اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نیکوسولفورون (Nicosulfuron) یک علف کش سیستمیک انتخابی است که برای کنترل علف های هرز نازک برگ در مزارع ذرت مورد استفاده قرار می گیرد.

نیکوسولفورون

این علف کش متعلق به سموم گروه سولفونیل اوره است که با نام تجاری سم کروز نیز در بازار خرید و فروش می شود.

این سم توسط قسمت­های سبز و تا حدودی ریشه علف های هرز جذب شده و از طریق آوند آبکش و چوبی در کل گیاه پخش شده و از رشد آن جلوگیری می کند.

استفاده مداوم از این سم باعث ایجاد مقاومت در علف های هرز خواهد شد. قیمت سم نیکوسولفورون تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله نوسانات قیمت دلار در بازار ایران متغیر است و به سادگی از فروشگاه های سموم کشاورزی قابل خریداری است. 

مکانیسم اثر سم علف کش نیکوسولفورون (کروز):
این علف کش با تجمع در بافت های مریستمی و مهار سنتز اسیدهای آمینه خصوصا والین و ایزولوسین از تقسیم سلولی و رشد گیاه جلوگیری می کند. کروز را می توان به صورت پس رویشی مصرف کرد و بهترین زمان مصرف آن مرحله 2 برگی ذرت است.

اثرات سم کروز شامل نکروزه و کلروز و در نهایت مرگ جوانه های علف هرز است. این سم باعث ایجاد رنگ زرد و سپس ارغوانی در برگ ها و ساقه ها شده و نهایتاً با مرگ تدریجی گیاه را از بین می برد.

مقدار و موارد مصرف سم علف کش نیکوسولفورون (کروز):
نیکوسولفورون به عنوان بهترین سم علف کش ذرت برای کنترل علف های هرز باریک برگ در مزارع ذرت دانه ای و ممانعت از رشد علف های هرز یکساله باریک برگ و پهن برگ و برخی از علف های هرز چند ساله ها مانند قیاق و مرغ در مزارع ذرت مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار مصرف این علف کش 2 لیتر در هکتار به صورت پس رویشی است. بهترین زمان مصرف سم کروز مرحله 2 برگی ذرت است ولی می توان تا 4 برگی شدن ذرت نیز از آن استفاده کرد. ماندگاری این سم در خاک ( نیمه عمر) 26 روز است.

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ایجاد مقاومت باید این علف کش در تناوب با سایر علف کش ها مورد استفاده قرار گیرد.

ملاحظات اختصاصی سم علف کش نیکوسولفورون (کروز):
از اختلاط این علف کش با آفت کش ­ها و سایر کودهای رایج خودداری کنید و فقط باید در سمپاشی های زمینی از آن استفاده کرد. حتما قبل از استفاده از سمپاش آن را کاملا شستشو دهید تا امکان اختلاط علف کش نیکوسولفورون با حشره کش ها و قارچ کش ها به حداقل برسد.

در صورت بالا بودن سختی آب توصیه می­ شود از همپلاس به میزان 2 تا 7 لیتر در هزار جهت اصلاح آب و تأثیرگذاری بیشتر سم استفاده شود. تحقیقات نشان داده است که افزودن سورفاکتانت گیاوت یا گیاگیت به میزان 5/0 تا 1 لیتر در هکتار خاصیت علف کشی سم را افزایش می دهد.

برای جذب بهتر این علف کش وجود رطوبت کافی در خاک مزرعه (قبل و بعد از سم پاشی) بسیار مهم است زیرا با انتقال بهتر علف کش در شیره گیاهی تأثیرگذاری آن را افزایش می دهد.

توجه داشته باشید که کاربرد این محصول در مزرعه ذرت شیرین ممنوع است و فقط در مزارع ذرت دانه­ ای می توان از این سم استفاده کرد. همچنین استفاده از این علف کش نباید باعث ایجاد استرس در ذرت شود چون ممکن است باعث بروز خسارت شده و قدرت رشد ذرت را کاهش دهد.

ملاحظات زیست محیطی سم علف کش نیکوسولفورون (کروز):
سمیت و عوارض سم کروز برای پستانداران بسیار ضعیف دارد. با اینحال قبل از سمپاشی دام و طیور را از محل دور کرده و از چرای دام ها در نواحی تازه سمپاشی شده خودداری نمائید.

همچنین با عدم شستشوی دستگاه های سمپاشی نزدیک رودخانه ها و آب های جاری از آلودگی آب های آشامیدنی جاری، راکد و زیر زمینی به سم و محلول های سمی جدا خودداری کنید. هرگز از این سم همراه با حشره کش های ارگانو فسفره که در خاک مصرف می شوند، استفاده نکنید.

ملاحظات عمومی سم علف کش نیکوسولفورون (کروز):
هنگام سمپاشی حتما از لباس مخصوص، ماسک، عینک و دستکش استفاده کنید تا احتمال مسمومیت کاهش یاید.

علائم مسمومیت شامل سردرد و سرگیجه است که در صورت بروز با همراه داشتن برچسب سم را به پزشک مراجعه کنید.

درصورت تماس علف کش با چشم، آنها را با آب تمیز و فراوان شستشو دهید. خوراندن آب و وادار کردن مسموم به تهوع کمک های اولیه توصیه شده است. پادزهر پیشنهادی سازمان حفظ نباتات برای درمان مسمومیت با سم کروز آتروپین است.

در طول دوره سمپاشی از خوردن، آشامیدن و کشیدن سیگار خودداری کنید. سم را در بسته بندی اصلی به دور از دسترس اطفال و حیوانات در انبارهای دربسته با دمای 4 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
حمیدنگارستانی:
سلام ببخشید ایا این سم را مینوان در اب استخر حل کرد وهمراه ابیاری ذرت در اب حل شود واستفاده شود.ممنون ازراهنماییتون
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>