اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

امروزه محصولات فولادی کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساخت و ساز دارند. یکی از محصولات فولادی پرکاربرد سیم مفتول می باشد.

سیم_مفتولبه طور کلی، محصولی فولادی که به طور متداول دارای سطح مقطع 0.4 تا 4 میلی متر می باشد و با استفاده از فرآیند کشش و نورد گرم تولید می گردد را سیم مفتول می نامند.

این محصول به طور کلی برای موارد مختلفی مانند ساخت توری های حصاری، توری مرغی، سیم خاردار، توری مش، توری پرسی، توری جوشی، توری گابیون مورد استفاده قرار می گیرد، اما کاربرد عمده آن برای محصور کردن و حفاظت از اماکن می باشد.

سیم مفتول چیست؟
یکی از مهم ترین انواع محصولات مفتولی، سیم مفتول می باشد. سیم مفتول با نام هایی مثل سیم نصب ثابت و سیم خشک نیز شناخته می شود.

این محصول، سیمی تک رشته ای می باشد که فلز هادی آن معمولا از جنس مس می باشد و عایق به کار رفته در آن نیز آمیزه پلمیر PVC می باشد.

می توان گفت که از لحاظ خواص فیزیکی و مکانیکی، سیم مفتول بسیار نرم و منعطف می باشد، اما با این وجود بسیار مقاوم می باشد.

مقاومت این محصول در حدی است که حتی باعث می شود از آن به عنوان یک انتخاب ویژه در صنعت استفاده شود.

کابل هایی که از فلز مس ساخته شده اند، قیمت بیشتری به نسبت کابل های ساخته شده از جنس آلومینیوم دارند زیرا مس فلز گران تری محسوب می شود.

جنس سیم های مفتول می تواند استیل نیز باشد و به دلیل انعطاف بالای سیم در نوع استیل آن و عدم خاصیت آهنربایی، مفتول ماهیت شیمیایی خود را از دست نمی دهد اما خواص مکانیکی و فیزیکی آن نسبت به مفتول های سخت صنعتی تغییر می کند.

اگر اولویت تولید کنندگان کیفیت محصولشان باشد، سیم مفتولی با هادی مسی را ترجیح می دهند.

سیم مفتولی با هادی آلومینیومی نیز موجود هست که می تواند در مقاطع ده و ده به بالا مورد استفاده قرار گیرد، اما در این نوع محصولات بایستی به سطح مقطع و تفاوت انتقال جریان هادی مسی و هادی آلومینیومی توجه کامل داشت.

به طور کلی کاربرد این نوع سیم در سیم کشی داخلی تابلوها و توزیع کننده های برق، در لوله ها و زیر گچ ها و نیز در صنایع مختلف از جمله نجاری، صنایع دستی، امور فنی و غیره مشاهده می شود.

انواع سیم مفتولی:
سیم مفتول انواع مخلتفی دارد که هر کدام بنا به ویژگی هایشان در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در این بخش به انواع سیم مفتول اشاره خواهیم کرد.

سیم مفتولی فابریک:
سیم مفتول فابریک از کشش و نازک کردن میلگرد 6.5 به دست می آید.

سیم مفتولی غیرفابریک:
این نوع از سیم مفتول از تسمه های فلزی تهیه می شود.

سیم مفتولی گالوانیزه سرد:
برای ساخت این نوع از سیم مفتول، ابتدا مفتول سیاه تحت جریان الکتریکی تمییز کاری و اکسید زدایی می شود، سپس از طریق فرآیند الکترولیز لایه ای به نام لایه ی گالوانیزه سرد بر روی آن قرار می گیرد.

این پروسه موجب مقاوم شدن خیلی کم و نسبی مفتول در برابر خوردگی، زنگ زدگی، رطوبت و شکستگی می شود و اینکه انعطاف آن را بیشتر می کند.

