اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


نیترو بنز آلدهید


خصوصیات فیزیکی و شیمایی 4-نیتروبنزآلدهید

ساختار شیمیایی 4-نیتروبنزآلدهید با فرمول مولکولی C7H5NO3، به گونه ای است که انگار یک اتم هیدروژن به یک گروه آلدهید متصل شده باشد، با این تفاوت که به جای هیدروژن یک گروه نیترونی قرار گرفته است و به گروه الدهید متصل می شود.4-نیتروبنزآلدهید در آب، بنزن، اتانول، استیک اسید کاملا محلول و در اتر نیز اندکی محلول است. نقطه ی ذوب این ماده 106 درجه سانتی گراد است و نقطه ی جوش آن 300 درجه است. چگالی آن 1,546 گرم بر سانتی مترمکعب و فشار بخار آن 0.0012 است.

نحوه ی تهیه

این محصول آروماتیک از هیدرولیز اسید سولفوریک در اتانول به دست می آید. زمانی که الکل اتیل که آن را به نام اتانول می شناسیم، با سولفوریک اسید غلیظ شده با فرمول شیمیایی (H2SO4) واکنش می دهد، اتن و آب را تشکیل می دهد. در اینجا اسید سولفوریک به عنوان کاتالیست عمل می کند و عامل دهیتراته شدن است. یکی از محصولات جانبی آن ها، 4-نیترو بنزآلدهید است.

ایمنی و نگهداری در هنگام استفاده از 4-نیترو بنزآلدهید

  • این ماده به دلیل سمی بودن، خطرات زیادی برای کسی که در معرض آن قرار می گیرد دارد. به طور مثال، خوردن این ماده، باعث مسمومیت در جا می شود که فقط با خوردن آب و شیر می توان آن را کنترل کرد و به کمک های اولیه فوری نیاز است.
  • هنگام تنفس آن، سریعا باید به هوای آزاد رفت. اگر شخص نفس نمی کشید، با نفس مصنوعی یا ماساژ قلب شروع به احیا کنید.
  • در هنگام برخورد با پوست، با مقدار زیادی از صابون پوست را بشورید و به سرعت جعبه کمک های اولیه را بیاورید.
  • هنگام برخورد با چشم، حداقل برای 15 دقیقه چشم را آب بشورید و مژه ها را به آرامی مالش دهید و مطابق موارد بالا، حتما در اولین فرصت از کمک های اولیه استفاده کنید.
  • برای انبار و دخیره کردن ماده، در محفظه ای که در آن محکم باشد، استفاده کنید و در منطقه ای که سرد و خشک باشد نگهداری کنید.
  • بعد از حمل کردن ماده، دست ها را به خوبی بشورید. لباس ها و ابزاری که برای حمل استفاده کرده اید را قبل از استفاده دوباره خوب بشویید. لباس و ابزار را در معرض تهویه مناسب قرار دهید. از گرد و خاک گرفتن آن ها جلوگیری کنید. از خوردن، بوییدن و دست زدن به آن جدا خودداری کنید.

ویژگی های 4-نیترو بنزآلدهید

4-نیترو بنز آلدهید که از منظر سم شناسی در رده 3 قرار دارد، جزو مواد تقریبا سمی خطرناک است و در هنگام کار با آن حتما موارد ایمنی، خصوصا عینک محافظ را استفاده کنید و موارد زیر را هم حتما در نظر بگیرید:

  • خوردن آن باعث مشکلات جدی و خطرناک در ناحیه شکم، معده و روده ها می شود
  • تنفس آن باعث مشکل ریوی و در نهایت ابتلا به بیماری های ریوی می شود
  • تماس پوست با آن، باعث خارش های پوستی می شود
  • تماس با چشم ها باعث خارش در چشم ها و در موارد جدی تر، باعث سوختگی در این ناحیه می شود

کاربردهای 4-نیترو بنزآلدهید

بیشتر موارد استفاده طبیعی از این ماده، در برقراری پیوندهایی در بدن است که شبیه کار و وظیقه آنزیم ها است، که در رشته شیمی اورگانیک مورد استفاده و به آن پرداخته می شود. دیگر موارد استفاده ای که انسان ها معمولا از آن می کنند، در آزمایشگاه های تحقیقاتی و صنعتی است. خصوصا در تحقیقات سلامت و پزشکی در سالیان اخیر، با استقاده از این ماده، تحقیقات ارزشمندی انجام گرفته و در مجلات معتبر علمی به چاپ رسیده است.

برای کارکرد این ماده بهتر است اول تعریفی از کارکرد طبیعی آن در بدن بدهیم. اورگانوکاتالیست ها، نوعی از کاتالیست ها هستند که در آن ها نرخ واکنش توسط یک کاتالیست طبیعی افزایش پیدا کرده است. در اینگونه موارد، کربن، هیدروژن، گوگرد و دیگر واسطه های غیر فلزی وجود دارد. به خاطر شباهت زیادی که مواد این گروه در ساختار با هم دارند و نوع کارایی معمولا شبیه به هم، آن ها را با آنزیم ها اشتباه می گیرند. از 4-نیترو بنزآلدهید در ساخت و بررسی تری پپتیدهای اورگانوکاتالیست استفاده می شود.

برای مثال در تحقیقی که در سال 2013 انجام گرفته بود، برای بررسی عملکرد اورگانوکاتالیست های قطبی، از واکنش آلدولی که بین 4-بنزآلدهید و ماده ای دیگر اتفاق افتاده بود، استفاده شد و نتیجه آن، ساخت دارویی بود که فواید زیادی داشت.

حتی در تحقیقاتی که به تازگی انجام شده، در ساخت مواد نانو برای درمان بیماری های مختلف از جمله سرطان مورد استفاده قرار گرفته است. بدین صورت که با ماده ای که ساختاری از 4-نیترو بنزآلدهید دارد، به درون بدن فرستاده می شود و سلول های سرطانی را از بین می برد.موارد درمانی 4-بنز آلدهید به همینجا ختم نمی شود و از استخراج این ماده از نوعی از باکتری و با انجام اعمال آزمایشگاهی مشخص، می توان از آن در درمان بیماری های عفونی هم استفاده کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>