اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اسید اسکوربیک (ascorbic acid) یا ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که در شرایط مختلف برای افراد تجویز می شود.

اسید_اسکوربیک

اسید اسکوربیک به شکل کریستال یا پودر سفید یا کمی زرد با طعم کمی اسیدی خرید و فروش می شود. این ترکیب به سرعت در معرض نور و هوا تجزیه می شود و پایداری کمی دارد.

اسید اسکوربیک در الکل محلول ولی در کلروفرم، اتر و بنزن نامحلول است. فرمول شیمیایی آن C6H806 و وزن مولکولی آن 176.13 است. اسید اسکوربیک یکی از مواد تشکیل دهنده تعدادی ویتامین و برخی داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی است.

بدن ما برای ساخت کلاژن برای سلامتی و ترمیم پوست، استخوان ها، دندان ها و غضروف ها به ویتامین C نیاز دارد. ما ویتامین C را از غذایی که می خوریم، به ویژه میوه و سبزیجات دریافت می کنیم.

کمبود ویتامین C در رژیم غذایی ما در طی یک دوره زمانی می تواند منجر به بیماری به نام اسکوربوت شود. علائم اسکوربوت شامل خونریزی از لثه، کبودی، دردهای مفصلی و عضلانی است. کمبود ویتامین C را می توان با مکمل های ویتامین C (به عنوان مثال قرص اسید اسکوربیک) و خوردن غذاهای غنی از ویتامین C درمان کرد.

آیا اسید اسکوربیک و ویتامین C یکسان هستند؟
بله، اسید اسکوربیک همان ویتامین C است که وقتی افراد آن را از رژیم غذایی خود به اندازه کافی آن را دریافت نمی کنن به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود.

کمبود ویتامین C وقتی اتفاق می افتد که افراد غذای غنی از ویتامین C را به اندازه کافی مصرف نمی کنند یا دچار مشکلات سوء جذب روده ای هستند که ممکن است بر توانایی بدن آنها برای جذب اسید اسکوربیک تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، ویتامین C نمی تواند در بدن ذخیره شود، به همین دلیل بسیار مهم است که سعی کنید آن را تا حد ممکن در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویتامین C علاوه بر کمک به بهبود زخم ها و حمایت از سیستم ایمنی بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند که ممکن است در بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشد.

مصرف چه مقدار اسید اسکوربیک بی خطر است؟
ویتامین C را می توان به صورت خوراکی مصرف کرد، به صورت موضعی روی پوست استعمال کرد، به عضلات تزریق کرد یا از طریق وریدی مورد مصرف قرار داد. بزرگسالان بین 19 تا 64 سال به 40 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم در روز به طور بالقوه خطرناک است و ممکن است باعث سنگ کلیه و همچنین اسهال شدید شود.

توصیه می شود افرادی که در گذشته سنگ کلیه داشته اند بیش از 1000 میلی گرم اسید اسکوربیک در روز مصرف نکنند زیرا می تواند به طور بالقوه می تواند آنها را دوباره به سمت ایجاد سنگ کلیه سوق دهد.

چه زمانی باید اسید اسکوربیک مصرف کنم؟
درصورتی که پزشک دستورالعمل خاصی برای شما تجویز نکند می توانید اسید اسکوربیک را هر زمانی یادتان است قبل یا بعد از غذا مصرف کنید.

اگر به شما دستور داده شده است که دوز بیشتر، یعنی بیش از 250 میلی گرم مصرف کنید، به شما توصیه می شود آن را به دوزهای منقسم تقسیم کنید.

اطمینان حاصل کنید که قبل و شروع مصرف اسید اسکوربیک چه زمان و چه مقدار از آن را باید مصرف کنید، زیرا عدم مصرف مقدار صحیح منجر به تجربه یک یا چند عارضه جانبی می شود.

آیا اسید اسکوربیک برای شما مضر است؟
همانطور که به طور کلی در مورد همه مکمل ها مشاهده می شود، مصرف اسید اسکوربیک در صورت رعایت دستورالعمل های سازنده و مصرف دوز مناسب برای شما بی خطر است اگر قصد استفاده از این مکمل را دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آن برای شما مفید است.