مفتول های تولید شده در این روش معمولا دارای قطرهای 0.5 تا 6 میلی متری هستند و به دو شکل کلاف و شاخه تولید می شوند. خواص فیزیکی و شیمیایی این نوع مفتول تابع میل گردی است که از آن تولید می شود.

سیم مفتول گالوانیزه گرم:
با روش گالوانیزاسیون داغ، مفتول سیاه را حرارت می دهند و سپس روکش دهی می کنند. با حرارت دادن مفتول سیاه، کربن آن به حداقل میزان ممکن می رسد و در نتیجه نرم و انعطاف پذیر می شود.

سپس مفتول را در یک وان مذاب از فلز روی، غوطه ور می کنند و به طور کامل روکش دهی می شود.

از آنجایی که فلز روی در مقایسه با فولاد الکتروپوزیتیوتر است، هنگامی که لایه گالوانیزه شده در معرض هوا و رطوبت قرار می گیرد، عنصر روی از طریق خاصیت حفاظت کاتدی از فولاد در مقابل خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند.

علاوه بر این، با افزودن آلومینیوم به فلز روی می توان مقاومت در برابر خوردگی این مفتول ها را بالا برد. هر چقدر که مقاومت این مفتول ها به بیشترین سطح خود برسد، کیفیت و بهره وری و همچنین دوام را نیز افزایش خواهد یافت.

مفتول سفید ایجاد شده تحت عمل گالوانیزه گرم دارای سطح صاف و یک دست می باشد و بسیار نرم و انعطاف پذیر است.

قابلیت خم شدن و پیچیده شدن بالای آن باعث می شود که در محصولات بافتی مانند انواع توری حصاری، گابیون، سیم خاردار، توری مرغی وغیره مورد استفاده قرار بگیرد.

ویژگی های مفتول گالوانیزه گرم:
محصولات مفتولی گالوانیزه گرم از خصوصیات زیادی برخودار است. در این بخش به برخی از این ویژگی ها به طور خلاصه اشاره خواهیم کرد.

  • مفتول گالوانیزه گرم با همه شرایط جغرافیایی سازگاری دارد.
  • در برابر ساییدگی از مقاومت بالایی برخودار است.
  • در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاوم است.
  • از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.
  • نصب و نگهداری آن ساده می باشد.
  • از طول عمر بالایی برخوردار است.
  • سطح آن صاف و صیقلی می باشد.

سیم مفتول سیاه یا مفتول آرماتوری:
مفتول آرماتوری یا سیم مفتول سیاه محصولی است که طی فرآیند کشش و حرارت تحت دمای بالاتر ازا 900 درجه سانتی گراد تولید می شود.

این سیم در این شرایط با وجود مقاومت بالا بسیار نرم و منعطف می شود. این محصول به صورت کلاف و یا پیچیده در بازار عرضه می شود و قابل حمل است.

در صورتی که درصد کربن در این نوع از سیم مفتول کم باشد، نرم و در صورتی که میزان کرم استفاده شده در آن زیاد شود، سختی آن افزایش می یابد.

مفتول سخت قادر است بدون مشکل و آسیب دیدگی اجسام با وزن بالا را تحمل کند. علاوه بر این، در مقابل خوردگی نیز مقاومت بالایی دارد.

مفتول سیاه چگونه تولید می شود؟
برای تولید مفتول سیاه، ابتدا مفتول خام در فرآیند نورد سرد به ضخامت مورد نظر در می آید. در این مرحله مفتول سفت و شکننده است و قابلیت پیچاندن یا گره زدن را ندارد.

برای تبدیل آن به مفتول سیاه نرم یا گالوانیزه کردن مفتول، باید آنها را در کوره های آنیلینگ با باز پخت یا کوره آنیل) که شبیه چاه است تحت حرارت 900 درجه سانتی گراد، قرار داد. مفتول ها به صورت کلاف هایی بزرگ و به وسیله جرثقیل به درون کوره منتقل می شود و روی هم قرار می گیرند و در آخر روی کوره پوشانده می شود.

