اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رشته دانشگاهی میکروبیولوژی از رشته های مجموعه زیست شناسی بوده و برای ورود به آن باید در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت نموده و قبول شوید.

میکروبیولوژی

معرفی رشته دانشگاهی میکروبیولوژی به عنوان علمی که میکروارگانیسم ها را مطالعه و بررسی نموده، شناخته می شود. گرایش های رشته دانشگاهی میکروبیولوژی متفاوت بوده و هر کدام از گرایش ها به دانش خاصی می پردازد.

میزان درآمد و بازار کار رشته دانشگاهی میکروبیولوژی تا حد زیادی به مهارت های فرد وابسته بوده و می تواند نسبتاً خوب ارزیابی شود. 

معرفی رشته دانشگاهی میکروبیولوژی:
در واقع رشته دانشگاهی میکروبیولوژی زیرمجموعه ای از علوم زیست شناسی بوده و به مطالعه میکروارگانیسم ها می پردازد. در علم میکروبیولوژی ارتباط میکرو ارگانیسم ها با خود و با موجودات دیگر مانند انسان، حیوانات و گیاهان مطالعه می شود.

این علم، علم شناخت جانداران میکروسکوپی مانند: (باکتری) ها، (ویروس) ها، (قارچ) ها و تک سلولی ها می باشد. از وظایف دیگر این رشته چگونگی استفاده از میکروارگانیسم ها به گونه ای که از زیان به زندگی انسان، حیوان و گیاه جلوگیری شود نیز می باشد.

در واقع هدف از این رشته مبارزه با میکروارگانیسم های خطرناک و بیماری زاست که می توانند برای انسان ها، حیوانات و گیاهان خطراتی را ایجاد نمایند.

با شناسایی مسیر ایجاد بیماری یک میکروبیولوژیست می تواند بیماری را متوقف نموده و از پیشروی آن جلوگیری نماید.

شیطان های نامرئی در زمان های گذشته نام میکروب ها یا میکروارگانیسم ها بود. زیرا هیچ فایده ای در این موجودات نمی دیدند و آن ها را تنها عوامل بیماری زا و مضر می دانستند. اما با پیشرفت علم و گسترش فناوری امروزه به فواید آن ها در حیات پی برده شده است.

امروزه می دانیم که اگر میکروارگانیسم ها وظایف خود را در چرخه حیات انجام ندهند، زندگی تمام موجودات از گیاهان و حیوانات گرفته تا انسان به نابودی کشیده می شود.

خطرات میکروارگانیسم ها و فواید رشته میکروبیولوژی چیست ؟
میکروارگانیسم ها همان طور که وجودشان در چرخه حیات ضروری است می توانند انواع بیماری های عفونی را ایجاد نموده و زندگی بشر را به خطر اندازند.

همان طور که می دانید ویروس کرونا یک میکروارگانیسم بسیار خطرناک و بیماری زا بوده که زنگی بشر را دگرگون نموده و مشکلات فراوانی در سلامتی انسان به وجود آورده است. ابولا بیماری ویروسی ناشناخته دیگری بود که پیش تر در آفریقا جان تعداد زیادی از افراد را گرفت و زندگی بشریت را با تهدید جدی مواجه نمود.

ایدز ویروس و میکروارگانیسم دیگری است که بشر را ناتوان کرده و جان بسیاری از افراد را تا کنون گرفته است.

با توجه به موارد اشاره شده اهمیت و کاربرد رشته دانشگاهی میکروبیولوژی بیش از پیش مشخص شده و علم میکروبیولوژی به عنوان علمی که به بررسی میکروارگانیسم ها می پردازد، می تواند برای این گونه خطرات بزرگ، راه چاره ای بیندیشد. همان طور که مطلع هستید این قدرت علم بود که با کشف واکسن کرونا جهان را به سمت پایان پاندمی سوق می دهد.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی میکروبیولوژی چیست ؟
پس از شرکت در کنکور سراسری علوم تجربی و قبولی در رشته میکروبیولوژی باید به مدت 4 سال برای اخذ مدرک کارشناسی درس بخوانید.

دانشگاه های دولتی روزانه و شبانه و غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی و … اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته تحصیلی می نمایند. برای اتمام دوره کارشناسی میکروبیولوژی لازم است تا 135 واحد درسی را بگذرانید. 20 واحد دروس عمومی، 109 واحد دروس پایه و تخصصی، 6 واحد هم دروس اختیاری.

