اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاراگینان عصاره جلبک دریایی قرمز است که معمولاً با نام خزه ایرلندی شناخته می شود این جلبک دریایی خوراکی بومی جزایر انگلیس است و صدها سال است که در آشپزی سنتی استفاده می شود.

کاراگینان

کاراگینان همچنین به طور گسترده ای در صنایع غذایی به عنوان ماده غلیظ کننده و ژل کننده استفاده می شود.

شما این ترکیب را در بستنی، پنیر، شیرهای غیر لبنی، ژله، پودینگ و شیر خشک پیدا خواهید کرد. برخلاف ژلاتین که از محصولات حیوانی تهیه می شود، کاراگینان کاملا گیاهی است.

در سال های اخیر این ترکیب مورد بحث و انتقاد بسیاری قرار گرفته است و برخی محققان مصرف خوراکی آن را برای انسان مناسب نمی دانند.

کاراگینان چیست؟
کاراگینان افزودنی است که برای غلیظ کردن، امولسیون کردن، حفظ مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود این ماده را اغلب در شیرهای غیر لبنی، محصولات گوشتی و ماست خواهید یافت.

از اواخر دهه 1960، در مورد اثرات این ماده بر سلامتی اختلاف نظر وجود دارد. برخی شواهد نشان می دهد که این ترکیب باعث التهاب و زخم های دستگاه گوارش می شود و به سیستم هضم شما آسیب می رساند.

مردم درخواست کرده اند که محصولات دارای کاراگینان با هشدار برچسب گذاری شوند یا به طور کامل این ماده از سیستم غذایی حذف شود.

کاراگینان چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟
کاراگینان کاربردهای متنوعی دارد اگرچه هیچ عطر و طعم و ارزش غذایی ندارد، اما یک ماده ضخیم کننده و تثبیت کننده مفید است.

برخی از تولید کنندگان برای جلوگیری از جدا شدن شیر، آن را در محصولاتی مانند شیر شکلات مورد استفاده قرار می دهند. همچنین می تواند از آن به عنوان جایگزین چربی در غذاهای کم چرب و محصولات جایگزین لبنی برای وگان ها استفاده شود.

بعضی از تولیدکنندگان از کاراگینان به عنوان چسب در گوشت های فرآوری شده استفاده می کنند. برخی آن را به مرغ های از قبل پخته شده تزریق می کنند تا گوشت آن نرم شده و برای مدت بیشتری آبدار بماند.

به عنوان مثال شرکت ها اغلب از این ترکیب به عنوان جایگزین ژلاتین، در دسرها استفاده می کنند. کاراگینان همچنین یک ماده رایج در کنسرو غذای حیوانات خانگی است. محصولات غیر غذایی مانند ژل های خوشبو کننده هوا و خمیر دندان نیز اغلب حاوی این ترکیب هستند.

FDA از تولیدکنندگان خواسته است که بر روی برچسب محصولاتی که حاوی کاراگینان هستند آن را حتما درج کند. صمغ لوبیا، صمغ عربی، آلژینات، صمغ گوار و صمغ زانتان جایگزین های ایمن تری برای این ماده هستند.

آیا برای مصرف کاراگینان برای انسان بی خطر است؟
برای تأیید هرگونه ارتباط بین کاراگینان و مشکلات گوارشی، باید مطالعات انسانی بیشتری انجام شود. سازمان غذا و دارو هنوز این ماده را تأیید می کند.

اما در سال 2016، شورای ملی استاندارد ارگانیک رأی به حذف آن از لیست مصوب آنها داد. این بدان معناست که غذاهای تهیه شده با کاراگینان دیگر نمی توانند برچسب "USDA organical" داشته باشند.

برخی از عوارض جانبی احتمالی مصرف این ماده عبارتند از:

  • التهاب.
  • نفخ شکم.
  • سندرم روده تحریک پذیر و IBD.
  • عدم تحمل گلوکز.
  • سرطان روده بزرگ.
  • حساسیت غذایی.

چه غذاهایی حاوی کاراگینان هستند؟
از آنجا که این ماده کاربردهای متنوعی دارد، در طیف وسیعی از محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. غذاهای زیر معمولاً حاوی کاراگینان هستند:

  • لبنیات: خامه، شیر شکلات، بستنی، خامه ترش، پنیر دلمه و محصولات ماست چکیده برای کودکان.
  • گزینه های غیر لبنی: شیر سویا، شیر بادام، شیر شاهدانه، شیر نارگیل، پودینگ سویا و سایر دسرها.
  • گوشت: گوشت بوقلمون خلال شده، مرغ آماده و گوشت غذاهای آماده.
  • غذاهای آماده: سوپ و آبگوشت کنسرو شده، شام های مایکروویوی و پیتزاهای منجمد.

برخی از نوشیدنی های تغذیه ای یا رژیمی نیز حاوی این ترکیب هستند و در برخی مکمل ها از جمله ویتامین های جویدنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجا که این ترکیب می تواند به عنوان یک گزینه ژلاتین مورد استفاده قرار گیرد، برخی از تولید کنندگان از کاراگینان در محصولات پایه ژله، از جمله دسرهای ژله وگان استفاده می کنند.

نتیجه گیری:
مدت هاست که در مورد ایمنی مصرف این ماده نگرانی و بحث وجود دارد. این ماده افزودنی غذایی از اختلاط عصاره جلبک دریایی با مواد قلیایی تولید می شود.

دانشمندان به طور گسترده ای می پذیرند که کاراگینان تخریب شده یا پولیژینان (Poligeenan) می تواند باعث سرطان و سایر موارد بهداشتی شود.

پولیژینان با مخلوط کردن همان عصاره جلبک دریایی با اسید ساخته می شود و یک ماده التهابی قدرتمند است که در آزمایشگاه ها استفاده می شود.

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که برخی از کاراگینان های دارای درجه غذایی هنگامی که در معرض اسید معده قرار می گیرند می توانند تخریب و به پولیژینان تبدیل شوند.

این مطالعات به طور قطعی نشان نداده است که چه مقدار کاراگینان تخریب شده خطرناک است. با این حال، به دلیل خطر احتمالی بهتر است از مصرف آن خودداری کرد.

در ایالات متحده، FDA این ماده را برای استفاده به عنوان افزودنی غذایی تأیید کرده است. با اینحال برخی از افراد گزارش کردند که حذف کاراگینان از رژیم غذایی به تسکین علائم ناراحتی معده، مانند نفخ و IBD کمک کرده است. با این حال، هیچ تحقیق علمی این ادعاها را تأیید نمی کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>