عوارض جانبی مصرف اسید اسکوربیک چیست؟
عوارض جانبی که باید در اسرع وقت به پزشک یا متخصص بهداشت خود گزارش دهید شامل موارد زیر است:

  • واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش یا کهیر، تورم صورت، لب ها یا زبان.
  • مشکلات تنفسی.
  • اسهال همراه با سردرد یا حالت تهوع.
  • گرگرفتگی یا قرمزی پوست.
  • درد در ناحیه کمر، پهلو یا معده.

عوارض جانبی که معمولاً به مراقبت پزشکی نیاز ندارند شامل طعم بد دهان و ناراحتی معده است که در صورت ادامه یا آزار دهنده بودن به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی گزارش دهید.

هنگام استفاده از اسید آسکوربیک باید مراقب چه چیزهایی باشم؟
از یک رژیم خوب پیروی کنید. مصرف مکمل ویتامینه جایگزین رژیم غذایی متعادل نیست. برخی از غذاهایی که به طور طبیعی حاوی ویتامین C هستند شامل مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، کلم و گوجه فرنگی هستند. اگر دیابت دارید، دوزهای بسیار بالای اسید اسکوربیک می تواند در آزمایش تشخیص قند در ادرار تداخل ایجاد کند.

اگر سطح گلوکز ادرار خود را بررسی کردید با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان بعد از استفاده دندان ها را بشویید یا مسواک بزنید.

تداخلات دارویی اسید اسکوربیک:

  • دفروکسامین
  • مکمل های آهن

این لیست ممکن است همه تداخلات احتمالی را توصیف نکند. لیستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه یا مکمل های غذایی که استفاده می کنید را به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بدهید.

همچنین اگر سیگار می کشید، الکل می نوشید یا از داروهای غیرقانونی استفاده می کنید به آنها بگویید. بعضی از ترکیبات دیگر ممکن است با ویتامین C تداخل داشته باشند.

خطرات مرتبط با مصرف اسید اسکوربیک چیست؟
به طور کلی مصرف اسید اسکوربیک خطر کمی دارد ولی اگر در یکی از دسته های زیر قرار گرفتید باید مراقب باشید:

بارداری یا شیردهی:
مصرف بیش از حد ویتامین C در دوران بارداری به طور بالقوه می تواند برای نوزاد تازه متولد شده مشکلاتی ایجاد کند. ویتامین C در صورت مصرف خوراکی توسط خانم های باردار یا شیرده به مقدار زیاد، احتمالاً ایمن نیست.

نوزادان و کودکان:
به کودکان یک تا سه ساله نباید بیش از 400 میلی گرم ویتامین C در روز داده شود، کودکان چهار تا هشت ساله نباید بیش از 650 میلی گرم در روز مصرف کنند. کودکان نه تا 13 ساله بیش از 1200 میلی گرم در روز و افراد 14 تا 18 ساله، بیش از 1800 میلی گرم در روز مصرف نکنند.

بیماران جراحی قلب:
باید از مصرف مکمل های حاوی ویتامین C یا سایر ویتامین های آنتی اکسیدان مانند بتاکاروتن یا ویتامین E قبل یا بعد از آنژیوپلاستی خودداری کنید، زیرا ممکن است بر روند بهبودی آنها تأثیر بگذارد.

بسیاری از گروه های در معرض خطر و شرایط سلامتی وجود دارد که ممکن است با مصرف ویتامین C تحت تأثیر قرار گیرد. همیشه قبل از مصرف مکمل ها با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

روش نگهداری اسید اسکوربیک:
این دارو را دور از دسترس اطفال، در دمای اتاق بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد (59 و 86 درجه فارنهایت) یا طبق دستور روی برچسب بسته نگهداری کنید. آن از گرما و رطوبت محافظت کنید. پس از گذشتن تاریخ انقضا داروی استفاده نشده را دور بیندازید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>