اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اگزادیازون (Oxadiazon) یک علف کش سیستمیک با خاصیت تماسی - انتخابی از گروه اکسادیازول است که برای کنترل علف هرز مزارع برنج کاری مورد استفاده قرار می گیرد.

اگزادیازون

این سم با جلوگیری از فتوسنتز، علف های پهن برگ و باریک برگ را از بین می برد و با نام تجاری رونستار نیز در بازار شناخته می شود. بهترین زمان مصرف این علف کش حدود پنج تا هشت روز پس از نشاکاری و زمانی است که سطح مزرعه کاملا از آب پوشیده شده است.

قیمت خرید و فروش این علف کش در بازار ایران به فاکتورهای مختلفی از جمله فرمولاسیون سم بستگی دارد و شما می توانید آن را از فروشگاه های سموم کشاورزی تهیه نمایید.

مقدار و موارد مصرف سم علف کش اگزادیازون:
این علف کش در ایران برای کنترل علف های هرز باریک برگ، پهن برگ و جگن ها در مزارع برنج مورد استفاده قرار می گیرد.

برای کنترل پس از رویش علف های هرز مزارع برنج از جمله سوروف، اویارسلام، لویی، قاشق واش، تیرکمان آبی، سیرپوس، عدسک آبی و سل واش اگزادیازینون %12 SL و EC 12% به مقدار 4-3 لیتر در هکتار مورد مصرف قرار می گیرد.

فرمولاسیون EC 25% را به مقدار 3 لیتر در هکتار می توان بعد از کاشت و قبل از سبز شدن علف های هرزی مانند پیچک، انواع تاج خروس، سوروف و انواع ارزن وحشی در مزارع پیاز استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای این علف کش می توان به کنترل علف های هرز تک لپه ای و دو لپه ای در برنج و کنترل علف های هرز پهن برگ و باریک برگ در محل پرورش گیاهان زینتی، پنبه، سویا، آفتابگردان، درختان میوه، مرکبات و انگور اشاره کرد.

برای کسب بهترین نتیجه اگزادیازینون را باید قبل از دو برگی شدن سوروف، حدود پنج تا هشت روز پس از نشاکاری که مزرعه با حدود دو سانتی متر آب پوشیده شده است، مورد استفاده قرار داد.

مکانیسم اثر سم علف کش اگزادیازون:
این علف کش با مهار آنزیم پروتوپورفیرینوژن اکسیداز در فتوسنتز اختلال ایجاد کرده و مانع رشد و نمو علف های هرزی می شود که جوانه زده اند. این سم به دلیل دوام بالا در طول فصل از رشد علف های هرز جلوگیری کرده و آنها را از بین می برد.

این ترکیب به سرعت از طریق ساقه و برگ علف هرز جذب و متابولیزه شده و گیاه را از بین می برد ولی باقیمانده آن در گیاه تجمع نمی یابد.

سازگاری و اختلاط سم علف کش اگزادیازون:
این سم قابلیت اختلاط با اکثر علف کش های رایج را دارد ولی قبل از اختلاط باید آزمایش اختلاط انجام شود.از آنجاییکه برخی از گیاهان زینتی مانند میخک تا حدی نسبت به این علف کش مقاوم هستند بهتر است اگزادیازون پس رویش مصرف شود.

ملاحظات زیست محیطی سم علف کش اگزادیازون:
سمیت اگزادیازون برای پستانداران 5000 > میلی گرم بر کیلوگرم، برای پرندگان 1000 تا 6000 میلی گرم بر کیلوگرم و برای ماهی ها 2/1 تا 4/15 میلی گرم بر لیتر است. اگزادیازون در بدن پستانداران طی 72 ساعت متابولیزه و از طریق ادرار و مدفوع دفع می گردد.

این علف کش برای پرندگان بی خطر است ولی برای ماهی ها سمیت متوسطی دارد. با اینحال بهتر است برای پیشگیری از مسمومیت، دام و طیور را قبل از سمپاشی از محل دور کرده و از چرای دام ها در محلی که تازه سمپاشی شده جلوگیری کنید. برای آسیب نرسیدن به موجودات آبزی از آلوده کردن آب های جاری به هر شکلی خودداری کنید.

ملاحظات اختصاصی سم علف کش اگزادیازون:
این سم 3 تا 6 ماه و به عبارتی تا فصل بعدی در خاک ماندگار است ولی بافت خاک را بهم نمی زند بنابراین برای کشت بعدی باید به این مسئله دقت کنید.

اختلاط این سم با خاک موقع مصرف، اثرگذاری آن را کاهش می دهد و بهترین اثرگذاری را در مزارع مرطوب و تازه آبیاری شده دارد. توجه داشته باشید که در مزارعی که دچار تنش آبی هستند تا قبل از آبیاری از این سم استفاده نکنید.

ملاحظات عمومی سم علف کش اگزادیازون:
هنگام استفاده از این سم حتما از لباس محافظ، دستکش، کلاه، عینک و ماسک استفاده کنید و در صورت آلودگی پوست و چشم ها فورا محل را با آب فراوان شستشو دهید.

علائم مسمومیت شامل سرگیجه، تهوع، اختلال در بینایی، اسهال و تب است. در این وضعیت به مصدوم آب خورانده، او را وادار به استفراغ کنید و با در دست داشتن برچسب سم به مراکز درمانی مراجعه کنید.

سم را در بسته بندی اصلی و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>