اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بتن ماده ایست مقاوم که دوام و استحکام بالایی دارد. عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند سبب تخریب بتن شود.

ترمیم_بتن

در سازه های بتنی ایجاد خرابی سبب کاهش استحکام می شود که این خرابی بر اثر عوامل مختلفی از جمله برخورد با موادی نظیر اسید، سولفات ها، کلرید ها و غیره می باشد.

همان گونه که در بالا ذکر کردیم بتن ماده ایست مقاوم که دوام و استحکام بالایی دارد. عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند سبب تخریب بتن شود.

در سازه های بتنی ایجاد خرابی سبب کاهش استحکام می شود که این خرابی بر اثر عوامل مختلفی از جمله برخورد با موادی نظیر اسید، سولفات ها، کلرید ها و غیره می باشد.

اگر مراحل بتن ریزی به درستی انجام نشود ممکن است بتن آسیب ببیند همچنین به علت وجود مشکلات اقتصادی و زمانی تخریب بتن می تواند ممکن شود.

البته از انواع ترمیم کننده می توان برای ترمیم و تعمیر بتن استفاده شود.

روش های ترمیم بتن:
برای ترمیم بتن کرمو شده بایستی تمام قسمت های کرمو از بتن جدا شده که برای انجام این عملیات از ابزارهای مختلفی استفاده می شود.

یکی از این ابزارهای تخریب، واترجت می باشد که به کاملترین و بهترین روش تخریب بتن انجام شده همچنین سطوح به طور کامل تمیز می شود.

استفاده از وسیله هایی چون چکش برقی، چون ضربه های شدیدی وارد می کند که باعث به وجود آمدن ترک های ریز و عمیق می باشد بنابراین واترجت چون از ایجاد میکرو ترک در بتن جلوگیری می کند بهترین دستگاه برای انجام این عملیات به شمار میرود.

اگر مقدار آب در ملات بتن نامناسب باشد بین سنگدانه های بتن اتصال به درستی انجام نشده و در صورت ضربه های شدید به بتن این ترک ها گسترش یافته و در کل سازه پخش می شوند بنابراین استفاده از واترجت در این شرایط بهتر است.

عملیات دستگاه واترجت به گونه ایست که در قسمت های کرمو بتن آب با فشار قوی نفوذ کرده و قسمت های سست و سنگدانه ها از بتن جدا شده و آنها را آماده بتن ریزی می کند.

در نهایت سطح باقی مانده در عملیات ترمیم بتن سالم و عاری از قسمت های آسیب دیده می باشد.

مراحل پیشگیری از کرمو شدگی بتن:

  • برای جلوگیری از کرمو شدگی بتن بایستی در مخلوط ملات برای ساخت بتن ار میزان ماسه بیشتری استفاده شود.
  • در مصالح مورد استفاده در سازه ها از شن های بادامی حذف شده و ابعاد سنگدانه ها از 20 میلی متر بیشتر نباشد.
  • برای جلوگیری از کرمو شدگی بتن می توان هنگام ساخت از شن شکسته، نیمه شکسته، یا ماسه های گوشه گرد استفاده شود.
  • برای روان سازی و افزایش انسجام و مقاوم سازی از مواد روان ساز و مواد کاهنده ی آب برای ساخت ملات استفاده شود.
  • البته باید دقت کنید که از این مواد استفاده ی درست شود و از استفاده ی بی رویه جلوگیری گردد چون مسبب گسیختگی قبل از بتن ریزی شود.

اگر از پودر سنگ یا ماسه ریز در ترکیب بتن استفاده شود می توان از گسیختگی بتن جلوگیری شود.

ترمیم ترک بتن کف:
برای ترمیم ترک خوردگی کف ساختمان روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی هریک میپردازیم.

  • ترمیم کننده بتن کف.
  • ترمیم بتن کف.
  • بررسی وسعت خرابی.

از بررسیهای نظری و آزمایشی برای بررسی تقریبی وسعت خرابی استفاده می شود.

البته لازم است بدانید که روشی برای مشخص شدن قسمت هایی از میلگرد که زنگ زدگی زیادی دارند وجود ندارد.

برای تشخیص زنگ زدگی زیاد می توان از نشانه هایی از جمله ترک خوردگی، لکه، ریختن بتن دریافت که بتن دارای زنگ زدگی می باشد یا خیر.

البته آزمایشاتی وجود دارد که به وسیله ی آن می توان پتانسیل خوردگی را دریافت اما میزان آسیب و زنگ زدگی قابل تشخیص و مشاهده نمی باشد.

برای آشکار شدن تقریبی وضعیت بحرانی می توان با ضربه زدن به وسیله ی چکش اشمیت یا معمولی و در نهایت با بررسی نتیجه یا صدای تولید شده.

برای تعمیر سازه ها اشکالاتی ممکن است سد راه ما شود که این مشکلات از جمله مشخص نبودن دقیق منطقه و محدوده ی قابل تعمیر است حتی ممکن است تخریب و تعمیر وسعت بیشتری نسبت به تخمین اولیه داشته باشد.

تشخیص وسایل تخریب:
برای مشخص شدن نوع وسیله تخریب و روش آن باید به نکاتی چون

  • وسعت و مشکلات تخریبی بتن.
  • موقعیت قرار گیری قطعات.
  • نوع بتن.
  • محدودیت های زمانی.

توجه کرد.

