اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

الکل

ایزوپروپیل الکل یا IPA 99٪، یک مایع شفاف، بی رنگ و قابل اشتعال است و بوی مشخص و تندی دارد. از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است، فاقد مواد آلوده کننده ی هوا است و سمی تر از متانول است، مدت طولانی است که به عنوان یک حلال در سطح جهانی شناخته شده است. با توجه به سیستم های مدرن تولیدی که اکنون با بازده ها و خلوص بسیار بالا این ماده ی مهم را تولید می کند، گسترش عرضه این محصول در بازار جهانی باعث ایجاد نوآوری در کاربردهای صنعتی و حساس به آب شده است.

بیشتر IPA( ایزوپروپیل الکل) توسط آب دار کردن پروپیلن ساخته می شود، اگرچه گاهی اوقات به صورت کاتالیستی از استون هم تهیه می شود. ایزوپروپیل الکل ساده ترین الکل ثانویه است. یک هیدروکسید کربن (-OH) که به سه کربن قرار دارد. اکسیژن آن بار منفی جزئی دارد، در حالی که اتم های هیدروژن و کربن متصل کننده بارهای مثبت جزئی دارند و IPA را به یک مولکول قطبی تبدیل می کنند. IPA همچنین قابل استفاده در آب، طیف گسترده ای از ترکیبات غیر قطبی مانند روغن ها و رزین ها را حل می کند.

اگرچه بخش های الکترونیک و تجهیزات پزشکی سهم مهمی از ایزوپروپیل الکل یا همان IPA را مصرف می کنند، اما این یک عامل مهم فرآیند در عرصه های جایگزین است. در این مقاله برخی از کاربردهای برتر صنعتی برای IPA و همچنین اینکه کدام درجه ممکن است مناسب برای هر یک باشد را بررسی خواهیم کرد.

هشدار: از آنجا که IPA به صورت مایع و بخار قابل اشتعال است و یک ماده فرار است، باید همواره برای نگهداری و جابه جایی از آن مراقبت های لازم صورت گیرد. از این مواد شیمیایی برای تحقیقات، کارهای صنعتی، تمیز کردن یا ضد عفونی کننده استفاده می شود، از این رو باید به طور مناسب و به دور از دسترس کودکان نگهداری شوند.

صنایع الکترونیک

ایزوپروپیل الکل 99 ٪ پاک کننده متداول برای کابل ها، اتصالات برقی، LCD ها و صفحه های نمایش، صفحه کلید، شیشه، فیبرهای نوری است. از آنجا که آب هنگام کار با قطعات الکتریکی خطر شوک الکتریکی ایجاد می کند، استفاده از IPA بدون آب برای تمیز کردن الکترونیک برای ایمنی اجباری است.

به طور خاص برای ساخت نیمه هادی ها، از این ماده یعنی IPA استفاده می شود. برای از بین بردن ذرات آلاینده ی به اندازه نانو که می تواند اتصالات الکترونیکی را مختل کند، اقدامات اضافی مانند فیلتر های میکرونی لازم است. بنابراین هزینه این محصولات بیشتر است. فقط تعداد ناخالصی های سطح با واحد ppm در ابعاد میکرونی مورد آزمایش قرار می گیرد.

استخراج مواد

به دلیل توانایی ایزوپروپیل الکل در حل کردن ترکیبات غیر قطبی، IPA غالباً برای فرایند استخراج روغن ها، چربی ها، طعم دهنده ها و مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. از آن برای استخراج فسفولیپیدها و اسیدهای چرب امگا 3 از ماهی برای تولید روغن تری گلیسیرید با کیفیت بالا هم استفاده می شود. برای ساخت رزین از گیاهان، ممکن است به عنوان یک حلال همراه با اتانول برای استخراج و تصفیه در یک مرحله استفاده شود و روند کار ساده ای باشد.

