اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


لاستیک


لاستیک بوتادین

لاستیک بوتادین آکریلونیتریل (NBR)، که معمولاً به اختصار به آن لاستیک نیتریل گفته می شود، یک الاستومر بی نظیر است. این لاستیک از طریق فرایند پلیمریزاسیون امولسیون رادیکال آزاد بوتادین در حضور 15 تا 45 درصد آسییلونتریل یا داغ (لاستیک داغ) یا سرد (لاستیک سرد) تولید شود.

بسیاری از خواص این ماده را می توان با تغییر محتوای آکریلونیتریل در لاستیک نیتریل تنظیم کرد. هرچه میزان نیتریل بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر هیدروکربن های آروماتیک بیشتر و هر چه محتوای نیتریل کمتر باشد، انعطاف پذیری آن در دمای پایین بهتر خواهد بود. میزان محتوای نیتریل را اینکه پایین یا بالا است بر اساس معیار زیر سنجیده می شود.

  • نیتریل بالا: دارای بیش از 45٪ نیتریل
  • نیتریل متوسط: دارای حدود 30 - 45٪ نیتریل
  • نیتریل کم: دارای کمتر از 30٪ نیتریل

بهترین میزان نیزیل که برای اکثر برنامه های کاربردی متعادل است، نیتریل حد متوسط است.

لاستیک بوتادین چیست؟

لاستیک بوتادین که به NBR، Buna-N و لاستیک بوتادین آکریلونیتریل نیز معروف است، یک کوپلیمر از لاستیک مصنوعی آکریلونیتریل (ACN) و بوتادین است. نام های تجاری این محصول Perbunan، Nipol، Krynac و Europrene است.لاستیک بوتادین نیتریل (NBR) خانواده ای از کوپلیمرهای اشباع نشده مونومرهای 2 پروپن نیتریل و انواع مختلف بوتادین (1، 2-بوتادین و 1، 3-بوتادین) است.

اگرچه خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن بسته به ساختار نیتریل پلیمری متفاوت است، اما این نوع لاستیک مصنوعی برای استفاده به عنوان یک ساختار مقاوم در برابر روغن، سوخت و سایر مواد شیمیایی غیر متداول است ( به طور کلی هرچه نیتریل بیشتری در این پلیمر وجود داشته باشد، مقاومت آن در برابر روغن ها بیشتر است و انعطاف پذیری مواد را پایین می آورد)

این ماده تا زمانی که نتوان از لاستیک معمولی استفاده کرد، می توان در صنعت خودرو و هوانوردی برای ساخت شیلنگ، درزگیر و مخازن سوخت استفاده می شود. در صنایع هسته ای برای ساختن دستکش های محافظ استفاده می شود.

از جمله توانایی های لاستیک NBR می توان به مقاومت آن در برابر طیف وسیعی از دما از 40 تا 108 درجه سانتیگراد (40 تا 226 درجه فارنهایت) اشاره کرد که منجر شده آن را به یک ماده ایده آل برای صنایع هوایی تبدیل کرده باشد. همچنین از نیتریل بوتادین برای ایجاد کالاهای قالب دار، کفش، چسب، درزگیرها، اسفنج ها، فوم های منبسط شده و کفی یا انواع پادری و زیرگلدانی استفاده می شود.

انعطاف پذیری لاستیک بوتادین باعث شده این ماده به ماده ای مفید برای وسایل آزمایشگاهی یک بار مصرف، دستکش های تمیز کاری و دستکش های معاینه استفاده بشود. لاستیک بوتادین نسبت به لاستیک طبیعی در برابر روغن ها و اسیدها مقاوم تر است و از مقاومت بالاتری برخوردار است اما از انعطاف پذیری پایین نیز برخوردار است.

