اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آتش نشانی

جعبه فایر باکس آتش نشانی، جعبه فایرباکس یکی از تجهیزات اطفاء حریق و وسیله ای برای نگهداری لوازم اولیه اطفاء حریق از جمله شلنگ، قرقره، نازل، کپسول، شیر و کوپلینگ می باشد، که در زمان اولیه آتش سوزی کاربرد زیادی دارد.

ابعاد جعبه آتش نشانی با توجه به مکان و محتویات داخل آن متفاوت است. با استفاده از لوازم جعبه آتش نشانی می توان از گسترش حریق و بازگشت شعله جلوگیری کرد و زمان لازم را برای خروج ساکنین مهیا نمود.جعبه های آتش نشانی معمولاً به رنگ قرمز، خاکستری و نقره ای عرضه می شوند و در ساختمان های مسکونی، اداری، کارخانجات، واحدهای صنعتی، انبارها و... کاربرد دارد.

استاندارد نصب جعبه آتش نشانی

  •  مناسب ترین مکان برای نصب جعبه آتش نشانی نزدیک درب ورودی و خروجی ساختمان، راه پله های فرار، پاگردها، دالان ها و... می باشد، که به راحتی قابل مشاهده بوده و ساکنین به راحتی بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.
  • جعبه های آتش نشانی اکثراً به صورت افقی یا عمودی بر روی دیوار به صورت روکار یا توکار با حداکثر ارتفاع یک متر و 30 سانتی متر (130 cm) از کف زمین قابل نصب هستند.
  •  با توجه به ابعاد و تعداد طبقات ساختمان تعداد جعبه های آتش نشانی در ساختمان متفاوت است. فاصله جعبه های آتش نشانی از یکدیگر نباید از 30 متر بیشتر شود، تا در صورت بروز مشکل و یا از کار افتادگی برای یکی از فایر باکس ها به راحتی بتوان از نزدیک ترین جعبه نصب شده کنار آن استفاده نمود.
  • شعاع تحت پوشش هر فایر باکس 20 m می باشد، کمترین فشار در آخرین خروجی نباید از 20 bar کمتر باشد.
  • بالا دهنده آب فایر باکس در شبکه آب آتش نشانی تر حتماً باید به آب شهری متصل شود، فشار لازم در بالاترین نقطه آن نباید کمتر از 6 اتمسفر و قطر لوله های بالا دهنده نباید از 4 اینچ کمتر باشد.

ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی (فایر باکس)

جعبه های آتش نشانی دارای ابعاد استانداردی (طول، عرض و ارتفاع) نمی باشند و با توجه به نیاز و سفارش مشتری و محتویات داخل جعبه ها با ابعاد متفاوت ساخته می شوند. در ساخت جعبه های آتش نشانی باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که متعلقات جعبه آتش نشانی که شامل شلنگ، قرقره، نازل، کپسول آتش نشانی و... می باشند، داخل جعبه فضای کافی داشته باشند.

جعبه کپسول آتش نشانی

نمونه ای از جعبه های آتش نشانی با ابعاد کوچک تری از جعبه های آتش نشانی معمولی یا فایر باکس که فقط برای نگهداری کپسول های آتش نشانی ساخته و استفاده می شوند. این جعبه ها معمولاً در کنار درب ورودی و خروجی ساختمان نصب می شوند تا به راحتی مورد استفاده افراد قرار گیرند. جعبه های کپسول آتش نشانی در دو نوع حائل دار و معمولی ساخته می شوند.

شبکه آب جعبه آتش نشانی (رایزر آتش نشانی)

این شبکه یک سیستم لوله کشی آب از کف زمین تا بالاترین نقطه ساختمان (بام) با حداقل قطر 4 اینچ است، از هر طبقه به جعبه آتش نشانی وصل شده و وظیفه آبرسانی به جعبه آتش نشانی را برعهده دارد.سیستم شبکه آب آتش نشانی ساختمان به سه گروه 1- سیستم رایزر تر 2- سیستم رایزر خشک 3- سیستم مرکب تقسیم بندی می شوند.

سیستم رایزر تر: از این سیستم بیشتر در جعبه های آتش نشانی هوزریلی استفاده می شود. این سیستم به آب شهری متصل بوده و داخل لوله ها که از سطح زمین تا پشت بام امتداد یافته اند آب موجود است و در هر لحظه قابل استفاده می باشند. سیستم های لوله های تر برای استفاده ساکنین برای اطفای حریق های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

سیستم رایزر خشک: در این سیستم آب در لوله وجود ندارد و لوله ها خشک می باشند، برای استفاده از این سیستم پمپ آتش نشانی را به لوله ای که در ورودی ساختمان و یا طبقه همکف است متصل کرده و آب را در آنها پمپاژ می کنند. معمولاً از این سیستم در جعبه های آتش نشانی که دارای شلنگ برزنتی هستند استفاده می شود.

پسیستم مرکب (تر و خشک): در برخی از ساختمان ها با توجه به مساحت، ارتفاع و... از ترکیب دو سیستم تر و خشک به طور همزمان استفاده می شود. در ساختمان های بلند جهت رساندن آب به جعبه های آتش نشانی وجود یک پمپ خودکار لازم است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>