اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

همانطور که می دانید یکی از عواملی که تهدیدی جدی برای سازه های فولادی به شمار می رود، رطوبت است.

ورق_گالوانیزه

ساختمان های فلزی از مقاومت بالایی در برابر بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان، آتش سوزی و غیره برخوردارند. با این حال در صورتی که از پوشش مناسبی برای این سازه ها استفاده نشود، در طولانی مدت با زنگ زدگی مواجه می شوند.

در بین محصولات فولادی، ورق های گالوانیزه کاربرد زیادی در صنایع دارند. این ورق ها به علت برخورداری از پوشش خاصی که دارند دچار زنگ زدگی نمی شوند.

همین عامل دلیلی است برای محبوبیت بسیار این نوع ورق در بازار آهن.

در بین کلیه ورق ها، ورق گالوانیزه از محبوبیت ویژه ای برخوردار است و در صنایعی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که می دانید رطوبت بزرگ ترین تهدید برای سازه های فولادی می باشد. به طور کلی ساختمان هایی که پایه آن ها از مقاطع فلزی است، در برابر بلایای طبیعی مثل سیل، باران های سیل آسا و طوفان و یا آتش سوزی بسیار مقاوم هستند.

با این وجود، در صورتی که محصولات فولادی به خوبی پوشش داده نشوند، ممکن است در مدت طولانی بر اثر رطوبت دچار زنگ زدگی شوند.

امروزه در صنایع مختلف از انواع محصولات فولادی استفاده می شود. ورق گالوانیزه یکی از محصولاتی است که به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی می توان از آن استفاده های مختلفی در صنعت کرد.

این محصول به دلیل پوشش خاصی که دارد دچار زنگ زدگی نمی شود. همین مسئله باعث شده که ورق گالوانیزه از محبوبیت ویژه ای برخوردار شود.

همه ما می دانیم که آهن و فولاد از جمله عناصری هستند که دچار خوردگی و زنگ زدگی می شوند. در نهایت نیز تضعیف و فرو ریخته می شوند.

امروزه می توان با استفاده از روش های مختلف از این نوع عناصر در برابر عوامل مختلف تخریب آن ها جلوگیری کرد.

پوشش گالوانیزه یکی از روش ها برای جلوگیری از خوردگی می باشد. می توان گفت که این روش، بهترین روش برای محافظت از سازه های فولادی می باشد.

در صورتی که ورق فولادی را با فلز روی پوشش دهند، ورق گالوانیزه به وجود می آید. اگر پوشش روی از بین رود و یا دچار آسیب دیدگی شود، به هیچ وجه این ورق زنگ نخواهد زد.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود این نوع ورق، ورق مقرون به صرفه ای باشد. بر همین اساس، قیمت ورق گالوانیزه از اهمیت زیادی برخوردار است.

این محصول به وفور در صنایع مختلف استفاده می شود. کاربرد ورق گالوانیزه به حدی زیاد است که می توان آن را در همه جا مثل استادیوم ها، پل ها، دروازه ها، نرده ها، چراغ خیابان ها، سقف منازل و اتومبیل ها مشاهده کرد.

زنگ زدگی فولاد به چه معناست؟
یکی دیگر از نام های اکسید آهن، زنگ زدگی می باشد. این فرآیند زمانی به وقوع می پیوندد که آهن یا آلیاژی حاوی آهن مثل فولاد در معرض رطوبت قرار بگیرد.

اکسیژن با فلز در گذر زمان در سطح اتمی ترکیب شده و ترکیب تازه ای به اسم اکسید را تشکیل می دهند. این عمل باعث تضعیف پیوندهای فلز می شود. با شکسته شدن مولکول اکسیژن توسط آب، زنگ زدگی ایجاد می شود.

ابتدا آهن الکترون های خود را به اکسیژن می دهد و پس از آن، یون های آهن با آب واکنش می دهند تا هیدروکسید آهن و هیدروژن تشکیل شود. بعد از این واکنش و با انجام اکسایش بر سطح یک جسم آهنی، آند تشکیل می شود.