بعد از مدتی که رنگ آنها سرخ شد آنها را به خارج از کوره منتقل کرده و در هوای آزاد خنک می شوند و در آن زمان مفتول سیاه آماده است.

سیم مفتول سفید یا مفتول گالوانیزه:
با حرارت دادن و روکش دهی مفتول سیاه توسط فرآیند گالوانیزه کردن، تهیه می شود. این محصول جزو محبوب ترین محصولات در صنایع مفتولی می باشد زیرا در صنایع دیگر به عنوان مواد اولیه به حساب می آید.

این نوع مفتول از لحاظ قیمتی بسیارمناسب است و روکشی که روی این مفتول قرار می گیرد از جنس فلز روی است.

میزان نرمی و سختی این مفتول، به مفتول سیاهی است که هسته ی اصلی کابل را تشکیل می دهد وابسته است.

کاربرد سیم مفتول سفید:
یکی از مهم ترین موارد کاربرد سیم مفتول سفید در بحث حفاظت از اماکن می باشد زیرا همانطور که در ابتدای بحث ذکر شد، این مفتول ها بسیار مقاوم می باشند.

همچنین در ساخت توری های حصاری، توری مرغی، سیم خاردار، توری مش، توری پرسی، توری جوشی، توری گابیون و نیز در تولیدات دیگری نظیر قفس حیوانات، خطوط انتقال قدرت، غربال گری، گل فروشی، سیم های آویز، کشاورزی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم مفتول استیل:
سیم مفتول استیل دارای عناصر Ni و Cr است که امروزه نقش بسیار مهمی در صنایع پیشرفته دنیا ایفا می کند. انواع این نوع سیم، CHQ و EPQ هستند.

نوع CHQ در صنعت پیچ و پرچ و میخ و نوع EPQ با توجه به سطح خاص آن ها در صنایع سبد سازی، تجهیزات آشپزخانه و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

به صورت اختصاصی تر کاربرد این جنس از مفتول ها در تولید انواع توریهای حصیری، مرغی، پرسی، سیم خاردار، پانل، مش، الکترود، صنعت ساختمان آرماتوربندی، قالب بندی، بسته بندی، صنعت کشاورزی سیم کشی باغهای انگور، بسته بندی عدل پنبه، ساخت قفس پرندگان، ساخت اقلام و وسایل تزئینی خانگی نیز مشاهده می شود.

قیمت سیم مفتول:
بر این اساس هرگونه افزایش قیمت داخلی و یا بین المللی این فلز تأثیر مستقیمی بر قیمت انواع سیم دارد.

از طرفی با توجه به اینکه سیم مفتولی مانند سایر محصولات سیم و کابل مشابه عایق پلیمری دارد. در نتیجه نوسانات قیمت مواد اولیه پلیمری به ویژه، پی وی سی، موجب تغییر در قیمت این محصول خواهد گردید.

همچنین هرگونه تغییر در هزینه های تولید، هزینه انرژی مصرفی، هزینه حمل و نقل و غیره نیز در تعیین قیمت سیم مفتولی موثر می باشد.

در این مطلب به معرفی سیم مفتول و انواع آن پرداختیم. توری های حصاری، توری مرغی، سیم خاردار، توری مش، توری پرسی، توری جوشی، توری گابیون از مهم ترین محصولات مفتولی هستند که به آن اشاره کردیم.

به طور کلی، از انواع سیم های مفتولی در سیم کشی باغ های انگور، ساخت قفس پرندگان، ساخت اقلام و وسایل تزئینی خانگی نیز مشاهده می شود.

قیمت این محصول به عوامل مختلفی وابسته است. به طور کلی هر تغییری در هزینه های تولید، هزینه انرژی مصرفی، هزینه حمل و نقل و غیره در قیمت نهایی سیم مفتول موثر است. 

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>