برای تخریب بتن امروزه از وسایل مختلفی استفاده می شود که شامل قلم چکشی، اره های اصطکاکی، دستگاه واترجت، می باشد.

که استفاده از واترجت بهترین و مناسب ترین نوع آنها می باشد همچنین برای برش های خطی معمولا از اره های اصطکاکی استفاده می شود.

البته نکته ی مهم برای انتخاب نوع دستگاه برای تخریب حتما توجه کنید که انتخاب نادرست نوع دستگاه، آسیب هایی را ایجاد می کند به همین علت باید وسایل و یا دستگاهی با قدرت مناسب انتخاب کنید.

مشخص نمودن محدوده ی خرابی:
نیاز است محدوده ای که می خواهیم تخریب کنیم علامت گذاری شود برای این کار می توانید با شیار زنی محدوده مورد نظر را مشخص کنید.

عملیات شیار زنی معمولا به عمق 1 تا 2 سانتی متر انجام می شود.

هندسه تخریب:
برای محدوده ی تخریب از شکل های هندسی از جمله مستطیل و مربع و ترکیبی از هردو، دایره، چند ضلعی می تواند بهترین اشکال باشد.

شایان ذکر است اشکال هندسی نامنظم با دوره های بی نظم اصلا توصیه نمی شود.

لبه منطقه قابل تعمیر یا کناره آن بایستی به صورت گونیا باشد و به صورت پر کلاغی نباشد چون پس از تعمیر دوام مناسبی نخواهیم داشت.

عمق تخریب بتن:
تعیین عمق تخریب علاوه بر بتن برای برخی از سازه های دیگر مشکلی بزرگ می باشد.

عملیات تخریب را نمی توان تا رسیدن به سطح میلگرد ها ادامه داد چون میلگردها بایستی تمیز و اصلاح کرد بنابراین تخریب را لازم است تا پشت میلگرد ها ادامه داد.

سپس بایستی امکان قرار گیری بتن در اطراف میلگرد را فراهم کرد که بایستی حداقل فاصله میلگرد تا بتن از حداکثر اندازه سنگدانه مصرفی بزرگ تر باشد.

تصمیم گیری درباره میزان گسترش تخریب میلگردها:
میزان خوردگی توسط کارشناسان خبره مورد بررسی قرار می گیرد اگر میزان زنگ زدگی زیادی در میلگرد مشاهده شود لازم است منطقه تخریب را افزایش داد و تا جایی تخریب انجام شود که به میلگرد بدون زنگ زدگی برسیم.

زنگ زدایی:
زنگ زدایی به وسیله برس سیمی برقی و دستی در مناطق محدود و برای زنگ زدگی کم مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا با گریت پلاست یا سند پلاست باید تمیز شوند.

برای تقویت میلگرد ها، اگر سطح میلگرد ها بیش از 15 درصد کاهش یابد، در این حالت تقویت میلگردها توصیه می شود.

در حالتی لازم است میلگرد جدید جایگزین شود که به شدت زنگ زده باشند.

برای تامین پوشش طولی میلگرد ها می توان از وصله های جوشی یا مکانیکی استفاده شود.

نکته ی قابل توجه بهتر است میلگرد کاملا تمیز شده و هیچگونه رنگی بر روی آن باقی نماند.

مجموعه ی آهن ملل مناسب ترین قیمت میلگرد کارخانه ها و برند های مختلف را به مشتریان ارائه می کند.

پوشش میلگرد و آماده سازی سطح بتن:
در این مرحله یعنی تامین اتصال بتن با میلگرد و بتن با بتن برای جلوگیری از نفوذ بیشتر و خوردگی می شوند.

برای آماده سازی سطح بتن، به وسیله ی زبر کردن و رسانیدن آن به حالت اشباع با سطح خشک انجام می شود.

تخریب، سطحی زبر و خشن در بتن ایجاد می کند، دقت کنید که این سطح پستی و بلندی زیادی نداشته ولی بایستی به طور کامل زبر و خشن باشد.

بتن قدیمی نباید ماده تعمیری که همان آب بتن جدید می باشد را به درون خود بمکد چون جمع شدگی شدیدی ایجاد کرده و پیوند دو بتن ضعیف شود.

بتن پایه بایستی به صورت SSD در بیاید. به نحوی که آب اضافی موجود روی سطح بتن باعث خیس شدن دست شود نامطلوب بوده و سبب ضعف اتصال و پیوستگی دو بتن می شود.

برخی میلگردها بایستی بعد از تمیزکاری با آب شیرینی شست و شو و سپس با هوای فشرده خشک شود و در صورت لزوم با پوشش های خاصی از جمله اپوکسی پوشیده شود.

برای اینکه سطح میلگرد عایق الکتریکی نشود بایستی از اپوکسی غنی شده با روی به جای اپوکسی معمولی استفاده شود در غیر اینصورت میلگردهایی که تعمیر نشدن دچار خوردگی سریعتری می شوند.

برای محدوده ی تخریب از چه اشکالی بهتر است استفاده شود؟
بایستی از اشکال هندسی مشخصی چون مستطیل و مربع و ترکیبی از هردو، دایره، چند ضلعی که می تواند بهترین اشکال باشد استفاده کرد.

برای علامت گذاری محدوده ی خرابی از چه عملیاتی استفاده می شود؟
محدوده ی مورد نظر خرابی را با شیار زنی مشخص میکنیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>