بنابراین دستکش نیتریل نسبت به دستکش های لاستیکی طبیعی مقاومت بیشتری در برابر سوراخ شدن دارد، به خصوص اگر دستکش های لاستیکی در معرض مواد شیمیایی یا ازن قرار بگیرد تخریب می شود.قابل ذکر است در صورت استفاده از لاستیک نیتریل برای ساخت دستکش، احتمال ایجاد واکنش آلرژیک در لاستیک نیتریل نسبت به لاستیک طبیعی بیشتر است. لاستیک بوتادین به طور کلی در برابر هیدروکربن های آلیفاتیک مقاوم است. نیتریل مانند لاستیک طبیعی می تواند توسط ازن، کتون ها، استرها و آلدهیدها مورد حمله قرار گیرد.

لاستیکبوتادین ماده ای اقتصادی است که مقاومت بالایی در برابر روغن ها و مایعات بر پایه هیدروکربن دارد. لاستیک بوتادین یک پلیمری است که در دسته لاستیک مصنوعی قرار دارد که به دلیل مقاومت خوب آن در برابر سوخت هایی نظیر نفت سفید، دیزل، روغن های روان کننده، نفت و روغن های انتقال روغن مبتنی بر نفت شناخته شده است.

به شکل های ورق، پارچه پوشش دهی، اکسترود شده یا قالب گیری شده موجود است. این ماده به طور اختصاصی برای جلوگیری از پف کردن و تخریب درزگیر ها استفاده می شود. لاستیک بوتادین (Buna-N / NBR) مقاومت خوبی در برابر فرایند فشرده شدن دارد و همچنین خصوصیات مکانیکی آن، به خصوص توانایی کششی قابل حفظ شدن است، که این موضوع باعث شده از آن بتوان برای سال ها استفاده کرد.این لاستیک فرمولی از پلیمرهای بسیار متنوع را ارائه می دهد، که باعث شده از آن به عنوان کاربرد های مختلفی از درزگیر یا آب بندی و محافظت از مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرد. در چندین درجه مختلف موجود است.

به خاطر داشته باشید هر چه میزان آکریلونیتریل (ACN) موجود در لاستیک بالاتر باشد، مقاومت آن در برابر نفوذ روغن بالاتر خواهد بود. این لاستیک بهتر است در معرض تعدادی از ترکیب ها قرار نگیرد به عنوان مثال برای داروهای آنتی اکسیدانی، کلر و مایعات قطبی مانند کتون (استون)، اترها (دفع کننده ها) و آمین ها (علف کش های خاص و قارچ کش ها) توصیه نمی شود. نیتریل (Buna-N / NBR) از ویژگی مقاومت آن در برابر هوا ضعیف است و برای استفاده در محیط هایی که توسط هیدروکربن های ازن، کتون، استرها، آلدهیدها، کلر و نیتروژن مورد استفاده قرار گیرد، توصیه نمی شود.

لاستیک بوتادین سالهاست که الاستومر نیتریل در فرایند تولید روغن و گاز مورد استفاده قرار می گیرد، اما از آنجا که در هنگام فعایت چاه های نفت، مقادیر فزاینده ای از سولفید هیدروژن تولید می شود ( از طریق تحریک یا شرایط مخزن همراه با دمای تولید بالاتر)، این لاستیک ها که به عنوان درزگیر استفاده می شود نا کار آمد می شود.طی سال های گذشته، لاستیک بوتادین به عنوان دوام در دمای بالا و در مقابل حمله شیمیایی به عنوان الاستومر انتخاب صنعت نفت و گاز تبدیل شده است. با این حال، هر چه چاه ها عمیق تر می شوند، درجه حرارت تولید افزایش می یابد، و باعث می شود تا لاستیک توانایی درزگیری را از دست به دهد.

لاستیک های بوتادین آکریلونیتریل در شرایط تحت فشار کریستالی نمی شوند و در صورت اضافه نکردن پرکننده های تقویتی، از مقاومت کششی ضعیف و مقاومت پاره شدگی کم برخوردار هستند. بنابراین، معمولاً مواد پرکننده به عنوان عامل تقویت کننده مانند کربن سیاه، رزین های فنولیک یا پلی وینیل کلرید (PVC) برای بهبود مقاومت کششی اضافه می شود. به طوری که با استفاده از افزودن رزین های فنل فرمالدئید (PF) با مخلوط NBR / PVC ترکیبات بسیار سختی را می توان تهیه کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>