اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اطفاء حریق

اعلام و اطفاء حریق، سیستم های اعلام و اطفای حریق شامل تجهیزات آتش نشانی اعلام حریق (آشکار سازی حریق) و اطفاء حریق (کنترل و مهار حریق) می باشد. نصب و اجرای سیستم های اعلام و اطفای حریق در تمامی ساختمان ها ضروری و لازم است. طراحی سیستم های آتش نشانی ساختمان مهم ترین بخش طراحی یک ساختمان و یا پروژه صنعتی می باشد.

طراحی و اجرای سیستم های اعلام و اطفاء حریق

در سیستم های اعلام و اطفاء حریق می بایست از تجهیزات ایمنی برای جلوگیری و مهار حریق در ساختمان استفاده شود. با رعایت اصول ایمنی، طراحی و اجرای صحیح سیستم های اعلام و اطفاء حریق و اجرای دقیق دستورالعمل ها در امر ساختمان سازی می توان ساختمان را از بروز خطرات ناشی از حریق در امان نگه داشت و یا در صورت بروز حریق می توان سریع آن را شناسایی و پیشگیری کرد.

بنابراین با رعایت تمامی نکات ایمنی نیز گاهی امکان وقوع حریق وجود دارد. حفاظت از حریق را می توان در 3 بخش جلوگیری از وقوع حریق، پیشگیری از توسعه حریق و مقابله با حریق تقسیم بندی کرد. در این صورت سیستم های اعلام حریق در گروه پیشگیری از توسعه و گسترش حریق و سیستم های اطفاء حریق در گروه مقابله با حریق جای می گیرند.

طراحی سیستم های آتشنشانی

  • طراحی و اصلاح جانمایی سیستم های اعلام و اطفاء حریق ساختمان ها و صنایع
  •  طراحی و محاسبه مخزن آب آتشنشانی
  •  طراحی و محاسبه سیستم کشف و اعلام حریق دستی ساختمان ها و صنایع
  •  طراحی و محاسبه سیستم تهویه پارکینگ
  • طراحی سیستم های اعلام حریق F&G
  • طراحی سیستم های اطفای حریق آب و فوم
  •  طراحی سیستم های نازل اسپری اطفای حریق مخازن سوخت
  • طراحی و محاسبه سیستم شبکه آب آتش نشانی و فشار لازم شبکه سیستم پمپاژ مربوط به آن
  •  طراحی و محاسبه سیستم پمپاژ اتوماتیک شبکه آب آتشنشانی
  • طراحی و محاسبه سیستم فشار مثبت باکس پلکان فرار در ساختمان
  •  طراحی و محاسبه سیستم اسپرینکلر برای تمامی ساختمان ها، صنایع و پارکینگ ها
  •  طراحی سیستم اطفای حریق گازی FM200 و IG55 و CO2 برای اتاق های سرور، برق و...

طراحی سیستم های اعلام حریق

انتخاب انواع کاشف ها، روش طراحی، جانمایی و نصب سیستم های اعلام حریق در مکان های مختلف، کارکردها و روش استفاده از آنها، پنل مرکزی، تجهیزات هشداردهنده دستی و اتوماتیک و... از جمله ضوابط سیستم های اعلام حریق بشمار می آیند. این ضوابط براساس دستورالعمل ها و استانداردهای معتبر ایمنی و آتشنشانی اعلام حریق NFPA-72 (ایالت متحده آمریکا) و BS-EN54 (اتحادیه اروپا) استخراج می شوند.

در طراحی سیستم های اعلام حریق باید از ضوابط فوق بهره گرفته شود و امکان استفاده از هر دو ضوابط در یک پروژه امکان پذیر نیست. ضوابط طراحی در هر پروژه فقط با به کار بردن یکی از استانداردهای NFPA_72 و یا BS-EN54 مورد تایید سازمان آتش نشانی قابل اجرا می باشد.برای تشخیص حریق از اثرات سه گانه (دود، حرارت و شعله) استفاده می شود.طراحی سیستم های اعلام حریق شامل 4 بخش، جلوگیری از وقوع حریق، جلوگیری از توسعه و پیشگیری، مقابله با حریق، اطلاع سریع و به موقع از بروز حریق می باشد.طراحی سیستم های اعلام حریق به دو صورت متعارف و هوشمند (آدرس پذیر) انجام می گیرد.

