اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


اسید سولفونیک چیست؟


صنایع تولید شوینده

دترجنت ها و سورفکتانت ها مولکول هایی هستند که گروه های بسیار غیر قطبی و بسیار قطبی را با هم ترکیب می کنند. به طور سنتی، صابون سورفاکتانت محبوبی است که از اسیدهای چرب به دست می آید. از اواسط قرن بیستم و در جوامع پیشرفته استفاده از اسید سولفونیک از صابون پیشی گرفت. به عنوان مثال، سالانه حدود 2 میلیارد کیلوگرم آلکیل بنزن سولفانات برای اهداف مختلف صنعتی تولید می شود.

امروزه اسید سولفونیک در صنایع شوینده به عنوان سورفکتانت در تولید بسیاری از مواد شوینده ی پودری و مایع استفاده می شود که از ارزان ترین سورفکتانت های مورد استفاده در صنعت شوینده است. لیگنین سولفونات، تولید شده توسط سولفونیزاسیون لیگنین، اجزای مایع حفاری و افزودنی ها در انواع خاصی از بتن هستند.

صنایع رنگ سازی

بسیاری از رنگ های آنتروکینون توسط فرایند سولفونیزاسیون تهیه می شوند. اسید سولفونیک تمایل دارد به پروتئین ها و کربوهیدرات ها متصل شود، به همین دلیل اکثر رنگ های قابل شستشو بر پایه ی اسید سولفونیک هستند و یا در ترکیبشان گروه فعال سولفونیل دارند. اسید پراکسید سولفونیک برای تهیه رنگ های غذایی استفاده می شود.

کاتالیزور

اسید سولفونیک به عنوان کاتالیزور نیز استفاده می شود. ساده ترین مثال ها در این زمینه متان سولفونیک اسید، CH3SO2OH و تولوئن سولفونیک اسید هستند که به طور مرتب در شیمی آلی به عنوان اسیدهای لیپوفیل (محلول در حلال های آلی) استفاده می شوند. اسیدهای سولفونیک پلیمری نیز مفید هستند. رزین Dowex از مشتقات اسید سولفونیک پلی استایرن است و به عنوان کاتالیزور و برای تبادل یونی (نرم کنندگی آب) استفاده می شود. Nafion، اسید سولفونیک پلیمری فلوراید، از اجزای غشای تبادل پروتون در سلول های سوختی است.

صنایع داروسازی

اسید سولفونیک در صنایع داروسازی برای تولید داروهای سولفا که یک دسته از ضد باکتری ها هستند کاربرد دارد.

صنایع باتری سازی

اسید متان سولفونیک به عنوان الکترولیت در باتری های جریان روی و سریمو هم چنین باتری های اسیدی استفاده می شود.

نکات ایمنی سولفونیک اسید

در صورت هرگونه تماس این ماده با چشم، آن را باز نگه داشته و به مدت 15 دقیقه با آب ولرم شستشو داده شود، در غیر این صورت باعث سوزش شدید چشم ها و آسیب می شود.در صورت تماس با پوست لباس ها را درآورده و قسمت آلوده با آب و صابون شسته شود. هم چنین لباس ها قبل از استفاد مجدد شست و شو شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>