اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص

میلگرد، یکی از مقاطع فولادی می باشد که در صنعت ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارد. برای ساخت فونداسیون ساختمان و مسلح کردن بتن از میلگرد استفاده می شود.

میلگرد_2تقویتی

همانطور که می دانید تولید میلگرد در انواع مختلفی صورت می گیرد. میلگرد تقویتی نوعی از انواع میلگرد به شمار می رود که در این مقاله به شرح و بررسی آن می پردازیم.

یکی از پرکاربردترین نوع میلگرد که در ساخت و ساز کاربرد گسترده ای دارد و پیمانکاران شناخت خوبی از آن دارند، میلگرد تقویتی می باشد.

برای تولید میلگرد تقویتی از شمش فولادی نورد گرم استفاده می شود. امکان خم کردن در این میلگرد تا 180 درجه وجود دارد، که این موضوع یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن محسوب می شود.

بنابراین از میلگرد تقویتی می توان در هر قسمتی از ساختمان که به استحکام و مقاومت بالا نیاز است، استفاده کرد.

میلگرد تقویتی در نوع آجدار و بدون آج در بازار موجود است و در بسته بندی های کلاف و شاخه ای نیز وجود دارد.

کاربرد میلگرد تقویتی:
میلگردهای تقویتی در واقع مقاومت سازه را در برابر نیروهایی که به سازه وارد می شود، افزایش می دهد.

به همین جهت از میلگردهای تقویتی در هر قیمت از ساختمان از جمله دیوار برشی، تیرچه و فونداسیون استفاده می شود.

میلگردهای تقویتی دارای کاربردهایی می باشد که این کاربردها به شرح زیر است.

  • میلگرد تقویتی در تیرچه.
  • میلگرد تقویتی در فونداسیون.
  • میلگرد تقویتی در دیوارهای برشی.

در ادامه به شرح هریک می پردازیم.

میلگرد تقویتی در تیرچه:
تیرچه یکی از قسمت های مهم در سازه که در سقف قرار داده شده و بایستی توانایی تحمل فشارهایی که از طبقات بالا و فونداسیون وارد می شود را داشته باشد.

برای افزایش مقاومت تیرچه معمولا از میلگردهای آجدار استفاده می کنند اما در برخی مواقع نیاز است که میلگرد تقویتی نیز اضافه شود.

برای استفاده از میلگردهای تقویتی رعایت نکات زیر اهمیت بسزایی دارد.

بایستی حتما از میلگرد آجدار برای تیرچه استفاده کرد.

طول میلگردها بایستی در مقایسه با تیرچه ها کمتر باشد. چرا که میلگردها بایستی درون بتن به طور کامل مدفون شده و چیزی از آن ها بیرون نزند.

نحوه قرارگیری تیرچه ها و فاصله ی آن ها از هم در تیرچه اهمیت زیادی دارد.

طول هر میلگرد بایستی با استفاده از لنگر خمشی مشخص شود.

از نوع میلگرد تقویتی اتکا برای تیرچه استفاده می شود.

اتکا در زبان فارسی به معنی اردک می باشد و به علت مدل آرماتوربندی آن که شبیه به گردن اردک است، نام گذاری این میلگرد انجام شده است.

در برخی مواقع پهنای بال تحتانی تیر در ساختمان کم است، در این حالت به هنگام بتن ریزی، تیرچه در جای خود جابجا می شود.

برای افزایش مقاومت تیرچه و برای جلوگیری از این مشکل، ابتدا تیرچه را به بال تحتانی جوش می دهند بعد برای ثابت نگهداشتن آن از میلگرد تقویتی اتکا استفاده می شود.

میلگرد تقویتی در فونداسیون:
فونداسیون یکی از مهم ترین و ضروری ترین بخش های یک ساختمان به شمار می رود.

در واقع وزن کل سازه در ابتدا به اسکلت و بعد به ستون ها و در آخر به فونداسیون و سپس به زمین منتقل می شود.

فونداسیون بایستی به خوبی تقویت شود چرا که مرکز تحمل ثقل سازه است.

مرکز تحمل ثقل، نقطه ی مشخصی است که در بسیاری از مسائل سیستم طوری رفتار می کند که گویی همه ی جرم آن در آن نقطه متمرکز است.

میلگردهای تقویتی قبل از استفاده در فونداسیون، ابتدا به شکل صحیح عملیات برشکاری و خم کاری بر روی آن ها انجام می شود سپس در جای خود قرار داده می شوند.

معمولا میلگردهای معمولی و میلگردهای تقویتی همزمان در فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرند و جای آن ها در پایین ترین بخش فونداسیون است.

گاهی از این میلگردها بنا به نظر مهندس در قسمت های بالاتر فونداسیون استفاده می شوند.

میلگرد تقویتی در دیوارهای برشی:
بایستی برای افزایش مقاومت سازه در مکان های همیشه طوفانی و زلزله خیز از دیوار برشی استفاده شود، بنابراین دیوار برشی مستقیما به اسکلت ساختمان و فونداسیون اتصال داده می شود.

دیوارهای برشی در دو نوع مونولیتیک و جفت موجود هستند و نوع آن بسته به نظر طراح و مهندس انتخاب می شود.

میلگردهای تقویتی نقش بسیار مهمی در دیوارهای برشی ایفا می کنند که مهم ترین وظیفه ی آن جلوگیری از خم شدگی و شکستن دیوار برشی است.

البته هنگام استفاده از میلگردهای تقویتی یک مشکل وجود دارد که آن سخت شدن بتن ریزی در اطراف دیوار و مناطقی که به فونداسیون نزدیک هستند.

که برای برطرف کردن این مشکل می توان از میلگردهای تقویتی که قطورتر هستند استفاده کرد یا تعداد میلگردهای تقویتی را کاهش داد و به جای آن ها، میلگردهای سرتاسری بیشتری مورد استفاده قرار داد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>