اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، پل سازی و غیره، میلگرد است. قبل از خرید میلگرد، باید به اندازه و قطر میلگرد توجه کرد.

قطر_میلگرد

برای اندازه گیری قطر میلگرد از وسیله ای به نام کولیس استفاده می کنند. در این مقاله ما قصد داریم شما را با گیج و اندازه گیری میلگرد آشنا کنیم.

شیوه های تشخیص سایز میلگرد:
برای اندازه گیری میلگرد، معمولاً از واحد اندازه گیری میلی متر استفاده می کنند.

میلگردها معمولاً از قطر 8 میلی متر تا 50 میلی متر تولید و در بازار عرضه می شود. میلگردها با توجه به قطر و وزن آنها، قیمت گذاری می شود. هر میلگرد در سایز مختلف، برای استفاده ی خاصی کاربرد دارد.

برای اندازه گیری قطر آرماتور، شیوه های متنوعی وجود دارد. مهندسان بر اساس تجربه ای که در این زمینه دارند، می توانند به صورت چشمی سایز و گیج میلگرد را تشخیص دهند.

البته لازم به ذکر است که وسایل و ابزارهای زیادی برای اندازه گیری سایز آرماتور ابداع شده که در این مقاله قصد داریم شما را با روش های اندازه گیری و تشخیص سایز میلگرد آشنا کنیم.

فرمول محاسبه قطر میلگرد چگونه است؟
فرمولی برای اندازه گیری قطر میلگرد وجود دارد، در این فرمول ما به وزن یک متر میلگرد را نیاز داریم. استفاده از این فرمول یکی از دقیق ترین و بهترین روش های اندازه گیری قطر و سایز آرماتور است.

  • 4/(3.14* d^2) یک متر7850(وزن مخصوص)= قطر و سایز میلگرد

اندازه گیری به وسیله طناب:
یکی از راحت ترین و جالب ترین روش ها برای اندازه گیری سایز میلگرد، اندازه گیری به وسیله ی طناب است. در این روش یک طناب را به دور میلگرد می پیچند و سپس محیط آن را اندازه می گیرند.

اندازه گیری قطر میلگرد به وسیله کولیس:
یکی از روش ها برای اندازه گیری دقیق قطر میلگرد، استفاده از وسیله ای به نام کولیس است. کولیس به وسیله ای میگویند که وظیفه ی آن اندازه گیری دقیق قطر میلگرد، طول داخلی و خارجی و عمق میلگرد است.

کارشناسان می توانند به وسیله ی این ابزار، ابعاد میلگرد را به طور مستقیم و با دقت بالا اندازه گیری کنند. طریقه خواندن اندازه ی میلگرد، به نوع سنجش کولیس وابسته است.

برای اندازه گیری قطر میلگرد آجدار، با توجه به انواع آج آن به وسیله کولیس از روش های متفاوت استفاده می شود؛ از جمله:

قطر اسمی:
قطر اسمی میلگرد، اطلاعاتی از قطر میلگرد است که در برگ شناسایی آن ذکر می شود. در واقع این قطر اسمی، معادل قطر دایره ای است که مساحت آن برابر با مساحت مقطع عرضی میلگرد است.

  • قطر زمینه بدون احتساب آج.
  • قطر خارجی با احتساب آج.

روش های متداول گیج یا اندازه گیری قطر میلگرد:
قطر اسمی میلگرد آجدار، معادل قطر اسمی میلگرد بدون آج یا صاف می باشد. که هم وزن میلگرد آجدار انتخاب می شود.

به عنوان مثال، میلگرد شماره ی 16، دارای سه نوع قطر اسمی، قطر زمینه و قطر خارجی می باشد. قطر اسمی آن 16، قطر زمینه ی آن 15 و قطر خارجی آن 18 است.

اندازه گیری قطر میلگرد به وسیله بند انگشت:
زمانی از این روش برای اندازه گیری قطر میلگرد استفاده می کنند که در در قطر میلگرد زیاد حساس نباشند.

قبل از این که اندازه گیری را شروع کنیم، باید مشخص کرد که کدام بند انگشت برای اندازه گیری کدام یک از سایزهای میلگرد مناسب است. این روش برای اندازه گیری قطر میلگرد زیاد مناسب نیست.

اندازه گیری قطر میلگرد با شابلون:
یکی دیگر از روش ها برای اندازه گیری قطر میلگرد، استفاده از شابلون است. شابلون هایی در بازار وجود دارد که برای اندازه گیری قطر میلگرد مناسب است. و کارشناسان برای سهولت انجام کار خود از این شابلون ها استفاده می کنند.

استفاده از ریسمان:
استفاده از ریسمان بنایی یکی دیگر از روش های اندازه گیری قطر میلگرد است. در این روش در ابتدای کار، ریسمان را به دور میلگرد می پیچانند.

سپس آن را اندازه گیری می کنند. سپس محیط آن را اندازه می گیرند تا اندازه قطر میلگرد مشخص شود. این روش هم یکی از راحت ترین روش ها برای اندازه گیری قطر میلگرد است.

اندازه گیری قطر میلگرد به وسیله آچار فرانسه:
در این روش کارشناسان می توانند با استفاده از آچار فرانسه مندرج شده قطر میلگرد را اندازه گیری کنند.

این آچار فرانسه ها از قبل برای اندازه گیری آماده و علامت گذاری می کنند. تا در هنگام استفاده، اندازه گرفتن میلگرد راحت تر و سریع تر انجام شود.

در این مقاله با انواع روش های اندازه گیری قطر میلگرد آشنا شدیم. عموماً اکثراً افرادی که با میلگردها سر و کار دارند، چشمی هم می توانند تشخیص دهند که هر میلگرد چه سایزی دارد ولی مهندسان تازه کار بهتر است.

که از ابزارها یا روش گفته شده در این مقاله استفاده کنند. ولی در کل بهترین و دقیق ترین و راحت ترین راه های اندازه گیری قطر میلگرد استفاده از کولیس است. از این که برای خواندن این مقال وقت گذاشتید متشکریم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>