اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دوچرخه

در طول تاریخ طولانی حمل و نقل عمومی لحظه ای بزرگ تر از کشف دوچرخه وجود ندارد! در این بخش سعی خواهد شد تا منشا این اختراع بزرگ ردیابی شود و از چگونگی اشباع جهان از دوچرخه بعد از دوران طولانی اسب سواری صحبت شود.در چند قرن گذشته، روشی که افراد جهت حمل و نقل عمومی استفاده می کردند از اسب سواری به استفاده گسترده از دوچرخه تبدیل شد. در اینجا ما روزهای اولیه را شرح خواهیم داد که در آن تعداد کمی از پیشگامان مهندسی جایگاه خود را در تاریخ مشخص کرده اند.

پیش از ایجاد و اختراعِ دوچرخه های مدرن امروزی، چندین نمونه ی ساده از دوچرخه وجود داشت. همه چیز از سده 16 میلادی با کشف طرح های لئوناردو داوینچی آغاز شد که طرح ساده ای از دوچرخه بود. البته بعضی از مورخان مدعی هستند که این طرح توسط یکی از شاگردان او به نام جیان باتیستا می باشد و یا اینکه به طور کلی جعلی است! این طراحی هرگز به مدل قابل استفاده تولید نشد و همچنان اسب ها تنها وسیله مقرون به صرفه حمل و نقل در جاده ها بودند.

تاریخچه دوچرخه و سیر تکامل آن

بارون کارل فن دریسِ آلمانی در اوایل قرن نوزدهم اولین نوع از دوچرخه های مدرن را اختراع کرد. این دوچرخه Laufmaschine نام داشت و متشکل از دو چرخ بود که با یک میله مرکزی به هم متصل می شدند. راننده این دستگاه محبور برای رسیدن به سرعت مورد نظر از حرکت پاهایش بر روی زمین استفاده کند و سپس پاهای خود را جمع کند تا دستگاه به حرکت خورد ادامه دهد و پدالی در کار نبود. این اختراع فن دریس توانست در انگلستان اصلاح شود و با نام Dandy Horse یا سله ریفر عرضه شود.

این طراحی تقریبا تا 40 سال به کار خود ادامه داد تا اینکه دو ماشین ساز فرانسوی به ایده ای رسیدند که در دنیای دوچرخه انقلابی ایجاد کرد. Pierre Michaux و Pierre Lallemen با دیدن نحوه کار سله ریفر طرحی را ابداع کردند که در آن صندلی بر روی ستون نگهدارنده قرار می گرفت و برای حرکت پدال هایی را بر روی آن قرار دادند. در سال 1864 آن ها اولین مدل شان را ساختند که تولید آن بسیار کارآمد و آسان بود. چهار سال بعد آن ها بودجه تولید را جمع آوری کرده و شروع به بهبود طراحی اولیه خود کرده و تولید انبوه آن را آغاز کردند.

یکی از محبوب ترین طراحی های آن زمان مدلی بود در آن چرخ جلو بزرگ تر از چرخ عقب بود. این نوع دوچرخه در سال 1869 توسط یوجین مایر فرانسوی و با سرمایه گذاری جیمز استارلی انگلیسی ساخته شد. اولین مدل های این نوع دوچرخه در طول دهه 1870 در انگلستان در دسترس قرار گرفتند و استقبال خوبی نیز از آن ها شد.

بعد از چند سال محبوبیت و استقبال از دوچرخه چرخ بزرگ در سال 1880 جان کمپ استارلیِ انگلیسی اولین دوچرخه ی امن خود را ابداع کرد. امروزه این اختراع به عنوان یکی از مهم ترین لحظات در تاریخ دوچرخه تلقی می شود. زنجیری که پدال ها و چرخ عقب و جلو را بهم متصل می کرد. این دوچرخه شبیه به نسل طلایی دوچرخه های امروزی بود.

