اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر تمامی تجهیزات اعلام حریق مانند: دتکتور، شستی اعلام حریق، آژیر، ورودی و خروجی ها درون یک حلقه (لوپ) قرار می گیرند. و هر یک از تجهیزات دارای آدرس مخصوص به خود هستند که بر روی مرکز کنترل اعلام حریق تعریف می شوند. به طوری که کنترل پنل از طریق آن آدرس مولفه ها را شناسایی کرده و اطلاعات آنها را تبادل می کند.

در این سیستم زون بندی به صورت نرم افزاری از روی کنترل پنل انجام می شود و می توان از چند زون (منطقه) در یک حلقه (لوپ) استفاده کرد. در حلقه تغذیه تجهیزات، تبادل اطلاعات و ارتباط سیگنال ها بین تجهیزات و کنترل پنل مرکزی اعلام حریق از طریق یک جفت سیم انجام می شود.

در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، پروتکل ارتباطی بین تجهیزات و کنترل پنل مرکزی اعلام حریق هر یک از تولید کنندگان با برندهای دیگر متفاوت است. بنابراین در این سیستم می بایست فقط از تجهیزات و محصولات یک برند درون لوپ استفاده نمود. گاهی برخی تولیدکنندگان از یک نوع پروتکل در طراحی و ساخت تجهیزات و محصولات استفاده می کنند. در این صورت بسته به تایید کارخانه سازنده در یک سیستم آدرس پذیر ممکن است یک یا دو مارک معاف شوند.

گاهی برخی سازندگان سیستم اعلام حریق تمامی تجهیزات اعلام حریق را تولید نمی کنند، مانند دتکتور گازی، شاسی اعلام حریق و... که در پروژه به آن ها نیاز است. در این حالت برخی از تجهیزات متعارف اعلام حریق می توانند با استفاده از ماژول های رابط ورودی و یا خروجی در سیستم قابل استفاده باشند. مطابق با استاندارد NFPA72، هیچ محدودیتی برای استفاده حداکثر تعداد تجهیزات در یک حلقه آدرس پذیر وجود ندارد. استاندارد مربوط به سازنده مرکز کنترل و تجهیزات است.

دتکتورهای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

عملکرد کلی دتکتورها همانند دتکتورهای سیستم اعلام حریق متعارف است. با این تفاوت که در این سیستم های آدرس پذیر امکان تنظیم میزان حساسیت وجود دارد. در مقالات قبلی در خصوص دتکتورهای سیستم اعلام حریق توضیحانی را بیان نمودیم (در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی لینک مقاله مربوطه را مطالعه نمایید). در سیستم آدرس پذیر هر دتکتور دارای یک آدرس منحصر به فرد بوده و ارتباط دو طرفه با مرکز کنترل اعلام حریق دارد.

در صورت بروز آتش سوزی، آشکارسازها سیگنالی را به پنل مرکزی ارسال می کنند و پس از شناسایی آدرس دقیق آشکارساز که دود یا حرارت را تشخیص داده بر روی پنل اعلام کننده مناسب دیداری و شنیداری فعال می شود. به عنوان مثال بر روی پنل نوشته می شود دتکتور طبقه دوم اتاق ثبت اسناد. به این صورت محل دقیق حریق مشخص و دسترسی به حریق، کنترل و اطفاء حریق با سرعت بیشتری انجام می گیرد.

مزایای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

  • به کابل کشی کمتری نسبت به سیستم متعارف احتیاج دارد.
  • دارای دقت بالا و شناسایی کلیه مولفه های میدانی و تشخیص دقیق محل آتش سوزی
  •  مناسب جهت پروژه های متوسط و بزرگ
  • دارای انعطاف پذیری بالا در شرح روابط بین ورودی ها و خروجی های سیستم
  • دارای امکانات نرم افزاری فراوان جهت کنترل دقیق و مدیریت سیستم
  • دارای امکانات غیرفعال نمودن مولفه های میدانی در حین تعمیر
  • امکان ضبط و ذخیره سازی رویدادها جهت نظارت بر عملکرد سیستم و کارکنان در این سیستم وجود دارد.

معایب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

  • در پروژه های کوچک نسبت به سیستم متعارف گران تر است.
  • برای راه اندازی سیستم به افراد متخصص احتیاج است.
  • در بیشتر موارد تجهیزات تولیدکنندگان مختلف با یکدیگر ناسازگار هستند و فقط باید از محصولات همان تولیدکننده استفاده شود.
  • نیازمند برنامه ریزی مرکز کنترل و تجهیزات و نصب و راه اندازی مشکل است.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>