اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آتش نشانی

معرفی تجهیزات آتش نشانی، تجهیزات آتش نشانی مهم ترین تجهیزات ایمنی در ساختمان ها محسوب می شوند. داشتن تجهیزات آتش نشانی در هر ساختمانی ضروری است. استفاده از این لوازم آتش نشانی از گسترش آتش جلوگیری کرده و خسارات ناشی از آتش سوزی را به حداقل می رساند.

کلیه تجهیزات ایمنی آتش نشانی فردی، تجهیزات سیستم های اعلام حریق که وظیفه آشکارسازی حریق و تجهیزات سیستم های اطفاء حریق که وظیفه خاموش نمودن آتش را برعهده دارند، جزئی از تجهیزات آتش نشانی محسوب می شوند. بنابراین کلیه لوازم و وسایلی که هر کدام از آن ها نقش خاصی در اطفای حریق برعهده داشته باشند، جزئی از وسایل آتش نشانی به شمار می روند.

آتش نشانان و انواع وسایل آتش نشانی

آتش نشانی از جمله شغل های سخت و زیان آور است. آتش نشانان افرادی سخت کوش و فداکار بوده که گاهی برای نجات جان دیگران جان خود را به خطر می اندازند. در صورتی که افراد توانایی مقابله با حریق را نداشته باشند و نیاز به نیروهای با مهارت و متخصص در این زمینه باشد، آتش نشانان وارد عمل شده و عملیات اطفاء را آغاز می کنند. همان گونه که بیان شد وظیفه آتش نشانان فقط شامل خاموش کردن آتش نمی شود و نیاز به تجهیزات و لوازم ایمنی دارند تا بتوانند هم وظیفه خود را به درستی انجام دهند و هم در حین کار دچار آسیب نشوند.

سازمان آتش نشانی از یک سیستم یکپارچه و مستقل تشکیل شده است و در تمامی شهرها به وظایف خود عمل می کند. سازمان آتش نشانی علاوه بر کنترل و اطفاء حریق وظیفه آموزش به اقشار جامعه و بالا بردن سطح فرهنگ عمومی در این زمینه را برعهده دارد، تا مانع بروز خسارات زیاد شوند. سازمان آتشنشانی جهت مقابله با حوادث علاوه بر نیروهای متخصص در این زمینه به تجهیزات ضروری امداد و نجات نیز نیاز دارد و هدف این مجموعه استقرار ایمنی پایدار جامعه است.

انواع ایستگاه های آتش نشانی

با توجه به نوع تجهیزات، تخصص و وظایف نیروهای آتش نشانی و منطقه مربوطه، ایستگاه های آتش نشانی به 3 دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

  • ایستگاه های حریق (تک منظوره)
  • ایستگاه های حریق و نجات (دو منظوره)
  • ایستگاه های پشتیبانی (سه منظوره)

ایستگاه های حریق (تک منظوره)

این ایستگاه با دارا بودن تمامی ماشین های آتش نشانی وظیفه اطفاء حریق را بر عهده دارد. با توجه به دارا بودن این ایستگاه به ماشین ها و تجهیزات پیشرفته آتش نشانی، در صورت بروز سایر حوادث نیز می توانند به آنها رسیدگی کنند. خودروهای موجود در این ایستگاه شامل: خودروی پیشرو، پسرو، لوله کشی و تانکر آب می باشد.

ایستگاه های حریق و نجات (دو منظوره)

این ایستگاه آتش نشانی علاوه بر دارا بودن لوازم و خودروهای اطفاء حریق، دارای تجهیزات امداد و نجات تخصصی در زمینه حوادثی چون سیل، زلزله، آوار، چاه و... می باشد. خودروهای نجات مربوط به این ایستگاه می باشند.

این ایستگاه آتش نشانی، پشتیبان ایستگاه های قبلی است. ماشین ها و تجهیزات آتش نشانی سنگین و فوق سنگین در این ایستگاه نگهداری می شوند. برای هر منطقه عملیاتی یک ایستگاه پشتیبانی با کلیه تجهیزات در نظر گرفته می شود، تا در صورت نیاز به محل حادثه فرستاده شوند. تجهیزات نگهداری شده در این ایستگاه شامل: خودروهای بالابر، جرثقیل، خودروی نورافکن، لودر، نردبان سنگین، خودروی حمل دستگاه تنفسی، خودروی حمل کف، بیل مکانیکی، تانکرهای سوخت رسان، تریلی های آب و... می باشد.

خودرهای آتش نشانی

خودرو پیشرو آتش نشانی

از جمله ماشین های آتشنشانی سنگین موجود در ایستگاه حریق تک منظوره است. خودرویی که در زمان اعزام به مأموریت جلوی ناوگان حرکت کرده و دارای دو کابین می باشد. در زمان اعزام فرمانده تیم و آتش نشانان در این ماشین حضور دارند. تجهیزات این ماشین آتش نشانی شامل مخزن آب، پمپ آتش نشانی، انواع تجهیزات آبرسانی آتش نشانی، انواع تجهیزات هیدرولیکی نجات و... می باشد.

خودرو پسرو آتش نشانی

این ماشین نیز جزء ماشین های سنگین ایستگاه حریق تک منظوره بوده و به دلیل دارا بودن یک کابین گنجایش مخزن آب آن از ماشین پیشرو بیشتر است. بنابراین در عملیات اطفاء حریق توانایی تأمین کننده آب مورد نیاز را دارد. لوازم این ماشین آتش نشانی شامل: مخزن آب، پمپ و سایر تجهیزات آبرسانی است.

خودرو لوله کشی آتش نشانی

این ماشین آتش نشانی سبک بوده و در عملیات اطفاء کوچک و جزئی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماشین دارای لوازم آتشنشانی مختلف و لوله های لازم جهت آبرسانی از شیر آتشنشانی است. لوله های آتش نشانی جهت آب رسانی از شیر آتش نشانی به ماشین آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد.

خودرو تانکر آب

خودروی تانکر آب نمونه ای از خودروهای سنگین است، این خودرو دارای تانکر آب با ظرفیت 12000 لیتر و بیشتر می باشد. زمانی که حریق گسترده باشد و آب موجود در خودروهای پیشرو و پسرو به اندازه کافی نباشد، از تانکر آب این خودرو استفاده می شود.

خودروی نجات آتش نشانی

این خودرو مربوط به ایستگاه دو منظوره حریق و نجات است و دارای تجهیزات تخصصی و سبک می باشد. در مواقع پیچیده و حساس جهت نجات افراد مورد استفاده قرار می گیرد. انواع ماشین های آتش نشانی نجات سنگین نیز در ناوگان های خودرویی آتشنشانی وجود دارد که در صورت نیاز به محل حادثه اعزام می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>