اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


پله فرار


ضوابط و دستورالعمل های ایمنی اجرایی پله فرار (راه پله اضطراری)

محل قرار گیری پله فرار باید به گونه ای باشد که عبور از میان مکان هایی که درهای آنها در معرض قفل شدن است، مانند: آشپزخانه، رختکن ها، اتاق خواب ها و... لازم نباشد.درب پله فرار به طرف پله فرار باز شود.پله فرار از کف تا پشت بام در خارج از ساختمان اجرا شود.

به تمامی واحدها دسترسی داشته و دور از پلکان عمومی نصب شود.کف پله ها باید با ورق آجدار با ضخامت حداقل 3 میلی متر پوشانده شود تا موجب رعب و وحشت افراد نشود.عرض تمامی پله ها و مسیر راه خروج حداقل باید 90 سانتی متر و بیشتر باشد. (این عدد تحت هیچ شرایطی کاهش نمی یابد.)به دلیل جلوگیری از سقوط اشیاء، ریزش باران، برف و... لازم است پله فرار به سقف مجهز باشد و تمامی تمهیدات ایمنی رعایت شود.

 نصب شماره طبقات و علائم خروج اضطراری، طبق نظر کارشناس بازدید لازم است.پله فرار باید به صورت رفت و برگشتی (شمشیری) اجرا شود و دارای پیچ و دوار نباشد. (مگر با شرایط مبحث سوم مقررات ملی ساختمان)پاخور تمامی پله ها باید از یک جنس باشد و تمامی تدابیر لازم جهت جلوگیری از لغزندگی پله ها در نظر گرفته شود.

در طراحی نقشه های تأسیسات برقی نصب روشنایی اضطراری در مسیر هر رمپ پلکان فرار پیش بینی شود.به دلیل استحکام بیشتر پله فرار بهتر است جنس سازه از فولاد باشد.دو طرف پله فرار دارای گارد محافظ عمودی با ارتفاع حداقل 120 سانتی متر باشد.ارتفاع نرده پله فرار حداقل 80 سانتی متر و فاصله حفاظ داخلی (عمودی) حداکثر 10 سانتی متر در نظر گرفته شود. نرده ها باید به گونه ای طراحی شوند تا مانع پرتاب افراد به بیرون شوند.شیب رومپ و ارتفاع پلکان فرار به ترتیب نباید بیشتر از 32 درجه و 18 سانتی متر و کف آنها از 29 سانتی متر کمتر باشد. کف پلکان را باید بست تا موجب وحشت افراد نشود.

اجزاء پله فرار

  • ستون
  • تیر
  •  شمشیری
  • کف پله
  • نرده ها و حفاظ

ابعاد پلکان فرار

  • ساختمانی که ظرفیت پلکان آن در هر طبقه کمتر از 10 نفر باشد، دارای 45 سانتی متر عرض قابل قبول پله و 30 سانتی متر ارتفاع پله است.
  • ساختمانی که ظرفیت پلکان آن در هر طبقه حداکثر 20 نفر باشد، دارای 56 سانتی متر عرض قابل قبول پله و 23 سانتی متر ارتفاع پله است.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
محسن مولانا:
ُسئوالی که محضر شما دارم اینست که برای ورود از بالکن به پله فرار، آیا می‌شود به‌جای تخریب دیواره های بالکن ها که کلی هزینه و خرابی بوجود می آورد، از لبه بالکن به راه پله فرار دربی بازکرده و یک پله در داخل بالکن گذاشت که به راحتی بشود در صورت بحران وارد پله اضطراری شد؟
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>