اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


آتش نشانی


نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

در ابتدا نوع حریق را تشخیص دهید (چه نوع موادی باعث بروز حریق شده و از کدام کلاس حریق می باشند).
با استفاده از راهنمای استفاده از کپسول که بر روی بدنه آن نصب شده است، نوع کپسول مناسب را انتخاب نمایید. کپسول را به محل حریق نزدیک کرده، سیلندر را به صورت آماده در دست گرفته و در محیط پشت به جریان باد ایستاده و با حفظ خونسردی کامل میله ضامن را بکشید و سر شیلنگ کپسول را به سمت حریق نشانه بگیرید و شیلنگ کپسول را به سمت مرکز حریق بگیرید و دستگیره را فشار دهید.

ابتدا از لبه آتش شروع به اطفاء حریق نمایید و به صورت جاروکش نازل را به اطراف حرکت دهید. همان گونه که در پاراگراف قبلی بیان شد فاصله بین حریق با توجه به وسعت و نوع حریق متفاوت است که این فاصله باید رعایت گردد.

شناسایی نوع کپسول های آتش نشانی

با توجه به ساخت و تولیدات کپسول های آتش نشانی، شرکت های سازنده گوناگون هر کدام با توجه به سلیقه و ویژگی های خاص خود، کپسول ها را طراحی و اجرا می کنند. در زیر به نمونه ای از ویژگی کپسول ها که برای شناسایی خاموش کننده ها دارای اهمیت می باشند اشاره می کنیم.

الف) استاندارد: با توجه به اهمیت بالای ثبت اطلاعات مهم هر کپسول بر روی بدنه آن، موسسه استاندارد سازنده را ملزم به رعایت این نکته می نماید. شرکت سازنده موظف است اطلاعات مفید که شامل نوع ماده اطفایی، ظرفیت، طرز کار، کاربرد کپسول و... را بر روی بدنه کپسول درج نماید. تا افراد به راحتی بتوانند کپسول مناسب با ماده اطفایی مشخص را به راحتی برگزینند، تا در زمان اطفاء دچار مشکل نگردند.

ب) حروف: با حروفی که نماینده یک گروه از مواد قابل اشتعال هستند نوع ماده مشخص می گردد. به عنوان مثال: حرف A بر روی بدنه کپسول های آتش نشانی برای حریق های نوع جامد، حروف AB بر روی بدنه کپسول های آتش نشانی برای حریق نوع جامدات و مایعات، حروف ABC بر روی بدنه کپسول های آتش نشانی برای حریق جامدات، مایعات و وسایل الکتریکی استفاده می شود.

ج) شناسایی از روی قطعات دستگاه:

  • خاموش کننده های دارای بدنه یک تکه، بدون درز و نازل قیفی شکل محتوی گاز CO2 می باشند.
  • خاموش کننده های دارای نازل با قطر کم محتوی آب می باشند.
  • خاموش کننده های دارای نازل با سوراخ های هواکش محتوی کف مکانیکی می باشند.
  •  خاموش کننده های دارای نازل معمولی محتوی پودر می باشند.

مکان مناسب نصب کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی می بایست در نزدیکی ورودی و خروجی ساختمان و دورتر از مواد خطرناک و وسایل دست و پاگیر، حداکثر در ارتفاع 1/5 متری از سطح زمین با استفاده از بست های مخصوص نصب گردد و در صورتی که وزن خاموش کننده بالاتر از 18 کیلوگرم باشد باید حداکثر در ارتفاع 1 متری از سطح زمین نصب گردد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>