اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بوتاکلر (Butachlor) یک علف کش سیستمیک و انتخابی است که برای کنترل علف های هرز یکساله در مزارع برنج کاری مورد استفاده قرار می گیرد.

بوتاکلر

این سم متعلق به سموم خانواده استانیلیدها (آمیدها) است که با ممانعت از سنتز پروتئین از رشد علف های هرز جلوگیری می کند.

برای مقابله با علف های هرز در مزارع برنج، سموم علف کش فراوانی در بازار موجود است که با مکانیسم های مختلف از رشد این گیاهان ناخواسته جلوگیری کرده و به بهبود بازدهی مزارع کمک می کنند. بوتاکلر یکی از این سموم است که از فروشگاه های سموم کشاورزی قابل خریداری است.

قیمت خرید و فروش این سم در بازار بسته به شرکت تولید کننده و تغییرات قیمت دلار متغیر است و با نام تجاری ماچتی نیز شناخته می شود. 

مکانیسم اثر علف کش بوتاکلر (ماچتی):
این سم پس از محلول پاشی از طریق اندام های هوایی و ریشه گیاه جذب شده و در کل اندام های گیاه پخش می شود. تراکم این سم در بخش های رویشی گیاه بیشتر از اندام های زایشی است و به عنوان یک بازدارنده رشد عمل می کند.

ماچتی با مهار تقسیم سلولی، سنتز اسیدهای چرب زنجیره بلند و پروتئین سازی از رشد علف های هرز پیشگیری کرده و آنها را از بین می برد.

کاربردهای علف کش بوتاکلر (ماچتی):
موارد مصرف این سم در ایران کنترل علف های هرز یکساله باریک برگ و بعضی از پهن برگ های مزارع برنج است. ولی در سایر کشورها از خاصیت انتخابی این علف کش در مزارع پنبه، جو، گندم چغندر قند، بادام زمینی و گونه های زراعی خانواده شب بو استفاده می شود.

مقدار و نحوه مصرف علف کش بوتاکلر (ماچتی):
مقدار مصرف بوتاکلر برای کنترل علف های هرز باریک برگ یک ساله و برخی از پهن برگ ها در مزارع برنج 3 تا 4 لیتر در هکتار است.

این سم باید 4 تا 7 روز پس از نشا کاری قبل از دو برگی شدن سوروف مورد مصرف قرار بگیرد. این علف کش به صورت پیش رویش در مزارع کاشت برنج و خزانه برنج مورد استفاده قرار می گیرد.

بوتاکلر به میزان 1 تا 4.5 لیتر در هکتار در مزارع جو، پنبه، بادام زمینی، چغندر و برخی ارقام کلم قابل استفاده است. برای آماده سازی علف کش ابتدا مقدار توصیه شده سم را در آب حل نموده و در مخزن سمپاش بریزید. سپس همزن سمپاش را روشن کرده و مخزن آن را پر از آب پرکنید.

ملاحظات اختصاصی علف کش بوتاکلر (ماچتی):
از آنجاییکه اثرگذاری ماچتی به میزان آب در دسترس گیاه بستگی دارد بنابراین مصرف آن بعد از بارندگی، آبیاری و کاشت برنج بعد از غرقاب نمودن باعث کسب نتایج بهتر خواهد شد. ماندگاری یا نیمه عمر این سم در خاک 6 تا 10 هفته است و توسطفعالیت میکروبی در خاک تجزیه شده و از بین می رود.

ملاحظات زیست محیطی علف کش بوتاکلر (ماچتی):
سمیت بوتاکلر برای پستانداران ضعیف است و برای زنبور عسل نیز بی خطر است. پس از سمپاشی از ورود دام و طیور به محل خودداری کنید.

از آلودگی آبهای جاری، راکد و زیر زمینی با سمپاشی غیر اصولی اکیداً خودداری نمائید. برای جلوگیری از به مخاطره افتادن زندگی آبزیان از شستشوی دستگاه های سمپاشی در رودخانه و آب های جاری خودداری کنید.

ملاحظات عمومی علف کش بوتاکلر (ماچتی):
هنگام استفاده از سم از لباس های محافظ، دستکش، ماسک، کلاه و عینک استفاده کنید. در صورت مشاهده علائم مسمومیت از جمله سردرد، سرگیجه، حالت تهوع فورا با همراه داشتن برچسب سم به پزشک مراجعه کنید.

درصورت تماس سم با بدن و صورت فوراً محل را با آب و صابون چندبار شستشو دهید و به سرعت لباس های آلوده شده به سم را عوض کنید.

در صورت خوردن سم به فرد فقط آب بخورانید و از خوراندن مواد چربی دار مثل شیر و روغن به وی خودداری کنید و مسموم را به هوای آزاد منتقل کنید.

پادزهر بوتاکلر خوراندن آب و وادار کردن مسموم به تهوع و تجویز آتروپین تحت نظر پزشک است. درصورت تماس سم با چشمها آنها را 15 دقیقه با آب تمیز و فراوان شستشو دهید.

شرایط نگهداری علف کش بوتاکلر (ماچتی):
سم را در انبارهای دربسته به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی در بسته بندی اصلی و به دور از رطوبت و مواد غذایی انسان و دام نگهداری کنید. باز شدن درب سم زمان و دوام آن را کاهش می دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>