از آن زمان طراحی دوچرخه و تجهیزات در سراسر جهان استاندارد شد و طراحان تمام چهار جنبه اساسی دوچرخه، یعنی ایمنی، سرعت، راحتی و هدایت کردن را در طراحی هایشان لحاظ می کردند. همه آن ها شکل لوزی و الماسی اولیه خود را داشتند و شامل جنس فلزی، تایرهای لاستیکی بادی، زنجیر غلتکی، چرخ دنده، ترمزهای کمی و … بودند.

عصر طلایی دوچرخه از 1900 تا 1950 به طول انجامید و دوچرخه به یکی از وسایل حمل ونقل عمومی تبدیل شد. این کار، تأسیس اولین باشگاه های دوچرخه سواری را که جنبه ی تفریحی داشتند را در سراسر آمریکا و اروپا رواج داد. در طول سال ها هزینه های ساخت آن ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت که باعث افزایش استفاده از آنها در سراسر جهان شد.

عصر مدرن دوچرخه در دهه های 1960 تا 1970 با افزایش آگاهی آمریکای شمالی از مزایا و فواید ورزش و حمل ونقل موثر، آغاز شد. در سال 1975 بیش از 17 میلیون نفر با دوچرخه های سبک تر و ارزان تر شروع به دوچرخه سواری کردند. از آن زمان تاکنون دوچرخه های کورسی، کوهستانی و BMX به وجود آمدند که هر یک مخصوص اهداف خاصی طراحی شده اند. در سال 2010 تولید دوچرخه در سراسر دنیا به 125 تا 130 میلیارد عدد رسید.

تاریخچه دوچرخه سواری

دوچرخه سواری اصطلاحی است که کاربردهای مختلف دوچرخه را در زندگی روزمره، تفریح، رویدادهای ورزشی و حمل ونقل توصیف می کند. از مزایای اصلی استفاده ی گسترده از دوچرخه در سراسر جهان می توان به کاهش آلودگی هوا، نگهداری آسان آن، کاهش آلودگی صوتی، کاهش ترافیک و سلامتی و … اشاره کرد. تاریخچه دوچرخه سواری را می توان با جهش و پیشرفت فناوری، مستقیماً مرتبط دانست. گسترش دوچرخه سواری با پیشرفت تکنولوژی بسیار سریع تر شد و گروه های مختلف توانستند به راحتی دوچرخه های ایمن و بهتری را طراحی و تولید کنند.

دوچرخه سواری نوعی ورزش است که روی سیستم های قلبی، عروقی و ریوی اثر مثبت دارد. چون در این ورزش از دوچرخه استفاده می شود می تواند جایگزین خودروهایی شود که آلودگی هوا ایجاد می کنند. دوچرخه سواری سه برابر سریع تر از راه رفتن بوده و به همان میزان مصرف انرژی داشته و ورزشی مفید به حساب می آید.

همچنین به طرز شگفت انگیزی در روحیه تان تأثیرات مثبتی خواهید دید؛ فکر شما و دیدتان نسبت به اطرافتان عوض می شود و موضوعات را بهتر و دقیق تر می بینید.دوچرخه سواری یکی از ورزش های متداول اروپا، آمریکا و آسیا است. امروزه در بسیاری از کشورها از دوچرخه به عنوان اسباب بازی کودکان، وسیله ای برای جابه جایی سربازان، نیروهای پلیس و توزیع نامه ها استفاده می گردد.

نخستین مسابقه دوچرخه سواری درسال 1868 در محلی به نام هندون در انگلستان برگزار شد. در سال 1869 نخستین مسابقه بین المللی دوچرخه سواری در جاده، بین دو شهر پاریس و روان برگزار شد. پایه های فدراسیون بین المللی دوچرخه سواری در سال 1900 با تأسیس اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری که مرکز آن در پاریس بود؛ تأسیس شد و در نهایت از سال 1901 رویدادهای دوچرخه سواری به طور رسمی و جهانی آغاز شده است. در حال حاضر، دوچرخه ها در ده ها فعالیت ورزشی، از جمله حضور منظم در بازی های المپیک استفاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>