اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آهن قراضه در تجارت آهن پول ساز است و بازار جهانی را تسخیر کرده است.و در بین فلزات جایگاه ویژه ای دارد.

آهن_قراضه

استفاده از آهن در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز، ماشین آلات، انواع دستگاه ها و نظیر آن ها با قیمت مناسب تر و مقاومت بیشتر نسبت به فلزات استفاده می شود.

آهن قراضه یا ضایعات آهن و ضایعات فولادی غیر قابل مصرف است و می توان آن را بازیافت کرد.

قراضه آهن یکی از منابع تامین فلزات:
آهن قراضه، اضافات به دردنخور و قابل بازیافت محصولات غیر قابل استفاده است؛ محصولاتی که در صنایع ساختمانی، خودروسازی، کارخانه، ساختمان سازی یا مانند آن ایجاد شده باشند.

قراضه به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین فلزات در صنایع مختلف است.

انواع آهن قراضه:
آهن قراضه در صنعت آهن آلات انواع متنوعی دارد. به دلیل تنوع بالای محصولات فولادی، دسته بندی های مختلفی دارد.

درجه بندی قراضه، انواع قراضه را از لحاظ خالص بودن آهن موجود در آن مشخص می کند. چگونگی درجه بندی آهن قراضه توسط کارخانجات فولاد تعیین می شود.

از این رو، قطعات ضایعاتی در درجه بندی قراضه به دسته های مختلفی تقسیم می شود که در تدامه به معرفی آن ها می پردازیم.

آهن قراضه:
درجه سوپر ویژه:
این نوع از قراضه آهن شامل قراضه هایی مانند آهن آلات ساختمان مثل میلگرد و تیرآهن و غیره می شود و اهمیت و ارزش بالایی نسبت به بقیه ی انواع قراضه ها می شود.

درجه ویژه:
منظور از قراضه درجه ویژه، ورق روغنی و ورق سیاه و فاقد زنگ زدگی، قالب بتن، سر تیر آهن، تکه نبشی، تکه ناودانی و غیره می باشد.

درجه یک:
قراضه هایی مانند میلگرد کلافی، قوطی و پروفیل، سر و ته آبگرمکن، انواع لوازم موتوری سبک و سنگین، شاسی هستند.

در قراضه های درجه یک حداقل میزان آهن 97 درصد می باشد و سه درجه باقی را فسفر و گوگرد هر یک نیم درصد، مس، کرم و نیکل هر یک 20/0 درصد، مولیبدن 1/0 درصد، عناصر مس، نیکل، مولیبدن، کرم در مجموع 35/0 و سرب و روی و قلع هر یک 03/0 درصد تشکیل می دهند.

درجه دو:
این قراضه های در مقایسه با قراضه های درجه یک، به میزان 3 در صد کمتر آهن دارند. یعنی حداقل میزان آهن در این قراضه های 94 درصد می باشد.

که شش درصد باقی را سایر عناصر و فلزات تشکیل می دهد. به قراضه هایی مانند ضایعات درب و پنجره آهنی مستعمل، تنه دو چرخه و موتور سیکلت، انواع توری ازجمله قراضه های درجه دو محسوب می شوند.

درجه سه:
قراضه های درجه سه، بخش دیگری از قراضه های آهن می باشند، که در مقایسه با انواع دیگر در درجه بندی قراضه مشخص می شود.

حداقل میزان آهن در این قراضه ها 92 درصد می باشد، که نسبت به قراضه های درجه یک و دو کمتر است. 8درصد عناصر باقی مانده را سایر عناصر مانند فسفر، مس، نیکل، سرب، روی و غیره تشکیل می دهد.

ورق گالوانیزه مستعمل و رنگ خورده، حلب بهداشتی فله، منبع اگزوز ماشین و شلنگ های فشارقوی سوخته ازجمله قراضه درجه سه به شمار می روند.

بازار آهن قراضه در بازار ایران:
صنعت قراضه آهن، به خاطر قابلیت بازیافت شدن و کاربردهای فراوان در مصارف خانگی، صنایع و بسته بندی، پول ساز است و در ایران بازار خوبی دارد.

کسانی که قراضه آهن خرید و فروش می کنند برخلاف تصور مردم درآمد بالایی دارند.

در حال حاضر، قیمت آهن قراضه در بازار، متناسب با نوع و درجه خلوص آن، متفاوت است. همچنین تعیین نحوه درجه بندی انواع ضایعات آهن، به وسیله ی کارخانجات فولاد در شهرهای مختلف، در قیمت آن موثر است.

از اوایل مرداد سال 99، قیمت آهن قراضه، براساس گزارش وب سایت نرخ باکس و با توجه به اعلام کارخانه های تولیدی شمش فولادی، در شهرهای مختلف، در قالب درجه بندی ویژه، یک و دو از 4500 تا 6200 تومان، متغیر است و با توجه به بی ثباتی بازار ارز و نوسانات قیمتی، احتمال افزایش قیمت آن وجود دارد.

با این حال، کمبود آهن قراضه در کشور، صادرات، قاچاق یا خروج غیر قانونی آن، مشکلات زیادی را برای کارخانجات ایجاد می کند.

از سوی دیگر، واردات آهن قراضه به خاطر استراتژیک بودنش، مشکلات تحریمی و با توجه به اینکه قیمت آن، تحت تأثیر بازار جهانی قرار، به دلیل کاهش شدید ارزش پول کشور، صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته کارشناسان، در شرایط موجود، قیمت ضایعات آهن وارداتی از قیمت شمش داخلی بیشتر خواهد بود؛ علاوه بر این، حتی پایین بودن تعرفه ها باعث خروج قراضه آهن و فولاد از کشور می شود که آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد ملی وارد می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>