اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یدید پتاسیم

یدید پتاسیم با نام های تجاری و آزمایشگاهی مثل یدید پتاسیم، پتاسیم یدید، یدور پتاسیم، پتاسیم یداید، کالیم یدید، پتید، پودر سفید رنگ و knollide، Thyroshield، ThyroSafe، SSKI، iOSAT شناخته می شود. دمای ذوب این ماده 681 درجه سانتیگراد، دمای جوش آن 1330 درجه سانتیگراد و چگالیش 3.12 گرم بر سانتی متر مکعب است.

یدید پتاسیم در آب، هیدروکسید سدیم، اتانول، متانول، استون و گلیسرول حل می شود. فرمول شیمیایی این ماده به صورت KI است. از نظر شکل ظاهری به صورت پودر یا نمک سفید است و ساختاری مکعبی و بلوری دارد و از نظر خواص فیزیکی شبیه به سدیم کلراید است.یدید پتاسیم در شیمی آلی به عنوان یک منبع یدید در ترکیبات عمل می کند.

یدید پتاسیم به صورت مایع، SSKI نام دارد. یدید پتاسیم ناخالص، زرد رنگ است زیرا اکسیداسیون نمک برای تولید کربنات و ید آهسته انجام می شود.کار کردن با یدید پتاسیم یدید نسبت به یدید سدیم بسیار راحت تر است. یدید پتاسیم برخلاف یدات پتاسیم، به نور مستقیم و رطوبت حساس است. در اثر نور و رطوبت به ید مولکولی اکسید می شود. در چنین شرایطی، رنگ آن از سفید به زرد کم رنگ تغییر می کند.

روش تولید صنعتی یدید پتاسیم

یدید پتاسیم در روش صنعتی از ترکیب هیدروکسید پتاسیم با ید تولید می شود. پتاسیم یدید مشابه نمک های دیگر درترکیب با ید به پتاسیم تری یدید تبدیل می شود که یک محلول بسیار قوی در آب است. بلور پتاسیم یدید به راحتی به آب اضافه می شود. با این روش، محلول اشباع شده یدید پتاسیم یا SSKI به دست می آید. غلظت محلول یدید پتاسیم در آب خالص، فقط به دما وابسته است. محلول SSKI محتوی یک گرم یدید پتاسیم در هر میلی لیتر از این محلول است.

کاربردهای یدید پتاسیم در پزشکی و داروسازی

یدید پتاسیم در پزشکی کاربردهای فراوانی دارد. از این ماده در ترکیبات دارویی استفاده می شود. برای مثال یکی از اولین کاربردهای آن به منظور درمان سفلیس بود. از یدید پتاسیم در پرکاری تیروئید به عنوان دارو استفاده می شود زیرا این ماده مانع از جذب ید تیروئید می شود. این ماده در تولید قرص پتاسیم آیداید استفاده می شود.

از یدید پتاسیم در مکمل های غذایی رژیم های دارویی مانند مولتی ویتامین مینرال استفاده می شود. برای جلوگیری از کمبود ید، یدید پتاسیم را به نمک طعام می افزایند. به کسانی که خیلی کم از غذاهای دریایی مصرف می کنند، یدید پتاسیم تجویز می شود. این ماده در هنگام بروز حوادث هسته ای مثل تشعشعات اورژانسی نقشی حفاظتی دارد.

در اسکن پزشکی و درمان ترکیبات رادیواکتیوی مثل درمان تومور بافت عصبی فیبرینوژن نیز از یدید پتاسیم استفاده می شود. به عنوان اکسپکتورانت جهت درمان بیماری ریوی مزمن که با سرفه و خلط همراه است، استفاده می شود. این ماده دارویی ادرارآور است. یدید پتاسیم در درمان بیماری های پوستی و عفونت های قارچی مثل اسپوروتریکوز و فیکومایکوز کابرد دارد.

کاربردهای یدید پتاسیم در صنایع

  • یدید پتاسیم را به نمک طعام اضافه می کنند تا نمک یددار تولید شود. به طور معمول دکستروز یا سدیم تیو سولفات به این نمک اضافه می شود تا یدید پتاسیم تثبیت شود.
  • یدید پتاسیم به عنوان یک ماده مهم در فیلم برداری کاربرد دارد. از ترکیب این ماده با نیترات نقره، نقره یدید به دست می آید.
  • از یدید پتاسیم به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده انسانی و دام مثل گلیسیرین یده استفاده می شود.
  • یدید پتاسیم در تحقیقات بیومدیکالی نیز به عنوان عاملی کوئینچ فلورسنت است.
  • یدید پتاسیم در سنتز آلی در الکترولیت سلول های خورشیدی حساس به رنگ استفاده می شود.
  • یدید پتاسیم به عنوان پایدارکننده حرارتی نایلون 6 کاربرد دارد.
  • یدید پتاسیم در تولید روغن های روانکار، در صابون سازی و تهیه رنگ کاربرد دارد.
  • یدید پتاسیم در کاربردهای آزمایشگاهی برای تهیه تیتراسیون های یدومتری استفاده می شود.

نکات ایمنی در استفاده از یدید پتاسیم

خوردن یدید پتاسیم خطرناک است و باعث مسمومیت شدیدی می شود. در اثر تماس این ماده با پوست، احتمال سوزش و خوردگی بالا می باشد. تماس یدید پتاسیم با چشم سبب سوزش چشم می شود.توصیه می شود تا در صورت بروز سوختگی پوست با یدید پتاسیم، لباس مصدوم را در بیاورید و محل سوختگی را با دستمال تمیز پاک کنید. پس از آن به مدت نیم ساعت محل سوختگی را با آب ولرم شستشو دهید. سپس محل اسیدی شده را به مدت دو ساعت با مواد قلیایی آبکشی کنید. برای کمک به مصدوم حتما از دستکش و ماسک، استفاده نمایید.

خرید یدید پتاسیم

برای خرید یدید پتاسیم و دیگر مواد شیمیایی، از طریق مرکز خرید مواد شیمیایی شیمی بازار اقدام نمایید. شیمی بازار به عنوان بورس آنلاین خرید و فروش مواد شیمیایی، کمک شایانی به مصرف کنندگان مواد شیمیایی می کند تا بتوانند در فضایی کاملا شفاف به تامین کنندگان یدید پتاسیم ازبین تولیدکنندگان، واردکنندگان و یا فروشندگان این ماده دسترسی داشته و بهترین تامین کننده را با توجه به نیاز خود یافته و به صورت مستقیم و بدون واسطه خرید کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>