اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

امروزه صنعت ساخت و ساز پیشرفت بسیاری کرده است. پیرو همین موضوع می توان گفت که یکی از مهم ترین وظایف دفتر فنی در پروژه های عمرانی، تهیه جداول لیستوفر و یا همان جداول خم و برش آرماتور می باشد.

لیستوفر_هوشمند

در صورتی که تمام المان های فلزی در اسکلت ساختمان و حجم بتن مصرفی در فونداسیون و دیوار برشی و سقف ها و یا شاخه های آرماتور در فونداسیون را به صورت تک تک محاسبه نمایید.

وقت بسیاری از شما خواهد گرفت. از جهتی دیگر محاسبه این عملیات در زمان اجرا برای همه سازندگان ضروری می باشد.

به طور کلی محاسبه این موارد و استفاده از لیستوفر در نقشه ها کمک می کند تا اجراکننده نقشه درک درستی از میزان مصالح مصرفی داشته باشد. پس در واقع می توان گفت به کارگیری جدول لیستوفر که برای محاسبه وزن آرماتور استفاده می شود، اهمیت زیادی در تهیه نقشه ها دارد.

می توان لیستوفر (Listofer) را راهنمای کارگاه آرماتوربندی خم و برش آرماتورها دانست. در حقیقت به بیان ساده تر با تهیه لیستوفر می توانیم به تهیه و نصب آرماتورها سرعت ببخشیم. 

لیستوفر به انگلیسی:
در واقع به لیستوفر (listofer) که برای تهیه و محاسبه میزان میلگرد و مصالح مورد نیاز در پروژه های ساختمانی به کار می رود Bar Bending Schedule یا به اختصار BBC می گویند.

یادگیری اصطلاحات و کلمات مربوط به میلگرد، به شما کمک می کند که مراجع آموزشی انگلیسی را به خوبی متوجه شوید. این موضوع به شما در مهارت نقشه خوانی کمک خواهد کرد.

لیستوفر هوشمند:
همانطور که پیش از این اشاره کردیم برای محاسبه میزان مصالح مورد نیاز در یک بنا می توانیم از محیط نرم افزاری و هوشمند سازی شده استفاده کنیم تا به این ترتیب از پرت میلگرد و هدر رفتن هزینه مصالح جلوگیری کنیم.

برنامه ها و اپ های هوشمند به ما این امکان را می دهند که به صورت اتوماتیک میزان میلگرد مصرفی در یک ساختمان را محاسبه کنیم.

نکات مهم در مورد لیستوفر:
به طور معمول در زمان برگزاری یک مناقصه، مشاور لیستوفر میلگردها را تهیه و در نقشه ها قرار می دهد. این مسئله باعث می شود که پیمانکار در هنگام پیشنهاد، دیدی کلی تر و جامع تری نسبت به حجم آرماتورهای مصرفی در هر مرحله پیدا کند.

بحث لیستوفر تنها به پیشنهاد قیمت ختم نمی شود و موضوع مهم تر این است که زمانی که پیمانکار شروع به کار می کند لازم است که در هر مرحله از کار میلگردهای مورد نیاز را تهیه کند.

آرماتوربندی فونداسیون:
می توان گفت که در حقیقت لیستوفر کمک بزرگی به مترور می کند و سرعت کار محاسبات را افزایش می دهد. در حقیقت لیستوفر می تواند یک راهنمای کاملی برای آرماتوربند جهت برش و خم آرماتورها باشد. علاوه بر این، لیستوفر می تواند تا حدود زیادی از پرت و هدر رفتن آرماتورها جلوگیری کند.

آرماتوربندی فونداسیون:
در نظر بگیرید که می خواهید آرماتوربندی فونداسیون را انجام دهید. آرماتورها تهیه شده اند و یک آرماتوربند قصد دارد که آرماتوربندی فونداسیون را بدون لیستوفر انجام دهد.

در صورتی که نقشه به شخص آرماتوربندی داده شود و او شروع به برش آرماتورها کند، به دلیل عدم دید کامل نسبت به حجم آرماتورهای فونداسیون از گوشه ای از نقشه برش را شروع می کند. این کار باعث بالا رفتن پرت می شود.

لازم است که قبل از شروع به کار لیستوفر تهیه شده باشد تا مشخص شود که در هر قسمت چه تعداد آرماتور با چه طول و چه سایزی و چه مقدار خم آرماتور لازم است.

این مسئله باعث می شود که آرماتوربند متوجه شود که وقتی برش آرماتور را انجام می دهد از باقیمانده برش در چه جایی باید استفاده کند.

