قند برون سلولی شناخته می شود.

این ترکیب در صنعت و به ویژه صنایع غذایی کاربرد های زیادی داشته و عمدتاً آن را به عنوان یک عامل غلیظ کننده و استبیلایزر غذایی به کار می برند.

گرچه این ماده در صنایع غذایی بیشترین کاربرد را دارد و اغلب افراد نیز به همین واسطه آن را می شناسند؛ اما شاید جالب باشد بدانید همان گونه که این ماده در تولید خوراک ما استفاده می شود در چسب کاغذ دیواری اتاق تان نیز حضور دارد!

کاربرد زانتان گام در صنایع غذایی:
همانطور که گفته شد، زاتان گام که با نام گزانتان گام نیز در بازار به خرید و فروش می رسد در صنایع غذایی کاربرد های مختلفی دارد.

این ماده از سوی هیأت سلامت غذا اروپا یا همان EFSA کد E415 را دریافت کرده و بنابراین استفاده از آن در فرآورده های غذایی خطری را متوجه سلامت بدن ما نمی سازد.

صمغ زانتان به واسطه داشتن ویژگی هایی ذاتی اش قادر است، ویسکوزیته مواد را بالا ببرد و طعم، قوام، ماندگاری و بافت آن ها را بهبود بخشد.

این ماده همچنین به دلیل داشتن خاصیت استبیلایزری و امولسیفایری به فرآورده های غذایی کمک می کند تا در دما و سطوح PH مختلف مقاومت کرده و پایداری بهتری داشته باشند.

این صمغ به علت توانایی اش در افزایش ویسکوزیته و قابلیت حجم دهندگی اش در بسیاری از خوراکی های فاقد گلوتن مورد استفاده قرار می گیرد و در محصولات پخت شده جایگزین مناسبی برای گلوتن می باشد.

شما می توانید زانتان گام را در لیست مواد اولیه فرآورده هایی همچون انواع سس، محصولات پخت شده، آب میوه، سوپ های آماده، بستنی، انواع سیروپ و شربت، محصولات فاقد گلوتن و خوراکی های رژیمی بیابید.

تحقیقات انجام شده نشان داده اند که زانتان گام دارای خواص متعددی برای سلامت انسان بوده و مصرف فراورده های غذایی حاوی این ترکیب مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • کاهش کلسترول خون.
  • کاهش وزن.
  • جلوگیری از بروز سرطان.
  • بهبود وضعیت مزاج.
  • جلوگیری از خشکی دهان.

کاربرد زانتان گام در صنایع آرایشی و بهداشتی:
به غیر از فرآورده های غذایی، صنعت گران از گزانتان گام در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می کنند. این ماده باعث می گردد تا محصولات بهداشتی قوام و غلظت مناسبی پیدا کنند و در عین حال به راحتی از ظرف خود خارج گردند.

زانتان گام در تولید فرآورده های آرایشی و بهداشتی مثل خمیردندان، انواع کرم، لوسیون بدن، شامپو، ژل مو و… مورد استفاده قرار می گیرد.

سایر کاربرد های صمغ زانتان:
کاربرد های این ماده به این جا ختم نمی شوند! این صمغ در صنعت نیز کاربرد های فراوانی دارد و به دلیل مقاومت خوبش در برابر دما و PH های مختلف برای تولید محصولات صنعتی همچون قارچ کش، علف کش، حشره کش، مواد شوینده ویژه کاشی و اجاق گاز، انواع رنگ، چسب و… نیز به کار می رود.

علاوه بر این موارد از زانتان گام به عنوان عاملی غلیظ کننده در صنعت داروسازی نیز استفاده می شود و طبق تحقیقات انجام شده این ماده علاوه بر افزایش ویسکوزیته در بهبود دیابت، خشکی چشم، مشکل بلع و چربی خون نیز مؤثر می باشد.

مضرات احتمالی زانتان گام:
گرچه سازمان غذا و دارو آمریکا یا همان FDA سلامت این صمغ را تأیید کرده، با این وجود گستردگی کاربرد این ماده در صنایع غذایی ایجاب می کند تا احتمالات را در خصوص مضرات آن جدی بگیریم.

مصرف بیش از حد زانتان گام می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی و درد های شکمی گردد؛ گرچه از طرف دیگر این ترکیب می تواند رشد باکتری های پری بیوتیک و به طور کلی باکتری های خوب روده را افزایش می دهد.

طبق تحقیقات صورت گرفته به نظر می آید افرادی که به گندم، ذرت، سویا و لبنیات حساسیت نشان می دهند باید مقدار زانتان گام مصرفی خود را تحت کنترل داشته باشند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>