اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روش قدیمی وصله میلگرد در سازه های بتنی مشکلات زیادی به همراه داشت.

کوپل_موقعیت

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ابزارهای دیگر مثل وصله مکانیکی یا کوپلر توانستند مشکلات مرتبط با اتصال اولپ را برطرف کنند.

کوپلر نوعی اتصال مکانیکی است که از آن برای وصله کردن میلگردها هنگام آرماتوربندی و ساخت انواع سازه های بتنی برای میلگردها استفاده می شود.

این نوع اتصال از اورلب (سنگین شدن آرماتوربندی) جلوگیری می کند. تولید این سازه در انواع مختلفی می باشد که هر نوع آن برای وصله کردن به روش خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کوپلر میلگرد شامل موارد زیر است:

  • کوپلرهای گروتی.
  • کوپلرهای جوشی میلگرد.
  • کوپلرهای انتهایی.
  • کوپلرهای پیچی دو طرفه.
  • کوپلرهای استاندارد.
  • کوپلرهای تبدیل.
  • کوپلرهای پیچی قفل شونده.
  • کوپلرهای مخصوص آرماتور فشاری.
  • کوپلرهای موقعیت.

در ادامه درباره هریک به طور مختصر شرح می دهیم.

کوپلرهای گروتی:
در این روش شیارهای مارپیچی در یک سمت میلگردها ایجاد و سپس در بتن قرار داده می شود. لازم است که سر میلگرد بیرون از بتن قرار گرفته باشد.

سر دیگر میلگرد باید در درون بتن میلگردهای کوپلر قرار داده شود، با این تفاوت که کاملا در بتن پنهان باشد و بیرون زدگی نداشته باشد.

قسمتی از بتن که شیار خورده است باید روی قطعه کوپلر قرار بگیرد و قطعات بتن با فشار روی هم قرار گیرند.

از این فرآیند که به آن کوپلرهای گروتی می گویند در ساخت انواع سازه های بتنی، دیوار، تیر و ستون استفاده می شود.

کوپلرهای جوشی میلگرد:
برای ساخت کوپلرهای جوشی از فولاد نرم استفاده می شود. به همین جهت هنگام جوشکاری به گرمایش نیازی نداشته و عملیات جوشکاری به آسانی بر روی آن ها صورت می گیرد.

ساختار کوپلر جوشی میلگرد به صورتی است که می توان با استفاده از آن آرماتور را به سازه متصل کرد.

کوپلرهای انتهایی:
وجود قوانین جدید باعث شده در بتن از میلگردهای بیشتری استفاده شود همچنین طراحان برای قرار دادن میلگردهای بیشتر از مقاطع کوچک استفاده می کنند که باعث شلوغی میلگردها در بتن می شود.

همچنین به علت وجود خم های نود درجه مشکلات بیشتری به وجود می آیند بنابراین انجام عملیات بتن ریزی با سختی همراه است.

برای رفع این مشکل و کاهش شلوغی میلگردها در بتن، به جای خم کردن آن ها از کوپلر انتهایی استفاده می شود که سختی بتن ریزی را تا 60 درصد کاهش می دهند.

کوپلرهای پیچی دو طرفه:
در صورتی برای میلگردها از کوپلرهای پیچی دو طرفه استفاده می شود که امکان چرخاندن در هیچکدام یک از آن ها وجود نداشته باشد.

عملکرد و استفاده از این نوع کوپلر به طوری است که میلگردها توسط کوپلر مهار شده و سبب درگیری آن ها با شیارها و وارد شدن میلگردها تا انتهای کوپلر می شوند.

کوپلرهای استاندارد:
از کوپلر استاندارد در هر قسمتی از سازه می توان استفاده کرد، به شرطی که یکی از میلگردها امکان چرخش داشته باشند. همچنین از این آرماتور به عنوان ماده اولیه برای ساخت کوپلر استاندارد نیز استفاده می شود.

کوپلرهای تبدیل:
از کوپلر تبدیل برای وصله کردن دو میلگرد که دارای قطری متفاوت است استفاده می شود. فرآیند این کوپلر به این گونه ای است که کوپلر در بین دو میلگرد قرار گرفته و آنها را به یکدیگر متصل می کند.

البته باید بدانید که هنگام انجام عملیات آرماتوربندی برای کوپلر تبدیل، اول میلگردی که دارای قطر بیشتر است در کوپلر قرار داده می شود.

کوپلرهای پیچی قفل شونده:
از کوپلرهای پیچی برای مقاوم سازی، تعمیر بتن و ادامه دادن میلگردهای انتظار استفاده می شوند. این فرآیند سبب یکپارچه شدن میلگردها می گردد.

از کاربردهای دیگر این کوپلر می توان به استفاده از آن در سازه های پیش ساخته، شمع ها، ستون ها و تیرها اشاره کرد.

در واقع از کوپلرهای پیچی برای میلگردهای بالای 20 سانتی متر استفاده می شود. با بکارگیری این میلگردها نیازی به ایجاد شیار در سر میلگرد نیست.

همچنین برای استفاده و نصب این محصول به مهارت و تخصص نیازی نمی باشد و انجام این فرآیند تنها با استفاده از یک آچار استاندارد قابل اجرا است.

کوپلرهای مخصوص آرماتور فشاری:
این نوع از کوپلر برای میلگردهایی که تحت فشار باری هستند، طراحی و استفاده می شوند. این کوپلر تنها به یک میلگرد امکان اتصال می دهد.

بنابراین هنگام نصب این محصول تنها به یک شخص نیاز است. طراحی این کوپلر تنها برای سایزهای 20 تا 50 می باشد و کاربرد چندانی برای سایزهای کوچک تر ندارد.

کوپلرهای موقعیت:
کوپلرهای موقعیت دارای یک مهره قفل کننده و یک قسمت نر و ماده می باشند.

از این کوپلرها برای آرماتورهایی که حرکت دادن آنها ممکن نیست، همچنین برای آرماتورهایی که در سازه بتن به صورت مجزا قرار می گیرند، استفاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>