اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صنعت پتروشیمی یکی از مهم ترین بخش های کسب و کار دنیاست. اهمیت این بخش را از آنجایی می توان متوجه شد که هر صنعتی در دنیا که به ذهن شما خطور می کند، به طور مستقیم یا غیر مستقیم با این صنعت رابطه دارد.

پتروشیمی

شرکت نفت عربستانیکی دیگر از مسایل بسیار مهم در رابطه با این صنعت این است که علاوه بر این صنایع، زندگی روزمره مردم نیز به طور مستقیم با این صنعت ارتباط دارد.

زیبایی این محصولات در این است که در جنبه های مختلف زندگی انسان کاربرد دارند. در ادامه فهرست 10 شرکت برتر پتروشیمی دنیا را می بینید که تقریبا در طول دهه گذشته در راس صنعت پتروشیمی قرار داشته اند و توانسته اند دسترسی به محصولات پتروشیمی را برای همه مردم در اقصی نقاط جهان مهیا کنند.

10. بایر (Bayer):
آخرین شرکت در فهرست 10 شرکت برتر پتروشیمی دنیا که به هیچ وجه به معنی کم اهمیت بودن آن نیست، شرکت بایر است. این غول آلمانی محصولات داروئی و فرآورده های پتروشیمی را تولید می کند.

دفتر مرکزی این شرکت در لورکوزن[1] واقع شده است و لوگوی آن نیز به عنوان یک نشان اختصاصی کاملا گویاست.

شعار این غول پتروشیمی «علم برای زندگی بهتر» است. این شرکت علاوه بر تولید محصولات مورد اشاره محصولات دیگری مانند محصولات بهداشتی، فرآورده های فناوری زیستی و مواد شیمیایی مورد استفاده در بخش کشاورزی را تولید می کند.

این شرکت در 1 آگوست سال 1863 توسط فردریک بایر[2] و جان فردریکوسکات[3] تأسیس شده است. در ابتدا یعنی از سال 1925 تا 1952 این شرکت بخشی از شرکت آی. جی. فاربن[4]بودو پس از آن تبدیل به یک شرکت مستقل شد.

در طول دوره جنگ سرد این شرکت نقش حیاتی در دوره رونق پس از جنگ را ایفا کرد و در نتیجه توانست جایگاه خود را باز پس گیرد. در سال 2006 شرکت شرینگ[5] با این غول پتروشیمی ادغام شد. مجموع فروش سالانه این شرکت 1/28 میلیارد دلار آمریکا بوده است.

9. اینئوس(Ineos):
بهترین نکته در مورد این شرکت این است که در سال 1998 تأسیس شده است. اما به رغم مدت زمان کوتاهی که از عمر این شرکت می گذرد توانسته است جایگاه خود را به عنوان یکی از 10 شرکت برتر در این صنعت تثبیت کند.

این شرکت توسط جیم راتکلیف[1] تأسیس شده است و دفتر مرکزی آن در شهر لندن واقع شده است. موسس این شرکت در حال حاضر مدیر عامل و رئیس هیات مدیره این شرکت است.

اگرچه تاریخ این شرکت همواره تحت تأثیر دستاوردهای آن بسیار جذاب و شنیدنی است، اما در سال 2008 این شرکت با بدشانسی مواجه شد و بدترین سال اقتصادی خود را تجربه کرد.

در همان سال این شرکت درگیر بحث و جدل هایی شد که در مورد حقوق بازنشستگی کارکنانش در یکی از پالایشگاه های زیرمجموعه آن اتفاق افتاده بود. فروش سالانه این شرکت در حدود 7/29 میلیارد دلار آمریکا است.

8. شرکت نفت کویت (Kuwait Petroleum Corp):
در ژانویه سال 1980 بود که چهار شرکت نفت و گاز کویتی با یکدیگر متحد شدند تا غول بزرگ پتروشیمی را با نام شرکت نفت کویت تأسیس کنند.

در نتیجه این ادغام 50 سال اداره قیمت های مطلوب برای شرکت های بریتانیایی گالف و بی. پی.[1] پایان یافت. این شرکت از بدو تأسیس توانسته است این ویژگی منحصر به فرد را داشته باشد که تنها غول پتروشیمی است که هیچ گاه با هیچ شرکت دیگری ادغام نشده است.

درآمد سالانه این شرکت پتروشیمی بالغ بر 252 میلیارد دلار آمریکاست و تعداد کارکنان آن در حدود 22.000 نفر است. در سال 2013 این شرکت دهمین شرکت بزرگ تولیدکننده فرآورده های نفتی در دنیا شد.

7. توتال اس. ای. (Total S. A.):
شکل گیری و تأسیس این شرکت از یک داستان تاریخی جالب آغاز می شود که بر اساس آن اندکی پس از جنگ جهانی اول نخست وزیر فرانسه از دست دادن با رئیس شرکت رویالداچ شل[1] امتناع کرد و به جای آن تصمیم گرفت که شرکت فرانسوی توتال را که متعلق به کشور خودش بود را تأسیس کند.

بنابراین این شرکت در سال 1924 تأسیس شد. تا سال 1985 این شرکت تحت عنوان کمپانی فرانسوی نفت[2] شناخته می شد و سپس در سال 1991 نام آن به توتال تغییر یافت.

در سال 1975 این شرکت شروع به کار بر روی سایر منابع انرژی یعنی انرژی خورشیدی کرد که در سال 2011 با آغاز فعالیت در مورد انرژی هسته ای ادامه پیدا کرد. درآمد این شرکت در سال در مجموع 1/236 میلیارد دلار آمریکاست و تعداد کارکنانی که در حال حاضر در این شرکت کار می کنند 100.307 نفر است.

