اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


آتش نشانی


سیستم تر

در سیستم لوله تر اسپرینکلرها به شبکه لوله کشی حاوی آب وصل هستند. این سیستم فشار همیشگی دارد، افشانه اتوماتیک می تواند راه را برای پاشش در زمان آتش سوزی باز نماید. در دهانه اسپرینکلر، یک حباب شیشه ای در شبکه وجود دارد که در زمان افزایش دما در مجاورت آن، حباب تجزیه و شکسته می شود.

در نتیجه جریان آب را آزاد می کند و آب فوراً تخلیه می شود. از جمله مزایای این سیستم می توان به سرعت بالا، هزینه ی نصب، نگهداری و تعمیرات پایین اشاره نمود. در اکثر مواقع در محیط هایی که امکان یخ زدگی آب وجود ندارد، از سیستم تر استفاده می شود.

سیستم خشک

در سیستم خشک، به طور معمول جریان شیر توسط نیتروژن و فشار هوا بسته است و عملیات یک یا چند سنسور دمای اتوماتیک (به دما حساس می باشند) سبب باز شدن شیر آب می شود. اگر فشار منبع آب گرانشی نباشد، یک کلید اتوماتیک حساس به فشار باید در مسیر سیستم نصب شود. تا در صورت نیاز پمپ های آب بتوانند روشن شوند. همچنین هنگامی که افت فشار آب شبکه امکان پذیر است، نیاز به یک کلید اتوماتیک و پمپ کمکی می باشد.

سیستم جریان آزاد

این سیستم که روش نیمه اتوماتیک هم نامیده می شود، مجموعه ای از اسپرینکلرها با دهانه ی باز است که در آن شیر اصلی دستی و یا توسط کاشف باز شده است و جریان در آن برقرار می شود.

سیستم نیمه آزاد

این سیستم شبیه سیستم جریان آزاد است، با این تفاوت که از اسپرینکلرهای اتوماتیک استفاده می شود. همچنین فشار کمتری پشت اسپرینکلرها وجود دارد. زمانی که سیستم تشخیص جریان شیر اصلی را باز می کند، تنها اسپرینکلرهایی (افشانه) که توسط گرما فعال شده اند عمل می کنند.
در طراحی سیستم اسپرینکلر باید مقدار آب و فشار مورد نیاز زمانی که تعداد اسپرینکلرها در حال اجرا هستند پیش بینی شود. در این رابطه دبی، فشار و حجم مورد نیاز سیستم تامین آب باید وجود داشته باشد.

محاسبات شبکه براساس دانسیته پاشش آب

اسپرینکلر (افشانه) در زمان فعالیت، فضایی چتری مانند در زیر خود را آب پاشی می نماید. در صورت افزایش ارتفاع پایه این محدوده بزرگ تر و چگالی پاشش آب کمتر می شود. برای محافظت از افشانه سطح 180 فوت مربع در نظر گرفته می شود. این معیار یک عدد کلی است و می تواند با توجه به ویژگی های محیطی و نوع مواد آتش نشانی متفاوت باشد. بنابراین از معیار دقیق تر ترکیب درجه خطر و مساحت می توان استفاده کرد.

با توجه به این واقعیت که لوله های آب در سیستم اسپرینکلر تر حاوی آب است، فقط باید در ساختمان هایی که امکان ایجاد حریق در آنها وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرد. دمای ساختمان باید در 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) یا بالاتر نگهداری شود. مواد ضد یخ را می توان در مواردی که لازم است بعضی از اسپرینکلرها در محیط هایی با دمای پایین تر نصب شوند، استفاده نمود. لوله های اسپرینکلر در سیستم تر که در معرض دمای زیر صفر می باشند، باید با محلول ضد یخ پر شود.

انواع اسپرینکلرها

  •  اسپرینکلر بالا زن (Upright)
  •  اسپرینکلر پایین زن (Pendent)
  •  دکوراتیو (Concealed)
  •  دیواری (Wall-side)

طرز کار اسپرینکلر (شبکه بارنده)

اسپرینکلرها یا آب افشان ها سیستم اطفای مکانیکی هستند که بر روی سقف ساختمان نصب می شوند و به صورت قابل توجهی از ایجاد خسارات مالی و جانی جلوگیری می کنند. در صورت افزایش دما تا دمای مشخص شده (دما بسته به نوع اسپرینکلر متفاوت است) مایع درون حباب اسپرینکلر افزایش حجم داده و شیشه را می شکند.

بنابراین اسپرینکلر به صورت خودکار شروع به کار کرده و پاشش آب آغاز می شود. اسپرینکلر تقریباً تا 5 دقیقه بعد از شروع آتش سوزی، حریق را مهار می کند.سیستم های اسپرینکلر به سیستم اعلام حریق متصل نیستند و به صورت مستقل عمل می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>