اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در حالت کلی می توان سامانه های نورد را به دو دسته نورد سرد و گرم تقسیم کرد.

ورق_سرد

در مورد نورد سرد می توان گفت که محصولاتی که به این روش تولید می شوند با پرداخت سطح خوب و ابعاد دقیق مانند ورق گالوانیزه، تسمه، میله و لوله فلزی آن ها را در حالت سرد نورد می کنند.

بخش عمده نورد سرد با غلتک های چهار طبقه و خوشه ای یا اقماری تهیه می شود. محصولاتی که به این روش تولیدد می شوند، نسبت به روش نورد گرم از استحکام بیشتری برخوردار هستند.

در حالت کلی ورق های سرد به ورق هایی گفته می شوند که که توسط نورد سرد به تولید می رسند و ورق سیاه یا همان ورق گرم به ورق هایی گفته می شوند که توسط نورد گرم تولید می شوند.

کاربرد ورق سرد:
ورق هایی با ضخامت بالا با استفاده از نورد سرد به ضخامت های پایین تر تبدیل می شوند. به همین دلیل کیفیت ظاهری ورق های تولید با نورد سرد شامل ورق گالوانیزه و ورق روغنی بسیار مناسب است.

اکثر کاربرد این ورق به دلیل کیفیت ظاهری بالای آن در کارهای مربوط به ظاهر مثل صنعت خودروسازی، مبلمان اداری، لوازم خانگی، ساخت انواع قفسه، ساخت پنل های غیرقابل انعطاف و مصالح ساختمانی می باشد.

مزیت های ورق سرد:
ورق گالوانیزه و ورق روغنی همانطور که پیش از این ذکر کردیم ورق سرد نامیده می شود. مهم ترین مزیت این نوع از ورق ها مقاومت بالای آن ها در برابر فشار می باشد.

بسیاری از مهندسان برای ساخت و طراحی مصالحی با متریال کمتر و مقاومت بالا از این محصول استفاده می کنند.

مقاومت بالا تنها مزیت این نوع از ورق ها نمی باشد. یکی دیگر از مزیت های این نوع از ورق ها تنوع رنگی و سایزهای مختلف آن است.

همین مزیت ها باعث شده که این نوع ورق در صنعت های مختلفی مثل خودروسازی قابل استفاده باشد.

ابعاد ورق های سرد موجود در بازار:
ورق های سرد موجود در بازار مثل ورق گالوانیزه و روغنی در سایزهای مختلفی در بازار به فروش می رسند.

در حالت کلی می توان گفت که سایزهای استاندارد برای این محصولات عرض بین 100 تا 125 سانتی متر و ضخامت 0.3 تا 3 میلی متر می باشد.

به طور کلی این نوع از ورق ها در سایزهای مختلفی تولید می شوند و عملیاتی روی آن ها انجام می شود که پس از این عملیات دیگر تغییری در ظاهر آن ها حاصل نمی شود.

دسته بندی ورق سرد:
ورق سرد بسته به نوع آلیاژ به کار رفته در آن به دسته های مخلتفی تقسیم می شود:

  • معمولی ST12.
  • نیمه کشش ST13.
  • فوق کشش ST14.

انواع ورق سرد در بازار:
ورق روغنی:
در بازارهای تجاری این نوع از ورق به نام ورق سرد شناخته می شود. علت این نام گذاری را می توان شکل ظاهری این ورق دانست که آن را از سایر ورق ها متمایز می کند.

این دسته از ورق ها با استفاده از تکنولوژی ورق نورد سرد تولید می شوند و به دلیل حفاظت و جلوگیری از زنگ زدگی روی آن، به عنوان محافظ از روغن استفاده می شود.

این کار باعث می شود که به مرور زمان از زنگ زدگی این محصول در برابر عوامل مختلف جلوگیری شود.

