اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

علف کش آلاکلر (Alachlor) یک سم انتخابی متعلق به گروه کلرواستامیدها با فرمول شیمیایی C14H20ClNO2 است.

سم_علف_کش_آلاکلر

علف های هرز نیز مانند حشرات و کنه ها یکی از مشکلاتی هستند که کشاورزان با آن روبرو هستند.

رشد سریع این گیاهان فرصت رشد را از محصولات کشاورزی گرفته و با مصرف مواد مغذی خاک باعث کاهش بازدهی محصولات زراعی می شود.

به همین دلیل سموم علف کش بسیاری تولید و به بازار عرضه شده است که با مکانیسم های مختلف این گیاهان را از بین می برند.

علف کش آلاکلر یکی از این سموم است که با ممانعت از سنتز پروتئین علف های هرز را از بین می برد. قیمت خرید و فروش این سم در بازار ایران متغیر است و می توانید آن را از فروشگاه های سموم کشاورزی تهیه کنید. 

مکانیسم اثر سم علف کش آلاکلر:
آلاکلر که با نام تجاری لاسو نیز شناخته می شود با اثرات سیستمیک علف های هرز را در مزارع و زمین های کشاورزی از بین برده و به بهبود بازدهی محصولات کاشته شده کمک می کند.

این سم با جلوگیری از تقسیم سلولی و سنتز پروتئین از رشد مریستم جلوگیری می کند. آلاکلر همچنین از سنتز اسیدهای چرب با زنجیره بسیار بلند در گیاهان جلوگیری می کند.

این علف کش پس از سمپاشی به راحتی توسط اندام های هوایی و ریشه گیاه جذب شده در آپوپلاست و مقداری نیز در سیمپلاست حرکت کرده و در سراسر گیاه پخش می شود. بررسی ها نشان داده است که این سم بیشتر در اندام های رویشی گیاهان تجمع می یابد تا اندام های زایشی.

این علف کش جوانه زنی و رشد اولیه گیاهچه را تحت تأثیر قرار داده و باعث بد شکلی گیاهچه ها می شود. ذرت با دارا بودن آنزیم گلوتاتیون ترانسفراز سمیت این علف کش را از برده و نسبت به آن مقاوم است.

کاربردهای سم علف کش آلاکلر:
در ایران از این علف کش در مزارع ذرت برای مقابله با علف های هرز پهن برگ و باریک برگ استفاده می شود. در سایر کشورها از این علف کش در مزارع پرورش بادام زمینی، سورگوم، پنبه، نیشکر و سویا نیز استفاده می شود.

این سم را قبل از سبز شدن یا قبل از کاشت و به صورت مخلوط با خاک استفاده می کنند تا از جوانه جزنی علف های هرز جلوگیری کند. البته آلاکلر موقع سبز شدن علف ها نیز بر روى شاخ و برگ نیز فعال است ولی تأثیر آن کمتر است زیرا در گیاهان زنده این سم را به سرعت متابولیزه می شود.

این علف کش گیاهان باریک برگ یکساله ای مانند سوروف، علف خرچنگ، علف غاز، دم روباهی، ارزن وحشی پاییزه و برنج قرمز را از بین می برد.

مولوگو، تاج خروس، خرفه و تاجریزی سیاه از برگ پهن های یکساله ای هستند که آلاکلر بر روی آنها موثر است. این سم علف های هرزی مانند سلمه، جوان قیاق، سنکروس، علف هاى هفت بند و امبروسیا را نیز تضعیف می کند.

این علف کش را می توان به شکل مخلوط با خاک همراه با سموم پاراکوآت یا گلیفوسیت در سیستم هاى بدون شخم ذرت و سویا مورد استفاده قرار داد.

روش مصرف سم علف کش آلاکلر:
برای استفاده از این سم 5 لیتر آلاکلر را با 1 تا 5/1 کیلوگرم آترازین مخلوط کرده و آن را قبل از کاشت به شکل مخلوط با خاک و یا بلافاصله بعد از کاشت ذرت مورد استفاده قرار دهید. در موارد خاص می توان از این دو سم به صورت جداگانه نیز در مزارع ذرت استفاده کرد.

همچنین می توان قبل از سبز شدن علف های هرز این علف کش را با خاک مخلوط کرد و در مزارع ذرت (همه ارقام) سویا، سیب زمینى، بادام زمینی و پنبه استفاده کرد.

بیشترین کاربرد این علف کش کنترل علف های هرز یکساله باریک برگ و اویار سلام است. برای ازبین بردن علف هرز اویارسلام آلاکلر را باید در مقادیر بیشتر و مخلوط با خاک استفاده کرد. این سم همچنین قابلیت اختلاط با علف کش های ترفلان، گلیفوسیت و ایمازاکوئین را نیز دارد.

ملاحظات اختصاصی سم علف کش آلاکلر:
حرکت آلاکلر در خاک متوسط تا زیاد است و به راحتی دچار باران شویی و آب شویی می شود. با این حال با افزایش مواد آلی و درصد رس خاک به اجزاء خاک متصل شده و به آب های زیرزمینی را نخواهد یافت.

لازم به ذکر است که تأثیر و ماندگاری این علف کش در خاک هایی با بافت و رطوبت متوسط 6 تا 10 هفته است. این سم در درجه حرارت بالا پایدار است و روی محصولات و حشرات تأثیر سوء ندارد.

توجه داشته باشید که استفاده از این ترکیب در محصولات زراعی توصیه نشده آنها را از بین برده و یا بازدهی آنها را به شدت کاهش می دهد.

ملاحظات زیست محیطی سم علف کش آلاکلر:
میزان سمیت این علف کش برای پستانداران 440 میلی گرم بر کیلوگرم، برای پرندگان 1536 تا 5620 میلی گرم بر کیلوگرم و برای ماهی ها 8/1 تا 8/2 میلی گرم بر لیتر است.

این علف کش برای محیط زیست و خصوصا برای آبزیان خطرناک است و توسط سازمان حفاظت محیط زیست امریکا به عنوان ترکیبی تقریبا سمی دسته بندی می شود.

آبشویی این ترکیب از سطوح مورد استفاده در خاک به آب های زیرزمینی امکان پذیر است و موجب آلودگی آب ها می شود.

استفاده از آب آلوده به آلاکلر موجب عوارضی مانند سوزش چشم و پوست شده و بروز سرطان مهم ترین عارضه ناشی از این علف کش است.

ملاحظات عمومی سم علف کش آلاکلر:
هنگام سم پاشی از لباس محافظ، دستکش، کلاه، ماسک و عینک استفاده کنید تا مواجهه شما با سم به حداقل برسد. ظروف آلوده به سم را در آبهای جاری شستشو ندهید زیرا برای موجودات آبزی خطرناک است.

در صورت بروز علائم مسمومیت مانند تهوع، سرگیجه و اختلال در بینایی با در دست داشتن برچسب به مراکز درمانی مراجعه کنید این سم پادزهر اختصاصی ندارد. سم را در انبارهای خشک و خنک، دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>