در مقطع کارشناسی ارشد این رشته لازم است تا 28 واحد درسی گذرانده شود. 12 واحد دروس اجباری، 8 واحد دروس اختیاری و 8 واحد نیز به پایان نامه اختصاص می یابد.

دروس عمومی:
ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی 1 و 2، اخلاق اسلامی، مبانی نظری اسلام، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلام، آشنایی با منابع اسلامی.

دروس تخصصی:
ریاضی و فیزیک عمومی، شیمی آلی و آزمایشگاه، بیوشیمی 1و 2 و آزمایشگاه، آمار زیستی، زیست شناسی سلولی و آزمایشگاه، میکروبیولوژی محیطی و آزمایشگاه، باکتری شناسی 1و2 و آزمایشگاه، قارچ شناسی و آزمایشگاه، میکروبیولوژی صنعتی و آزمایشگاه، بیوشیمی فیزیک، مبانی فیزیولوژی گیاهی و آزمایشگاه، ایمونولوژی و آزمایشگاه، تکامل، ژنتیک 1و2 و آزمایشگاه، میکروبیولوژی 1و2 و آزمایشگاه، بیو فیزیک، شیمی عمومی و آزمایشگاه، زیست گیاهی و آزمایشگاه، فیزیک و آزمایشگاه، زیست شناسی جانوری و آزمایشگاه، زبان تخصصی، باکتری شناسی و آزمایشگاه، میکروبیولوژی غذایی و آزمایشگاه، پروتوزئولوژی، دروس اختیاری، زیست شناسی مولکولی، ویروس شناسی، زیست شناسی پرتوی، مبانی فیزیولوژی جانوری و آزمایشگاه، اکولوژی عمومی.

وظایف رشته دانشگاهی میکروبیولوژی چیست ؟

  • کارشناسان میکروبیولوژیست برای شناسایی انواع میکروب ها آزمایش های مختلفی را انجام می دهند.
  • میکروب ها را جهت کنترل بیماری های عفونی بررسی و شناسایی می کنند.
  • برای تهیه و آزمایش دارو های جدید از روش های مختلف استفاده می کنند.
  • برای کنترل کیفیت مواد غذایی آزمایش ها و پژوهش های مختلفی را طراحی و اجرا می کنند.
  • از میکروارگانیسم ها در تولید مواد غذایی جدید و بهینه کردن مواد غذایی موجود بهره می برند.
  • برای کنترل آلودگی های محیط زیست و شیوع مواد سمی از میکروارگانیسم بهره می برند.
  • در آخر نتایج پژوهش های خود را به افراد و منابع معتبر ارائه داده تا مورد استفاده قرار بگیرد.

گرایش و ادامه تحصیل رشته دانشگاهی میکروبیولوژی چیست ؟
در مقطع کارشناسی این رشته گرایشی ندارد اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دارای گرایش های مختلفی می باشد.

علاقه مندان به ادامه تحصیل در این رشته دانشگاهی می توانند گرایش مورد علاقه خود را انتخاب و از طریق آزمون وارد آن شوند. امکان ادامه تحصیل رشته دانشگاهی میکروبیولوژی هم در کشور ما ایران و هم در کشورهای خارجی امکان پذیر می باشد.

برای پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور باید از رزومه علمی خوب برخوردار بوده و به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشید تا بتوانید در دانشگاه های معتبر این رشته پذیرش شوید.

گرایش های رشته دانشگاهی میکروبیولوژی چیست ؟
گرایش صنعتی:
در این گرایش برای تولید مواد صنعتی مانند اسید ها و کمپوست میکروبی ( تهیه کود با مواد زاید و زباله ها) از میکروب های مفید استفاده شده و برای رفع آلودگی محیط زیست از میکروب ها بهره برده می شود.

در واقع گرایش میکروبیولوژی که با میکروارگانیسم ها مرتبط بوده و دو جنبه اساسی در تحقیق ها و پژوهش هایش وجود خواهد داشت. که هر دو جنبه می توانند به پیشرفت علم و تکنولوژی کمک کنند:

جنبه اول این رشته مبارزه با میکروارگانیسم های خطرناک و بیماری زاست که حیات موجودات زنده دیگر را به خطر می اندازند و متخصصین این رشته با شناسایی چگونگی ایجاد بیماری ها می توانند عوامل بیماری زا را متوقف کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل آورند.