البته قطعا لازم است که یک نظارت درست و دقیق بر کار آرماتوربند د در هنگام استفاده از لیستوفر وجود داشته باشد تا به این ترتیب میزان خطا به حداقل برسد.

در صورت عدم وجود لیستوفر در نقشه ها تکلیف چیست؟
همواره باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که در صورت عدم وجود لیستوفر در نقشه ها، لازم است که آن توسط دفتر فنی تهیه شود.

لازم است که این نکته را مدنظر قرار دهید که در هنگام استفاده از لیستوفر موجود در نقشه ها، نمی توان به صورت قطعی به لیستوفرهای نقشه اعتماد کرد.

بر همین اساس، لازم است که در هنگام خرید آرماتور، لیستوفر توسط دفتر فنی کنترل شود و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاح شود و یا از ابتدا توسط دفتر فنی و مهندس مترور پیش از استارت کار تهیه شود.

نحوه محاسبه میلگرد ساختمان:
برای اینکه بتوانیم میزان میلگرد مورد نیاز یک ساختمان را محاسبه کنیم، در ابتدا لازم است که تعداد طبقات و مساحت ساختمان را محاسبه نمود.

به طور استاندارد، به ازای هر متر مربع حدود 60 الی 67 کیلوگرم میلگرد نیاز است. با داشتن این مقادیر، به راحتی می توان سطح مقطع آپارتمان را نسبت به تعداد طبقات آن محاسبه کرد و رقم به دست آمده را در 60 تا 67 ضرب کرد.

البته، تمامی ساختمان ها به جز طبقات و نمای ظاهری دارای یک فونداسیون (پی) نیز هستند که در زیر ساختمان وجود داشته و بار کلی ساختمان را بر دوش می کشد، اما برای محاسبه میلگرد آجدار مورد نیاز برای فونداسیون ابتدا باید سه مقطع طولی، عرضی و تقویتی آن را برآورد کرد.

محاسبه وزن میلگرد فونداسیون:
برای محاسبه سطح مقطع به ترتیب می توانید از فرمول های زیر استفاده کرده اعداد به دست آمده را با هم جمع کنید.

  • (طول کاور × 2) - (طول خم × 2) + طول مقطع = طول میلگرد طولی.
  • (طول کاور × 2) - (طول خم × 2) + عرض مقطع = طول میلگرد عرضی.
  • طول میلگرد × (تعداد + وزن واحد طول میلگرد) = میلگردهای تقویتی در فونداسیون.

محاسبه تقریبی میلگرد مورد نیاز برای اسکلت ساختمان: برای محاسبه میلگرد مورد نیاز برای اسکلت، ابتدا باید نوع اسکلت ساختمان را بدانیم. چرا که برای هر نوع اسکلتی یک مقدار معین میلگرد تعریف شده است.

  • میلگرد مورد نیاز برای اسکلت فولادی با مهاربند: 45 الی 65 کیلوگرم.
  • میلگرد مورد نیاز برای اسکلت فولادی با قاب خمشی: 65 الی 90.
  • میلگرد مورد نیاز برای اسکلت بتنی با قاب خمشی و دیوار برشی: 35 الی 45 کیلوگرم.
  • میلگرد مورد نیاز برای اسکلت بتنی: 40 الی 55 کیلوگرم.

محاسبه قریبی میلگرد مورد نیاز برای ستون ها و سقف: به طور کلی در ساختمان های اسکلت بتنی برای هر ستون 12 الی 18 کیلوگرم میلگرد نیاز است. اما برای محاسبه میلگرد مورد نیاز سقف لازم است تا نوع سقف را بدانیم:

  • میلگرد مورد نیاز برای سقف تیرچه بلوک: 5 الی 7 کیلوگرم.
  • میلگرد مورد نیاز برای سقف کامپوزیت: 8 الی 12 کیلوگرم.
  • میلگرد مورد نیاز برای سقف دال بتنی توپر: 10 الی 16 کیلوگرم.

محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه:
حال فرقی نمی کند که ساختمان شما چند طبقه است، زیرا با داشتن مقادیر بالا به راحتی می توانید آن ها را در فرمول زیر قرار دهید و میلگرد مورد نیاز برای هر ساختمان با هر تعداد طبقه ای را محاسبه کنید:

  • Wt={(W1 + W2)} * A + W3.
  • Wt: وزن کل میلگرد ساختمان.
  • W1: وزن کل میلگرد در اسکلت.
  • W2: وزن کل میلگرد در سقف.
  • W3: وزن کل میلگرد در فونداسیون.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>