پوشش دهی سطوح

IPA ( ایزوپروپیل الکل) به طور گسترده ای در صنعت پوشش دهی برای تولید پلیمرها و همچنین ماده ی پخش کننده ی پلیمر ها بر روی سطوح به کار می رود.IPA رقیق کننده متداول رزین ها و رنگ ها است. برای آغشته سازی سطوح سلولزی یا فایبرگلاس با رزین، IPA می تواند برای مخلوط کردن مورد استفاده قرار گیرد تا سرعت نفوذ پلیمرها به داخل سطوح را افزایش دهد، پس از آن می توان آن ها را در یک گرمکن قرار داد یا بگذارید تا در دمای محیط خشک شود. از آنجا که این ماده بسیای از پلیمرها را در خود حل می کند، ممکن است کارگران نیز از آن برای شستن وسایل، تجهیزات استفاده کنند.

داروسازی

در صنعت تولید داروها، از IPA برای تولید، تصفیه و تجزیه ی ترکیبات و همچنین به عنوان ضد عفونی کننده راکتورها استفاده می شود. این ماده هم در سنتز اسیدهای آمینه و هم پلی پپتیدها، یک حلال پروتئینی برای بسیاری از واکنشهای ارگانیک چند مرحله ای محسوب می شود.

زیست شناسی مولکولی

IPA درجه عاری از DNases، RNases و اسیدهای نوکلئیک است و برای تهیه نمونه هایی برای واکنش های مولکولی مانند تجزیه و تحلیل اسپکتروفتومتری، الکتروفورزیس ژل ها، تجزیه و تحلیل آنزیم های محدود کننده، تعیین توالی نوکلئوتیدی یا واکنش زنجیره ای پلیمری برای تشخیص اسید نوکلئیک مورد استفاده قرار می گیرد.

اتومبیل

صنعت خودرو از ایزوپروپیل الکل یا همان IPA برای برخی از امور مربوط به مراقبت و نگهداری از اتومبیل استفاده می کند. خودروسازان معمولاً از IPA برای پاک کردن آلودگی و چربی از اتومبیل قبل از رنگ آمیزی یا پولیش کردن استفاده می کنند.

محصولات مراقبت شخصی

IPA ( ایزوپروپیل الکل) معمولاً به عنوان رقیق کننده، ضد کف در افتر شیو ها، محصولات حمام، مواد آرایشی، ضد عفونی کننده دست، لوسیون ها و عطرها استفاده می شود. این ماده در صنعت ساخت ناخن های مصنوعی برای تمیز کردن و براق کردن ناخن ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. IPA در پولیش ناخن ها کمک کرده و سپس به سرعت تبخیر می شود. سپس کارگران سالن از IPA برای تمیز کردن و درخشان کردن سطح ناخن استفاده می کنند. درجه بندی ACS / USP / NF برای محصولات بهداشت شخصی که با IPA تهیه می شوند لازم هستند.

پزشکی

IPA برای ضدعفونی کردن به صورت عمومی در مراکز پزشکی استفاده می شود. بیمارستان ها و کلینیک ها از IPA برای ضد عفونی تجهیزات پزشکی، تمیز کردن سطوح و معالجه های پوستی و پانسمان استفاده می کنند. IPA از آنجا که دارای یک نقطه فلش پایین است، باید به دور از منابع احتراق یا گرما ذخیره شود.

صنایع غذایی

صنایع غذایی از IPA را برای عملیات پردازش رنگ ها، لعاب ها، مکمل ها و ضد عفونی سطوح، راکتورها، ابزارها استفاده می کنند. از آنجا که آب ایستاده بر روی سطوح دستگاه ها می تواند تا حدودی باعث تکثیر باکتری ها شود، ایزوپروپیل الکل آبگریز آن را از بین می برد و تجهیزات را ضد عفونی می کند. به دلیل عاری بودن از آلودگی های سمی، ایزوپروپیل الکل درجه USP برای تمیز کردن سطوح مورد استفاده در تولید مواد غذایی یا نوشیدنی بسیار مناسب است.

نتیجه گیری

اکنون که IPA با خلوص فوق العاده بالا در بازار صنعتی موجود است، می توان قطعات الکترونیکی کوچکی مانند تابلوهای مدار چاپی را به صورت کارآمد تولید کرد. از آنجا که کیفیت و هزینه کاربردهای صنعتی شما وابسته به درجه و گرید IPA است، حتماً برای نیازهای خود از درجه مناسب این ماده استفاده کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>