جنبه دوم استفاده بهینه از میکروارگانیسم ها برای استفاده در صنایع غذایی می باشد. برای تهیه و تولید بهینه پنیر، ماست و یا حتی نان می توان از پژوهش های مربوط به این رشته تحصیلی بهره برد.

جنبه سوم این رشته استفاده از میکرو ارگانیسم ها در تولید داروهای پزشکی و دامپزشکی می باشد. در واقع علم میکروبیولوژی چگونگی استفاده مفید از میکروارگانیسم ها و جلوگیری از ضرر و زیان هایشان به حیات انسان ها، گیاهان و جانوران را بررسی می کند.

گرایش میکروبیولوژی پزشکی: این گرایش به بررسی میکروب های می پردازد که برای انسان بیماری زا می باشد. جالب است بدانید تعداد میکروب های بیماری زا در مقایسه با میکروب های مفید بسیار کم است و بهره این موجودات میکروسکوپی برای انسان در صورت شناخت درست و استفاده به موقع از آن ها می تواند باعث پیشرفت های بیشماری در علم و صنعت گردد.

متخصصان این گرایش امروزه با همکاری پزشکان و دادن اطلاعات فراوان در زمینه ویروس ها و تحقیق و پژوهش در این باره توانستند به ساخت واکسن کرونا کمک نموده و جامعه بشری را نجات دهند.

گرایش غذایی: در این گرایش به پژوهش در تولید مواد غذایی با بهره مندی از میکروب های مفید پرداخته شده است. تولید ماست و دوغ و پنیر و … می توانند به کمک میکرو ارگانیسم ها انجام شده و در دسترس جامعه انسانی که روزبه روز تعدادشان افزوده می شود قرار بگیرند.

مهارت ها و توانایی های رشته دانشگاهی میکروبیولوژی چیست ؟

  • به روز بودن در زمینه های علمی مربوطه و آگاهی داشتن از آخرین پیشرفت های علمی.
  • داشتن ذهن جستجوگر و خلاق.
  • صبر و حوصله زیاد.
  • دارا بودن حافظه ای خوب و قوی.
  • قدرت تجزیه و تحلیل مسائل.
  • مهارت خوب در حل مسئله.
  • قدرت تفکر بالا.
  • به جزئیات توجه داشتن و دقت زیاد.
  • آشنا بودن به کامپیوتر و کار با نرم افزارهایی که به رشته تحصیلش مرتبط می شود.
  • بتواند گروه پژوهشی را رهبری نموده و پروژه را به مرحله اجرایی برساند.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی میکروبیولوژی چگونه است ؟
آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی میکروبیولوژی را می توان در سازمان ها و مراکزی نظیر: سازمان های مرتبط با بهداشت و درمان، آزمایشگاه های پاتولوژی خصوصی، آزمایشگاه های پاتولوژی میکروب شناسی بیمارستان ها، کلینیک های درمانی، پژوهشگاه های نفت، صنایع غذایی و دارویی، کارخانه های تولید مواد غذایی، کارخانه های تولید مواد بهداشتی، کشاورزی، محیط زیست و … جستجو و پیدا نمود.

این رشته به دلیل ارتباط زیاد با صنایع مختلف و کاربردهای مختلفش می تواند موقعیت های شغلی متنوع و زیادی داشته باشد.

بازار کار و آینده شغلی برای اشخاصی که این رشته را ادامه داده و مدارج بالاتر تحصیلی را طی نموده اند بیشتر خواهد بود. کسانی که موفق به اخذ دکتری تخصصی این رشته می شوند می توانند در دانشگاه ها و پژوهشکده ها مشغول به کار و کسب درآمد شوند.

درآمد رشته دانشگاهی میکروبیولوژی چیست ؟
درآمد رشته دانشگاهی میکروبیولوژی تا حد زیادی به محل اشتغال وابسته است. اینکه متخصص این رشته تحصیلی تا چه اندازه مهارت و توانایی داشته و با علم روز آشنا باشد، مقالات جدید علمی را مطالعه نموده و همواره خود را به روز نگه دارد همه و همه می توانند در میزان درآمد مؤثر واقع شوند. سابقه کاری یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در درآمد این رشته تحصیلی بشمار می آید.

واضح است کسانی که سابقه کار در آزمایشگاه ها و پژوهشکده ها را دارند یا در دانشگاه در طرح های پژوهشی شرکت نموده اند توانایی بالاتری در شغلشان پیدا نموده و بنابراین می توانند حقوق بیشتر و درآمد بیشتری نیز دریافت نمایند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>