1- سیستم اعلام حریق متعارف

سیستم اعلام حریق متعارف یکی از قدیمی ترین سیستم های اعلام حریق است، که از چند مدار (زون) تشکیل شده است. هر کدام از این مدارها شامل اجزاء مختلف اعلام حریق (دتکتورها، آژیرها و...) می باشد، که در ناحیه مشخصی از ساختمان نصب می شوند. پنل کنترل مرکزی و اعلام حریق به شبکه برق اصلی وصل و امکان حفظ سیستم در زمان قطع برق توسط باتری پشتیبانی می شود. سیستم اعلام حریق متعارف از یک پنل مرکزی، آشکارسازها، هشداردهنده های صوتی و دیداری تشکیل شده اند. سیگنال الکتریکی سیستم اعلام حریق متعارف از نوع آنالوگ (غیردیجیتال) است. نقطه ضعف این سیستم ها عدم امکان تشخیص محل دقیق حریق می باشد.

زون: بهترین راه برای کشف حریق در ساختمان ناحیه بندی است. به طوری که ساختمان را به چند ناحیه تقسیم کرده و هر کدام از این قسمت های کوچک را یک زون می نامیم. هر زون دارای تجهیزاتی شامل کاشف ها و شاسی اعلام حریق بوده که در پانل مرکزی جداگانه تعریف می شوند.شرایط ﻫﺮ زون اﻋﻼم ﺣﺮﯾﻖ در ﺳﯿﺴﺘﻢ اعلام حریق ﻣﺘﻌﺎرف:

  • در ﻫﺮ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﺎﯾد ﺣﺪاﻗﻞ ﯾﮏ زون در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد.
  • نباید مساحت هر زون از 2000 متر مربع (مطابق استاندارد NFPA) و از 1600 متر مربع (مطابق استاندارد BS) تجاوز کند.
  • مطابق BS در صورتی که یک زون شامل چند منطقه حریق باشد، مجموع مساحت کل نباید از 400 متر مربع بیشتر شود.
  • مسافت طی شده در داخل یک زون تا محل حریق نباید از 60 متر بیشتر باشد.
  • تعداد شستی های اعلام حریق در یک زون نامحدود می باشد.
  • تعداد آژیرها با توجه به محدودیت جریان مدار اعلام حریق و کارخانه سازنده تعیین می گردد.
  • طراحی حداقل 2 مدار آژیر در سیستم ضروری می باشد. (مدارهای آژیر در طبقه های زوج و فرد هر کدام به صورت جداگانه انجام شود.)
  • شفت های آسانسور، پلکان ها و دیگر شفت های عمودی هر کدام باید به صورت یک زون جداگانه شناخته شوند.

طراحی سیستم اعلام حریق متعارف به دو روش، سیستم اعلام حریق با توانایی عملکرد آژیر یا زنگ مختص منطقه و سیستم اعلام حریق با توانایی عملکرد همزمان کلیه زنگ ها و آژیرها انجام می شود.

2- سیستم اعلام حریق هوشمند (آدرس پذیر)

اصول کشف و شناسایی در سیستم اعلام حریق هوشمند همانند سیستم متعارف است، با این تفاوت که در این سیستم اعلام حریق هر کدام از تجهیزات (دتکتورها، شستی و...) دارای یک آدرس منحصر به فرد هستند. بنابراین تابلو کنترل مرکزی می تواند مکان دقیق حریق را تشخص دهد. روش آدرس دهی در این سامانه اعلام حریق متفاوت است. معمولاً این سیستم ها از 3 روش دستی، دستگاه پروگرام و یا از طریق کنترل پنل آدرس دهی می شوند. تمامی تجهیزات استفاده شده در این سیستم هوشمند می باشند.

در سیستم های آدرس پذیر و مرسوم هر دو دتکتور (آشکارساز) در دو حالت نرمال و آلارم مانند یک کلید دو حالته ی صفر و یک عمل می کنند. میزان جریان خارج شده هر دتکتور (آشکارساز) به احساس دتکتور از شرایط محیط بستگی دارد و جریان آنالوگ مطابق با آن تغییر می کند. در این سیستم ها دتکتورها همیشه فعال بوده و پاسخگوی سیگنال های ارسالی از سوی تابلوی کنترل مرکزی هستند.

همبندی سیستم های هوشمند به صورت حلقوی است که می توان با هر حلقه، بدون در نظر گرفتن تعداد دتکتورها تا ده هزار متر مربع را پوشش داد. در این سیستم وجود گرد و غبار به راحتی احساس نمی شود، زیرا نمی توان فهمید وضعیت هر دتکتور نسبت به آلارم چگونه است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>