اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سیرومازین (Cyromazine) که با نام تجاری تریگارد نیز شناخته می شود یک حشره کش سیستمیک با اثرات تماسی - گوارشی است.

حشره_کش_سیرومازین

این سم متعلق به گروه تنظیم کنندگان رشد حشرات است و با مکانیسمی متفاوت از سایر سموم باعث اختلال در رشد و نمو آفات شده و آنها را از بین می برد.

این سم بر روی بسیاری از لاروها اثرگذار است و به سادگی بدون ایجاد مقاومت باعث از بین رفتن آفات گیاهی خواهد شد و خصوصا خسارات ناشی از مگس های مینور را به حداقل می رساند.

سیرومازین یکی از مشتقات سیکلوپروپیل ملامین است و با تأثیر بر سیستم عصبی، مراحل لاروی نابالغ حشرات خاص را تحت تأثیر قرار می دهد. در دامپزشکی از سیرومازین به عنوان یک داروی خارج رحمی استفاده می شود.

مکانیسم اثر سم حشره کش سیرومازین (تریگارد):
مکانیسم این سم به طور کامل روشن نشده است. ولی مسلماً مانند سایر تنظیم کننده های رشد حشرات مانند بنزوئیل اوره ها یک مهارکننده سنتز کیتین نیست.

با این حال بر روی فرآیند بالغ شدن لاروها عمل می کند و احتمالاً در روند رسوب کیتین تداخل ایجاد می کند.

این حشره کش سیستمیک پس از مصرف از طریق برگ ها یا ریشه گیاه جذب شده و طی مدت 3 تا 4 ساعت در کل بافت گیاه پخش می شود. تریگارد سمیت بسیار کمی دارد به دلیل داشتن دوره کارنس کوتاه یک سم عالی برای محصولات زود برداشت است.

مقدار و موارد مصرف سم حشره کش سیرومازین (تریگارد):
این حشره کش برای مگس مینوز سبزی و جالیز مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین زمان مصرف مشاهده اولین دالان های لارو در برگ های گیاهان است.

این آفت کش به مقدار 4/0 لیتر در هزار به صورت محلول پاشی بر روی برگ ها استفاده می شود. به طورکلی یک کیسه 25 گرمی از این سم برای 1000 متر مربع یا 6/0 لیتر در هکتار همراه با آبیاری مورد نیاز است.

این سم برای کنترل مگس مینوز سبزیجات (200گرم در هکتار) استفاده می شود. در برخی از کشورها برای کنترل مگس ها در دامداری ها و فضولات حیوانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این سم را می توان برای مگس های خانگی نیز مورد استفاده قرار دارد فقط مطمئن شوید که تمامی مکان های تولید مثل و رشد مگس سمپاشی شوند.

در صورت تراکم بالای مگس ها می توان سمپاشی را 3-2 هفته بعد تکرار کرد. توجه داشته باشید که این حشره کش بر روی لاروها مؤثر بوده و روی حشرات بالغ تأثیری ندارد.

سمیت سم حشره کش سیرومازین (تریگارد):

  • سمیت حاد این آفت کش برای موش صحرایی، 3387 - 4460 میلی گرم در کیلوگرم.
  • سمیت حاد پوستی برای موش > 3100 میلی گرم در کیلوگرم.
  • سمیت حاد پوستی برای خرگوش > 2010 میلی گرم / کیلوگرم.
  • طیور سیرومازین خوراکی را بسیار خوب تحمل می کند. گوسفند ها و بزها معمولاً بدون علائم، سیرومازین تجویز شده به صورت موضعی را تحمل می کنند.

علائم مسمومیت سم حشره کش سیرومازین (تریگارد):
در مطالعات سمیت در پستانداران (موش، موش، سگ، خرگوش) علائم زیر پس از مصرف بیش از حد مشاهده شده است:

  • آتاکسی (حرکات غیرهماهنگ)، ترشح بزاق (ریزش آب)، بی حالی، نفس نفس زدن (تنفس دشوار)، حالت خمیده، اگزوفتالموس (برآمدگی چشم). حیوانات مبتلا 9 تا 12 روز پس از درمان بهبود می یابند.
  • به عنوان یک قاعده کلی، مسمومیت با این حشره کش که در دوز توصیه شده تجویز می شود، به دلیل سمیت کم، حاشیه ایمنی بالا و تحمل عالی در گوسفند، بز و مرغ بسیار نادر است.
  • هیچ پادزهری برای مسمومیت با این آفت کش وجود ندارد و درمان شامل اقدامات حمایتی و علامتی است.

فارماکوکینتیک سم حشره کش سیرومازین (تریگارد):
سیرومازین که به صورت موضعی تجویز می شود از طریق پوست گوسفندان جذب ضعیفی دارد. برخلاف بسیاری از اکتوپارازیت کش های لیپوفیل، سیرومازین در آب کاملاً محلول است.

پس از تجویز خوراکی در طیور 99٪ دوز تجویز شده بدون تغییر از مدفوع دفع می شود. فقط حدود 0.6٪ در تخم ها و مقدار بسیار کمی در بافت مرغ رسوب می کند.

هم در پستانداران و هم در طیور، بیشترین مقدار سیرومازین خوراکی در خون جذب می شود. قسمت کوچکی در کبد متابولیزه می شود و بیشترین قسمت از طریق ادرار دفع می شود.

دفع این ترکیب نسبتاً سریع است و حدود 95٪ دوز مصرفی طی 24 ساعت پس از تجویز دفع می شود.

احتیاط های لازم برای سم حشره کش سیرومازین (تریگارد):
برای پیشگیری از مسمومیت نباید تریگارد را به صورت مداوم در محل پرورش حیوانات اهلی استفاده کرد و باید به تناوب از سموم دیگر استفاده نمود. هرگز از فضولات تیمار شده در کمپوست یا محیط کشت های قارچ خوراکی استفاده نکنید.

همچنین فضولات تیمار شده طیور با سم را نباید در معرض تماس با خوراک چارپایان قرار دهید. فضولات تیمار شده با تریگارد را روی مراتع و چمن زارها قبل از کولتیوار زدن پخش کنید و حداقل 4 هفته به چارپایان اجازه چرا در محل ندهید.

سمیت زیست محیطی سم حشره کش سیرومازین (تریگارد):
این حشره کش برای پرندگان نسبتاً سمی است. در میان بندپایان (حشرات، کنه ها، کنه ها، و غیره) سیرومازین برای دیپتران ها کاملاً خاص است وبرای بسیاری از ارگانیسم های مفید کمی مضر است.

سمیت تریگارد برای پستانداران 4150-250 میلی گرم بر کیلوگرم، برای پرندگان 20000 -10000 میلی گرم بر کیلوگرم، برای ماهی ها 37/2 میکروگرم بر لیتر و برای دافنی ها 15/0 میکروگرم بر لیتر است.

با توجه به موارد ذکر شده این حشره کش برای ماهی ها خطرناک و سمی است و نباید نهرها و آب های جاری سطحی را با شستشوی ظروف آغشته به سم آلوده کرد.

این حشره کش همچنین برای برخی از بی مهرگان آبزی سمی است (به عنوان مثال پشه و سایر لاروهای دیپتران) و به راحتی در آب حل می شود و در خاک و آب بسیار آرام تجزیه می شود. در نتیجه پتانسیل آلودگی آب های زیرزمینی را دارد.

بعید به نظر می رسد استفاده صحیح از این سم در مرغ و گوسفندان و کود و مواد زائد برای محیط زیست از جمله حشرات کپروفاژ مضر باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>