اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تجهیزات ایمنی

افراد قبل از شروع به کار، باید نحوه استفاده از این تجهیزات را آموزش ببیند تا بتوانند به درستی از آن ها استفاده کند تا در صورت بروز خطرات احتمالی از جان آنها محافظت نماید.

آموزش نحوی استفاده از تجهیزات فردی

همان طور که پیش تر اشاره شد کارفرما باید قبل از شروع پروژه یک برنامه آموزشی برای کارکنان خود در نظر بگیرد که سر فصل های این دوره برای آموزش باید شامل موارد زیر باشد:

  • علل نیاز به تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی
  • تعیین تجهیزات حفاظتی مورد نیاز که متناسب با نوع کار مشخص می شود
  • آشنایی با قابلیت های هر یک از این تجهیزات و محدودیت هایی که این تجهیزات برای فرد در حین انجام کار ایجاد می کند
  • آموزش نحوه استفاده درست از تجهیزات برای حفظ ایمنی بیشتر
  • آموزش نحوه نگهداری، نظافت و پاکسازی هر یک از تجهیزات در دراز مدت

لازم به ذکر است که هر یک از کارکنان پس از گذراندن دوره های آموزشی لازم باید مسئولیت بازرسی و تست سلامت تجهیزاتی که در اختیار آن ها است را بعهده گیرند تا قبل از هربار استفاده از آن ها بتوانند از سلامت این وسایل اطمینان حاصل نمایند و در صورت بروز هر گونه نقصی یا ایرادی موارد لازم را به سرپرست مسئول خود اعلام نمایند.

دسته بندی تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی دارای طبقه بندی های مختلفی هستند اما یکی از جامع ترین و کامل ترین طبقه بندی هایی که تمام تجهیزات ایمنی را شامل می شود دسته بندی است که ما در این بخش ارائه می شود:

وسایل حفاظت فردی سر

کلاه ایمنی اولین و ساده ترین راهی است که هر کسی از آن برای محافظت از سر باید استفاده کند. کلاه ها بسته به میزان مقاومتی که در برابر ضربه، حوادث فیزیکی و شیمیایی دارند دسته بندی می شوند، لذا باید با توجه به شرایط کار و نوع خطری که ممکن است فرد را تهدید کند انتخاب می شوند. نکته جالب توجهی که در خصوص کلاه های ایمنی وجود دارد مقاومت بسیار زیاد آن در برابر آسیب های احتمالی است.

وسایل حفاظت از چشم و صورت

عینک های ایمنی و شیلد های صورت از اصلی ترین تجهیزاتی هستند که برای محافظت از صورت در برابر خطرات فیزیکی و شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند.

وسایل حفاظت فردی دست و پا

عموم حوادثی که در محل کار برای کارگران اتفاق می افتد مربوط به دست و پا می شود. کارگران در حین انجام کار ممکن است بر اثر تماس با سطوح تیز و برنده به دست و یا انگشتان خود آسیب بزنند. برای جلوگیری از آسیب هایی مانند لیز خوردن، برق گرفتگی یا سقوط اجسام روی انگشتان پا از کفش ایمنی باید استفاده گردد.

وسایل حفاظت فردی دستگاه تنفسی

دستگاه تنفسی انسان یکی از حساس ترین اجزای داخلی بدن افراد است که مواد مضر می توانند به راحتی و از طریق تنفس وارد بدن شوند و صدمات جبران ناپذیری را به فرد وارد کنند لذا استفاده از ماسک های تنفسی مخصوص می تواند کمک شایانی به افراد در حفظ سلامتی شان کند.

لباس های حفاظت فردی

اولین و پایه ای ترین وسیله ای که هر کارفرمایی باید در ابتدای کار خود در اختیار کارگران قرار دهد لباس کار مخصوص است. محیط های آزمایشگاهی و کارگاهی بسته به شرایط کاری که دارند ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به بدن افراد وارد کنند لذا استفاده از لباس کار مخصوص از جمله مهم ترین تجهیزاتی است از ابتدای کار باید از آن استفاده کرد.

وسایل حفاظت فردی در برابر سقوط

تجهیزات حفاظت فردی برای کارهایی که بالا تر از 1.2 متر انجام می شوند لازم و ضروری است. استفاده از این تجهیزات برای حفظ سلامت افراد طراحی شده اند تا در صورت بروز هرگونه مشکل و یا خطرات احتمالی از جان آن ها حفاظت کند. توجه کنید که استفاده از این تجهیزات به میزان ارتفاعی که فرد در آن مشغول به کار است ارتباطی ندارد بلکه به نوع کار و فعالیت کار در ارتفاع بستگی دارد.

از جمله تجهیزات فردی که برای کار در ارتفاع قابل استفاده است می توان به کمربند ایمنی تمام بدن (هارنس)، لنیارد، گریلیون، فال ارست، تجهیزات صعود و فرود وکلاه کار در ارتفاع می توان اشاره داشت. در کنار این تجهیزات، سیستم های دیگری نیز هستند که محیط کار را باید با آن ها تجهیز کرد. از این سیستم ها می توان به تورنجات، و لایف لاین اشاره داشت.

وسایل حفاظت فردی سیستم شنوایی

صدایی که در حین انجام عملیات در محیط های کارگاهی ایجاد می شود ممکن باعث ایجاد مشکلات شنوایی و اختلالات شدیدی شود لذا افرادی که در این محیط ها مشغول به کار هستند باید با استفاده از تجهیزات ایمنی که مخصوص محافظت از گوش است از سلامت خود در برابر این پیش آمد ها حفاظت نمایند.

سایر وسایل

در ادامه فایل جامعی در خصوص انواع تجهیزات فردی و راهنمای استفاده از آن ها در اختیار شما قرار داده ایم تا بتوانید با مطالعه آن اطلاعات خود را در این خصوص تکمیل نمایید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>