اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پلی کربوکسیلات


خواص فیزیکی و شیمیایی پلی کربوکسیلات

پلی کربوکسیلات مایعی با رنگ قهوه ای روشن و وزن مخصوص 1,05کیلوگرم است. پلی کربوکسیلات کلر و نقطه اشتعال ندارد. قدرت این ترکیبات، نسبت به محصولات قدیمی تر که بر پایه ی نفتالن فرمالدئید سولفونه شده و ملامین فرمالدئید سولفونه شده بوده اند بسیار بالاتر است. به تازگی تحقیقات گسترده ای در زمینه ی مخلوط کردن روان کننده های لیگنو سولفونات و پلی کربوکسیلات انجام شده است و این تلفیق باعث شده است که علاوه بر بهبود روانی محصول، گیرش آن نیز قابل تنظیم شده و بهبود یابد.

یکی از بهترین ویژگی های رزین های پلی کربوکسیلات نسبت به دیگر روان کننده ها امکان سنتز متنوع آن هاست. برای تولید روان کننده های لیگنو، نفتالن و ملامین تنوع محدودی وجود دارد، اما در تولید رزین های پلی کربوکسیلات مونومرهای متنوعی وجود دارند که امکان طراحی انواع مختلفی از رزین ها را می دهد. علاوه بر این تنوع فرآیند تولید وجود دارد، بنابراین می توان تنوعی از پلیمرها با ساختار مولکولی و وزن مولکولی متفاوت را تهیه کرد.

روان کننده های قدیمی باعث افت اسلامپ زیاد در بتن ها می شدند؛ به همین دلیل از روان کننده ها در پای کار استفاده می شد و پیش از بتن ریزی آن ها را به مخلوط بتن می افزودند. اما با شروع تولید ترکیباتی با پایه پلی کربوکسیلات این مشکلات برطرف شده و امکان اضافه کردن فوق روان کننده به مخلوط بتنی در محل تولید بتن به وجود آمده است.

ساختار مولکولی پلی کربوکسیلات ها به صورت زیر است که زنجیره های جانبی روی زنجیره ی اصلی متصل شده اند. در این ساختار زنجیر اصلی می تواند ترکیبات مختلفی مانند مونومرهای آکریلیک، وینیلی و یا آلیلی باشد. این ترکیبات از لحاظ شیمیایی اسید، الکل و یا استرهای کوچک و دارای پیوند دوگانه هستند که طی پلیمریزاسیون زنجیر اصلی رزین را شکل می دهند.

همان طور که در بالا اشاره کردیم پلی کربوکسیلات ها را می توان با ساختارهای بسیار متفاوتی سنتز کرد. این تغییر در خواص این ماده تأثیرات به سزایی می گذارد. برای مثال با اعمال تغییرات زیر در زول زنجیرها می توان در بهبود عملکرد پلی کربنات دست برد:

  • افزایش طول زنجیر اصلی باعث کمتر شدن ویسکوزیته رزین می شود، بنابراین خاصیت روان کنندگی ایجاد می شود و این پلی کربوکسیلات تولید شده برای نسبت های آب به سیمان بالاتر مناسب است.
  • افزایش طول زنجیر جانبی، اصلی باعث بیشتر شدن ویسکوزیته رزین می شود، بنابراین افزایش خاصیت روان کنندگی ایجاد می شود و این پلی کربوکسیلات تولید شده برای نسبت های آب به سیمان پایین تر مناسب است.
  • افزایش تعداد گروه های عاملی یونی در زنجیر اصلی و کاهش چگالی زنجیرهای جانبی، میزان افت اسلامپ را کمتر می کند.

از مهم ترین موارد مصرف این افزودنی ها در ساخت بتن های پیش ساخته، بتن های با عملکرد بالا و بتن های خودتراکم است. همچنین در ساخت قطعات پیش ساخته، بتن پیش تنیده، در بتن ریزی قطعات با عمق زیاد مفید است. دیگر کاربردهای پلی کربوکسیلات را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • در بتن های تخصصی مورد نیاز برای ساخت سطوح با پرداخت عالی و با صرف حداقل انرژی
  • در بتن های ویژه خود تراز شونده
  • در بتن های ویژه آماده با امکان اضافه نمودن مواد و برای حمل تا فاصله های نسبتا طولانی
  • برای کاهش حرارت دربتن حجیم شده
  • برای کاهش و یا جلوگیری از ترک های عمقی و ترک های موئی دربتن حجیم
  • برای افزایش پمپ پذیری در بتن حجیم
  • برای کاهش نسبت آب به سیمان را در بتن حجیم وافزایش مقاومت بتن حجیم
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>