6. بی. پی. (BP):
در طول دهه اول قرن بیستم و در سال 1908 این شرکت تأسیس شد و در آن زمان این شرکت با نام شرکت نفت آنگلوپرشین[1] شناخته می شد.

امروزه همه می دانند که بی. پی. مخفف بریتیش پترولیوم[2] است. دفتر مرکزی این شرکت در لندن واقع شده است.

این شرکت یکی از بزرگ ترین غول های نفتی است که سال هاست بر صنعت نفت جهان سیطره دارد. این شرکت ششمین شرکت بزرگ نفت و گاز دنیاست.

آمار و داده ها نشان می دهد که این غول پتروشیمی در بیش از 75 کشور جهان فعالیت می کند و میزان تولید محصول آن در حدود 3/3 میلیون بشکه در روز است. این شرکت در حدود 17.200 جایگاه سوخت رسانی در کل دنیا دارد. درآمد این شرکت در سال 183 میلیارد دلار آمریکا است.

5. شرکت نفت عربستان سعودی (Aramco):
این غول عظیم که متعلق به دریای نفت است در سال 1993 تأسیس شده است. اسم اولیه این شرکت، شرکت نفت استاندارد کالیفرنیا- عرب[1] بود. در سال 1944 نام این شرکت به شرکت نفت عربی- آمریکایی[2] تغییر کرد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر ظهران عربستان واقع شده است. ارزش خالص این شرکت بین 5 تا 10 تریلیون دلار آمریکا تخمین زده شده است و این شرکت پر ارزش ترین شرکت در زمینه تولید محصولات پتروشیمی است.

کارشناسان بر این باورند که این شرکت بزرگ ترین زنجیره هیدروکربن را در دنیا دارد. این شرکت بیش از 100 حوزه نفتی و گازی در عربستان سعودی را مدیریت می کند.

اکوسنموبیل(Exxon Mobil):
این شرکت چند ملیتی نفت و گاز آمریکایی در سال 1999 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در تگزاس واقع شده است.

همان طور که از نام این شرکت پیداست این شرکت از ادغام دو شرکت اکسون و موبیل[1] ایجاد شده است. در سال 2014 شرکت اکسونموبیل دومین شرکت پرسود دنیا در رده بندی فورچون 500 [2] شناخته شده بود.

این شرکت بزرگ ترین غول تولید پتروشیمی است و میزان تولید آن به روزانه 3.95 بشکه معادل نفت می رسد. این شرکت همچنین در مورد کوتاهی در پاک کردن لکه نفتی در آلاسکا در سال 1989 مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت. درآمد این شرکت بالغ بر 218.6 میلیارد دلار آمریکا و درآمد عملیاتی آن 936 میلیون دلار است. مدیرعامل و رئیس هیات مدیره این شرکت در حال حاضر دارن وودز[3] است.

3. رویالداچ شل (Royal Dutch Shell):
رویالداچ شل که عموما با نام شل شناخته می شود یک شرکت نفتی چند ملیتی بریتانیایی- هلندی است. دفتر مرکزی این شرکت در هلند واقع شده است.

اگر از نظر درآمد بخواهیم مقایسه کنیم این شرکت ششمین شرکت پردرآمد دنیا و پردرآمدترین شرکت اروپایی در دنیاست.

این شرکت در سال 1907 با ادغام شرکت حمل و نقل و تجارت شل بریتانیا[1] و شرکت نفتی سلطنتی هلند[2] تأسیس شد. این شرکت در سال 1929 وارد صنعت پتروشیمی شد و در سال 1970 با شرکت معدنی بیلیتون[3] ادغام شد که بعد در سال 1994 آن را فروخت.

در حال حاضر رئیس هیات مدیره این شرکت چارلز او هالیدی[4] و مدیرعامل آن بن ون بوئردن[5] است. در آمد سالانه این شرکت 233.6 میلیارد دلار آمریکا است.

2. شرکت ملی نفت چین (Petrochina):
نام اختصاری این شرکت سی. ان. پی سی. (CNPC) است و یک شرکت دولتی پتروشیمی در چین است که به عنوان بزرگ ترین شرکت ادغام شده در چین شناخته می شود. دفتر مرکزی این شرکت در پکن واقع شده است و در سال 1988 تأسیس شده است.

این شرکت همچنین در سال 2016 در رتبه بندی فورچونگلوبال 500 [1]رتبه سوم را به خود اختصاص داد. آقای ونگ یلین[2] رئیس فعلی این شرکت است.

این شرکت همچنین به عنوان پدر نفت چین نیز خوانده می شود. سود خالص سالانه این شرکت در حدود 44.560 میلیارد یوان چین برآورد شده است و ارزش کل دارایی های این شرکت بالغ بر 4.34098 تریلیون یوان چین است.

درآمد این شرکت در حدود 432 میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده است. تعداد نفراتی که در حال حاضر در این شرکت کار می کنند 1.636.532 نفر است.

1. سینوپک(Sinopec):
گروه سینوپک یکی از زیربخش های شرکت CNCP است و در راس فهرست شرکت های بزرگ نفت و گاز دنیا قرار دارد.

مهم ترین نکته در مورد این شرکت این است که این شرکت در سال 2000 تأسیس شده است و در طول 16 سال از تأسیس آن توانسته است شرکت های بزرگی که برای سال های طولانی بر این صنعت سیطره داشتند را پشت سر بگذراد.

در سال 2009 شرکت سینوپک در رده نهم رتبه بندی فورچونگلوبال 500 قرار داشت. رئیس و مدیرعامل این شرکت در حال حاضر به ترتیب ونگ یوپو و فو چنگ یو[1] هستند. درآمد این شرکت سالانه 2.825 تریلیون یوان است که معادل 437.6 میلیارد دلار آمریکا می شود.

در حال حاضر 358.571 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>