اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ورق برنجی از ترکیب آلیاژهای مس و روی تولید می شود. این ورق زرد رنگ است و ازلحاظ ظاهری بسیار شبیه طلا است.

ورق_برنجی

اگر مقدار آلیاژ مس در ترکیبات ورق برنجی بیشتر باشد، رنگ مس به رنگ زرد تمایل پیدا می کند.

ولی اگر آلیاژ روی در این ترکیب زیاد باشد، رنگ برنج، نقره ای رنگ می شود. پس در نتیجه با مقادیر آلیاژ روی و مس رنگ برنج تغییر می کند.

همانطور که در بالا گفته شد، ورق برنج از ترکیبات آلیاژهای مس و روی تولید می شود و میزان روی و مس موجود در برنج رنگ آن را تغییرداده می شود و به زرد و نقره ای تغییر رنگ می دهد.

چگالی آلیاژ برنج حدودا 8.4 تا 8.7 گرم بر سانتیمتر مکعب است. مقدار مس موجود در برنج بین 33 تا 67 درصد است و در بعضی مواقع بسته به کاربرد برنج تا 95 درصد هم می رسد.

یکی از مزایای برنج قابلت بازیافت شدن آن است و قیمت بالاتری نسبت به فلزات قابل بازیافت دارد. برنج خاصیت اصطکاک و مغناطیسی ندارد و هنگام جداسازی آن با بقیه ی فلزات از آهن ربا استفاده می کنند.

برنج به دلیل داشتن آهن سخت است و ساختار داخلی آن کوچک است. در برنج علاوه بر وجود عنصرآهن، قلع و منگنز هم در ورق برنجی وجود دارد.

یکی از تفاوت های میان برنج و برنز در ترکیبات آلیاژهای موجود در برنج و برنز است که برنز ترکیبی از آلیاژ های قلع و مس است در حالی که برنج ترکیبی از مس و روی می باشد.

هرچه مقدار مس موجود در ورق برنجی بیشتر باشد، انعطاف پذیری و استحکام و زیبایی و براقی ورق برنجی بیشتر می شود.

همچنین میزان مس در برنج، قابلیت چکش خواری، انعطاف پذیری، سایش را بالا میبرد و داشتن هدایت الکتریکی و حرارتی از ویژگی های دیگر فلز حساب می شود، زیرا در برابر لک و تیرگی مقاومت بالایی دارد و فلز مناسبی برای ریخته گری می باشد.

انواع برنج:
ورق برنج از لحاظ سختی به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود که در ادامه به معرفی آن ها میپردازیم.

برنج فنری:
برنج فنری از لحاظ سختی بیشترین سختی را نسبت به انواع دیگر برنج دارد و به شکل کویل در بازار عرضه می شود و بیشتر در صنایع برقی مورد استفاده قرار می گیرد.

برنج نیمه سخت:
در این نوع برنج درصدی کمتری مس به کار برده است پس می توان نتیجه گرفت که نسبت به برنج نرم که در ادامه به توضیح آن میپردازیم، انعطاف پذیری کمتری دارد.

برنج نرم:
در ترکیبات برنج نرم 70 درصد مس ترکیب شده است که همین امر باعث شده که به برنج خاصیت انعطاف پذیری بالایی بدهد.

این نوع آلیاژ برنج به دو شکل، ورق با ضخامت 0.3 تا 1.5میلیمتر با عرض 600 میلیمتر و کویل با ضخامت 0.4 تا 0.8 میلیمتر با عرض 660 میلیمتر تولید می گردد.

زیرا جوش پذیری این آلیاژ بالا می باشد و جزو پرمصرف ترین نوع برنج حساب می شود و برای تولید لوازم مصرفی مانند سماور و رادیاتور مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید ورق برنجی:
معمولا برنج هایی که مقدار مس آنها بیشتر است و انعطاف پذیری بیشتری دارد در بازار گران تر است و قیمت بیشتری دارد.

و با ضخامت 1 تا 5.2 میلیمتر و با عرض های مختلف و به صورت کویل و یا برش خورده در بازار عرضه می شود و هر چه ضخامت ورق و مقدار مس موجود در آن بیشتر باشد قیمت محصول هم بیشتر می شود.

تسمه ی برنجی چیست؟
تسمه های فلزی یک سطح فلزی دارد که این سطح مقطع استحکام و مقاومت کششی بالایی دارد و در بسته بندی های بزرگ استفاده می شود.

تسمه های فلزی از آلیاژهای متفاوت فلزی تولید می شوند. تسمه های برنجی انواع متفاوتی دارد و از انواع آن می توان به تسمه ی فولادی، آلومینیومی، مسی و برنجی اشاره کرد.

تسمه های برنجی دارای مقاومت و سختی زیادی می باشند. تسمه ی برنجی با داشتن خواص الکتریکی برای تولید قطعات الکترونیکی استفاده می شود.

ورق برنجی و تسمه ی آن با آلیاژ B63:
این محصول به دلیل اینکه عنصر زیادی دارد، مقاومت بیشتری نسبت به بقیه ی انواع تسمه دارد و برای تولید انواع کلیدها، پریزها و سر سیم ها و پانچ و برش و غیره استفاده می شود.

ورق برنجی و تسمه ی برنجی با آلیاژ B65:
در تولید قطعات خودرو و رادیاتور مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق برنجی و تسمه ی برنجی با آلیاژ B70:
مقدار مس موجود در این نوع تسمه برنجی بیشتر است و انعطاف پذیری بالایی دارد که در سماور سازی کاربرد دارد و یکی از پراستفاده ترین و پرکاربرد ترین ورق و تسمه در بازار می باشد و طبق درخواست مصرف کننده تولید می شود.

با توجه به اهمیت بالای این فلز در صنایع مختلف تقاضای زیادی در خرید یا فروش در بازار موجود است. بسته به خواص مکانیکی برنج، به سه دسته ی برنج کم عیار و برنج پر عیار و برنج هایی با 50 درصد روی تقسیم می شود.

ورق برنجی در صنایع مختلف کاربرد بالایی دارد و بسته به کاربرد هر ورق انواع مختلفی وجود دارد که طبق نیاز مصرف کننده در بازار عرضه می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>