ورق گالوانیزه:
ورق روغنی پایه تولید ورق گالوانیزه می باشد که با استفاده از روش های مختلف پوشش دهی بر روی آن پوشش گالوانیزه اضافه می شود.

همانطور که می دانید که پوشش گالوانیزه پوششی از فلز روی بوده که از خوردگی ورق جلوگیری می کند. ورق گالوانیزه در صنعت با ضخامت های 0.8 تا 5 میلی متر در کارخانه جاتی از جمله فولاد مبارکه اصفهان به تولید می رسد.

ورق گالوانیزه رنگی:
پایه تولید ورق رنگی، ورق گالوانیزه می باشد. این ورق با استفاده از تکنولوژی های مختلف رنگ های متنوع به صورت پیش رنگ کوره ای به آن افزوده می شود.

استفاده عمده این نوع از ورق ها در پوشش سقف شیروانی، خودروسازی، یخچال سازی و نمای خارجی ساختمان ها می باشد.

فرآیند نورد سرد:
با اینکه ورق تولید شده از نورد گرم می تواند به عنوان محصول خاتمه یافته به بازار عرضه شود، اما این محصول نمی تواند در صنایعی مثل اتومبیل سازی، صنایع خانگی و غیره نمی توان استفاده کرد.

به همین دلیل نیاز است که بر روی این ورق عملیاتی انجام شود تا قابل استفاده در صنایع مذکور باشد. با انجام گرفتن این نوع از عملیات، ورق های حاصل از نورد گرم پس از شسته شدن در اسید و عبور از چند قفسه چهار غلتکی کاهش ضخامت پیدا می کنند.

کاهش ضخامت ورق در نورد سرد خصوصا ورق گالوانیزه و روغنی به وسیله یک یا چند قفسه نورد رفت و برگشتی و یا چند قفسه نورد تاندم یا سلسله ای صورت می گیرد.

هر قفسه نورد شامل یک چارچوب فولادی است که یاتاقان های غلتک ها در آن جای گرفته است و نیروی وارد شده به یاتاقان ها و حاصل از نیروی نورد را تحمل می کند.

به منظور کاهش نیرو و توان، افزایش دقت و یکنواختی ضخامت ورق های نازک از قفسه های چهار غلتکه استفاده می شود.

این قفسه ها شامل غلتک کاری و غلتک پشتیبان است. غلتک های کاری با قطر کمتر به صورت مستقیم با ورق در تماس هستند و غلتک های پشتیبان با قطر بزرگ تر به منظور جلوگیری از انحراف غلتک های کاری و خمش آن ها استفاده می شوند.

خط نورد سرد پیوسته:
در طول سال های متمادی با توجه به پشرفت کشور و افزایش تقاضا برای محصولات نورد شده، مدیران اجرایی فولاد مبارکه تصمیم به گسترش واحد نورد سرد پنج قفسه ای این مجتمع به منظور افزایش تولید گرفتند.

زیرا در خط قبلی زمان زیادی برای آماده سازی کلاف به هدر می رفت که با از بین بردن این زمان، امکان افزایش تولید فراهم می شد.

به همین منظور باید زمان مرده در تولید حذف می شد و نهایت استفاده از زمان برای نورد انجام می گرفت.

پس از انجام مشورت های لازم با شرکت طراح، این شرکت طرحی ارائه کرد که براساس آن یک سیستم تغذیه در ورودی نورد در نظر گرفته شده بود که بتواند با پیوسته کردن ورق، عمل نورد به صورت مداوم انجام گیرد.

برای افزایش تولید، به طور مستمر باید ورق وارد خط شود و با توجه به اینکه حداکثر سرعت نورد سرعت خاصی است، باید یک سیستم کلاف باز کن با سرعت بیشتری از سرعت نورد تعبیه شود تا با سرعت بالاتری حلقه تغذیه را پر نماید.

در نهایت باید زمانی که حلقه تخلیه می شود، در قسمت ورودی کلاف های بعدی به هم جوش داده شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>