اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تالک

تالک (Talc)یک کانی منیزیم دار از جنس سیلیکات است. این کانی همیشه ناخالصی هایی همراه خود دارد که البته کانی خالص آن هم در طبیعت وجود دارد اما بسیار کمیاب و نادر است. ناخالصی های همراه تالک معمولا اکسید منگنز، کوارتز، کربن و آهن بوده و به دلیل خاصیت اسیدی که دارد هر چند ضعیف در اسید حل می شود.

تالک به دلیل دانسیته بالا و ضعیف بودن پیوند مولکولی چرب، لیز و نرم است و در صورت افزایش تراکم تالک از آن به عنوان سنگ صابون استفاده می کنند.تالک با فرمول شیمیایی Mg3Si4O10 (OH) 2 شناخته شده است. در این فرمول اگر آهن زیاد جایگزین منیزیم شود این ماده تبدیل به مینسوتوئیت می شود و اگر آلومینیوم جایگزین منیزیم در این فرمول شود، پیروفیلیت ساخته خواهد شد.

بیشترین مقدار تالک موجود در دنیا در سنگ های شیست و سرپانتینی وجود دارد. سنگ های مافیکی، اولترا مافیکی و دولومیت ها هم منبع مهمی از تالک هستند. مناطقی چون آمریکا، غرب اروپا و بخش هایی از آسیا مخازن بسیار فراوانی از تالک دارند. کشور ما ایران هم مخازن تالک بیسار غنی در شهرهای یزد، همدان، خراسان، هرمزگان، زنجان و سیستان و بلوچستان دارد.

انواع تالک

1. تالک رشته ای

  • به تالک هایی اطلاق می شود که حاوی مقدار زیادی کانی آزبستی است.

2. زی تالک نرم

  • این تالک در مقایسه با نوع دیگر آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و ورقه ی آن حاصل سنگ های کربنات منیزیم دار رسوبی است.

3. تالک مخلوط

  • در واقع این تالک مخلوطی از سرپانتین، تالک نرم، روشن، ورقه ای، دولومیت و کلسیت است.

تالک چگونه ساخته می شود؟

ابتدا باید این کانی را از معادن استخراج کنند، سپس بعد از آسیاب کردن آن و گرفتن ناخالصی ها، که این روش با استفاده از شناورسازی کف و فرآیندهای مکانیکی انجام می شود، در این مرحله می توان از آن در صنایع و بخش های مختلف استفاده کرد.

کاربرد تالک در صنعت کاغذسازی

در صنعت ساخت کاغذ، معمولا از تالک به عنوان یک پرکننده که کدری، روشنی و جذب جوهر کاغذ را افزایش می دهد استفاده می شود. طبق آخرین تحقیقاتی که در سال 2011 در ایلت متحده آمریکا انجام شد، حدود 16 درصد تالک این کشور در صنعت کاغذسازی استفاده می شود.

کاربرد تالک در رنگ سازی

پودر تالک به رنگ سفید بوده و همین موضوع باعث می شود تا به عنوان یک پرکننده عالی در رنگ مورد استفاده قرار بگیرد. پودر تالک هم سفید و هم روشن است، از این رو به خوبی می تواند منافذ را بپوشاند و پوشش مناسبی داشته باشد.تالک، چسبندگی رنگ به دیوار را افزایش می دهد. از این رو یک افزودنی مهم در رنگ سوسپانسیونی است.

کاربرد تالک در ساخت سرامیک

از تالک در تهیه سرامیک و کاشی های لعابی و پخته شده در کوره استفاده فراوانی می کنند.

کاربرد تالک در صنعت پلاستیک

ذرات تالک در برابر حرارت مقاومت و سختی بسیار بالایی دارند، تالک باعث افزایش مقاومت پلی اتیلن، نایلون، پلی استر، وینیل و پلی پروپیلن خواهد شد.در تحقیقاتی که در سال 2011 در ایالت متحده انجام شد مشخص شد 26 درصد تالک این کشور در صنعت پلاستیک استفاده می شود.

دیگر کاربردهای تالک

  • در صنعت تصفیه آب و فاضلاب
  • در تهیه و ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی
  • ساخت و تهیه جوهر، چسب و گچ
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>