اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آتش نشانی

طراحی سیستم های آتش نشانی انبارها و سوله ها، حفاظت از انبارها و سوله ها نیازمند دانش و مهارت کافی در خصوص آخرین سیستم های اعلام و اطفاء حریق در این زمینه می باشد. در این مقاله راهکارهایی را جهت محافظت، طراحی و نصب سیستم های اعلام و اطفاء حریق در انبارها و سوله ها خدمت شما عزیزان بیان می کنیم.

صاحبان کالا و انبار در دنیا حدوداً از سال 1860 میلادی با پیشرفت علم و تکنولوژی جهت کاهش خسارات، اقدامات و اختراعات خود را آغاز کردند. با این حال امروزه پس از گذشت 150 سال و تنوع در روش ها و تکنولوژی در جهان همچنان در ایران بعضی از انبارها فاقد ایمنی و تجهیزات آتش نشانی هستند. این بی توجهی خود مسبب بسیاری از خسارات وارده بر اثر آتش سوزی و رعایت نکردن نکات ایمنی در انبارها است.

سیستم اعلام و اطفای حریق انبارها و سوله ها

محصولات نهایی هر کارخانه ای در انبارها و سوله ها نگهداری می شود، بنابراین منبع ذخیره سرمایه کلی هر کارخانه در انبارها و سوله ها می باشد. در صورتیکه انبار و یا سوله دچار حریق شود کلیه سرمایه کارخانه از بین می رود. در نتیجه محافظت و نگهداری از آنها بسیار مهم و ضروری است. حفاظت و نگهداری از انبارها در مقابل حریق کار ساده ای نیست، زیرا انبارها مدام در حال تغییر در ابعاد و تعداد کالاها می باشند.

طراحی سیستم اعلام حریق در انبارها و سوله ها

برای طراحی سیستم های اعلام حریق برای مکان های مختلف من جمله انبارها و سوله ها می بایست شرایط کلی محل مورد نظر را در نظر گرفت. تا در کمترین زمان، بهترین عملکرد و کمترین خسارات را ایجاد نماید.چند سوال که برای طراحی سیستم های آتش نشانی انبارها و سوله ها از طرف مشاورین شرکت های خدمات آتش نشانی مطرح می شود:

  • نوع محصول ذخیره سازی در انبارها
  • روش ذخیره سازی انبارها
  • ارتفاع قفسه های انبارها

و با توجه به پاسخ این موارد مناسب ترین سیستم های اعلام و اطفای حریق به کارفرمایان پیشنهاد می گردد.تجهیزات مورد استفاده برای طراحی سیستم های اعلام حریق انبارها و سوله ها به شرح زیر است:

مرکز کنترل سیستم اعلام حریق متعارف و یا آدرس پذیر، دتکتور دودی، دتکتور حرارتی، دتکتور ترکیبی، دتکتور مکنده، بیم دتکتور، آژیر و فلاشر برای هشدار به افراد حاضر در محل، شستی اعلام حریق، کابل و کاندوئیت جهت سیم کشی

بیم دتکتور مناسب ترین وسیله برای سنس دود در انبارها و سوله ها است. البته می توان از دتکتور دودی معمولی نیز استفاده کرد ولی در فضاهای بزرگ با ارتفاع زیاد مانند انبارها و سوله ها استفاده از بیم دتکتور به دلیل پوشش دهی و دقت بالا و سرعت عمل در سنس دود و به صرفه بودن از نظر اقتصادی بهترین گزینه می باشد.تعداد مورد نیاز هر بیم دتکتور برای هر انبار و یا سوله بسته به ابعاد سوله و یا انبار متفاوت است و در هر انبار می توان با توجه به ابعاد از یک تا چند ده بیم دتکتور استفاده نمود.

 اقتصادی ترین راه برای محافظت از مناطق بزرگ مانند انبارها، سوله ها و کارخانه ها تشخیص توسط پرتو نور است. در گذشته به دلیل عدم وجود دسترسی به نقاط مختلف ساختمان های بلند، باعث میشد تشخیص پرتو دشوار، وقت گیر و غیرقابل اعتماد باشد. اما امروزه با معرفی فناوری پیشرفته The Fire Beam و اطمینان از عملکرد بالا دیگر تهدیدی برای مشکلات ذکر شده نداشته و می توان از قابلیت تشخیص پرتو به راحتی استفاده کرد.

لازم به ذکر است که در هر انباری با توجه به نوع محصولات نگهداری شونده می توان از دتکتور مورد نیاز با انبار استفاده کرد. انتخاب نوع دتکتور برای یک انبار به نوع مواد و خطر آتش سوزی که ممکن است روی دهد بستگی دارد. به عنوان مثال در بعضی از انبارها ممکن است نیاز به دتکتور شعله، حرارتی (کابلی _ نقطه ای)، معمولی و... داشت. ولی در اکثر مواقع بیم دتکتورهای دودی بیشترین کاربرد را در انبارها و سوله ها برای محافظت از حریق دارند.

انبارها و سوله می بایست علاوه بر سیستم های اعلام حریق به سیستم اطفای حریق نیز مجهز باشند. سیستم اطفاء حریق در مکان هایی مانند انبارها و سوله ها باید به گونه ای باشد که هم سرعت عمل بالایی داشته باشد و هم بتواند مناطق حساس و پرخطر را پوشش دهد. با توجه به نوع محصولی که در انبارها و سوله ها نگهداری می شود نوع ماده اطفایی تعیین می شود.

جهت اطفای حریق انبارها و سوله ها از سیستم های اطفای حریق گازی ( گاز co2 و گاز FM200) و سیستم اطفاء حریق آبی می توان استفاده کرد.در صورتیکه آب به لوازم و تجهیزات آسیب وارد نکند از آب می توان به عنوان ماده اطفایی با حداقل قیمت استفاده کرد. به عنوان مثال در انبارهای لوازم خانگی نمی توان از سیستم اطفای حریق آبی استفاده کرد، زیرا آب به تجهیزات خسارات وارد می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>