اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اسید فورمیک

اسید فرمیک همانطور که از نامش پیدا است در دسته بندی کربوکسیلیک اسیدها قرار گرفته و خاصیت اسیدی بسیار ضعیفی دارد. اسید فرمیک (formic acid) را به نام های دیگری چون متانوئیک اسید، هیدروژن کربوکسیلیک اسید، فرمیلیک اسید و جوهر مورچه نیز می شناسند.

امروزه از اسید فرمیک در صنایع نساجی، خوراکی و دامی استفاده فراوانی می کنند. اسید فرمیک به دو شکل مایع و جامد وجود دارد البته در طبیعت این اسید را می توان در بدن مورچه و زنبور دید به همین دلیل است که در گذشته اسید فرمیک را از تقطیر بدن مورچه به دست می آوردند.

ویژگی های اسید فرمیک

یکی از بارزترین ویژگی های اسید فرمیک واکنش سریع آن با اسیدهای قوی و آلومینیوم است، از این رو نباید در معرض اینگونه مواد در محیطی غیر از آزمایشگاه قرار بگیرد. در صورتیکه در معرض تماس با الکل ها و اکسیدکننده های قوی قرار بگیرد خطر انفجار را در پیش خواهد داشت.این اسید اگر در معرض تماس با سرب، فولاد و آهن قرار بگیرد سبب خوردگی آن ها می شود، اما اگر به روی آن ها زنگ آهن زده شود در برابر زنگ آهن بی اثر خواهد بود.ا

سید فرمیک را در طبیعت می توان در بدن مورچه پیدا کرد، در سال های ابتدایی در قرن 15 که دانشمندان این اسید را در بدن مورجه کشف کردند توانستند از به تقطیر رساندن مورچه های مرده اسید فرمیک تولید کنند.اسید فرمیک PH حدود 2 الی 3 دارد به همین دلیل برای مورچه به عنوان یک سلاح سمی عمل می کند به طوری که وقتی از بدنش خارج می شد در برخورد با هر موجودی او را می کشت.

نحوه تولید و ساخت اسید فرمیک

تولید اسید فرمیک از راه واکنش های شیمیایی راه سخت ودشواری نیست تنها کافی است متانول و منواکسید کربن را در معرض تماس با یک باز قوی چون منواکسید سدیم قرار دهید تا با هم واکنش شیمیایی داشته باشند و زمانی که دمای این واکنش به 40 درجه برسد از هیدرولیز متیل فرمات به وجود آمده، اسید فرمیک ساخته خواهد شد.اما به روش طبیعی اسید فرمیک در برگ گیاه گزنه، نیش زنبود و بدن مورچه تولید و ساخته خواهد شد.

کاربردهای اسید فرمیک

  • اسید فرمیک به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال در غذای دام و طیور وجود دارد.
  • از این اسید در صنعت چرم سازی و دباغی استفاده می شود.
  • برای جلوگیری از خراب شدن غذای دام و طیور در فصل زمستان از آن استفاده می کنند، تنها کافیست مقداری از پودر اسید فرمیک را به روی غذا و علوفه ها بریزند تا از فساد و پوسیدگی آن جلوگیری کند.
  • در بخش دارویی و درمانی در ساخت انسولین کافئین استفاده خواهد شد.
  • در صنعت نساجی در بخش رنگ کردن پارچه ها از این اسید به شدت استفاده خواهد شد.

نکات ایمنی در حین کار با اسید فرمیک

اسید فرمیک با وجود اینکه خاصیت اسیدی بسیار پایینی دارد اما در دسته بندی اسیدها قرار گرفته است. این اسید نباید در معرض تماس با پوست و چشم قرار بگیرد، درغیر این صورت به دلیل اسیدی بودنش ممکن است سوختگی و آسیب های شدیدی به بدن وارد کند حتی بخار آن هم می تواند مشکلات بسیاری برای چشم و بینایی فرد ایجاد کند. پس بهتر است در حین کار با اسید فرمیک از دستکش کار، عینک کار و ماسک فیلتردار استفاده شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>