در قسمت دیگری از این سطح که آب و اکسیژن حضور دارند، کاتد تشکیل می شود. فرآیند صورت گرفته باعث شکل گیری ولتایی یا پیل ولتایی کوچک می شود. با حرکت آندها به سمت کاتدها زنگ خوردگی صورت می گیرد.

  • گذر زمان و زنگ زدگی بر بدنه خودرو.
  • گذر زمان و زنگ زدگی فولاد استفاده شده در بدنه خودرو.
  • آبکاری ورق گالوانیزه و یا فرآیند گالوانیزاسیون.

در فرایند گالوانیزه کردن ورق آهن، عناصر فلزی در سطح میکروسکوپی دچار تغییر می شوند. در نهایت یک محافظ یکنواخت بر روی ورق آهن ایجاد می شود که به آن در مقاومت آن کمک خواهد کرد. این پوشش باعث ایجاد یک سطح یکنواخت می شود.

عملیات گالوانیزه کردن به روش های مختلفی صورت می گیرد. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره خواهیم کرد.

به طور کلی کلیه محصولات فولادی را می توان به دو روش در برابر زنگ زدگی مقاوم کرد. با اینکه در هر دو روش پوشش فولاد با فلز روی است، اما در نهایت خروجی دو محصول متفاوت می باشد.

روش گالوانیزه گرم و یا حرارتی:
در این روش آهن یا فولاد را در مخزنی از مذاب فلز روی غوطه ور می کنند. به این ورش گالوانیزاسیون و یا روش غوطه وری گرم می گویند.

پس از غوطه ور کردن فولاد در حمام فلز روی مذاب شده و خنک شدن آن، فولاد و روی به سختی به یکدیگر چسبانده می شوند و یک پوشش محافظ بر روی فولاد ایجاد می شود.

این ویژگی باعث می شود که استفاده از این فولادهای گالوانیزه یکی از گزینه های مقرون به صرفه، پایدار و بادوام برای محافظت از سازه فولادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی باشد.

گالوانیزاسیون به روش غوطه وری گرم از شیوه های پرکاربرد و قدیمی در برابر زنگ زدگی می باشد. محافظت از فولاد با ایجاد لایه ای محافظ بر روی آن انجام می شود.

در این روش فلز روی به عنوان آند قربانی عمل می کند، زیرا از آهن فعال تر است. باید توجه داشته باشید که شرایط حاکم بر محیط و ضخامت روی بر محافظت از فولاد و آهن به منظور جلوگیری از زنگ زدگی تأثیر به سزایی را ایفا می کنند.

لایه ای که به این صورت شکل می گیرد دارای دو ویژگی مهم مانند چسبندگی به فلز اولیه و مقاوم بودن در برابر اصطکاک می باشد. تعداد لایه محافظ در فرآیند گالوانیزه کردن بیش از یک عدد است به عبارتی لایه مدنظر، جزئی از سطح فولاد را شکل می دهد.

با همه این تفاسیر، گالوانیزه با روش حرارتی برای فلزاتی که به صورت مداوم در معرض مواد خورنده مثل اسید هستند، کاربردی ندارد.

از فولاد ضدزنگ برای این مشکل به عنوان جایگزین بهتر استفاده می شود. محیط های دریایی و شور نیز به دلیل رسانایی الکتریکی بالای آب دریا که باعث زنگ زدن می شود عمر این ورق ها را کوتاه می کنند.

روش الکتروگالوانیزه و یا الکتروپلات:
پوشش های الکتروگالوانیزه به وسیله اعمال محلول فلز سولفات روی یا سیانید بر ورق ها و نوارهای فولادی به وسیله برق ساخته شده اند.

در این روش، ضخامت پوشش بسیار کمتر از روش گالوانیزه گرم بوده، اما دارای سطح صاف تری است. در الکتروگالوانیزه پوشش محافظ سبک تر و نازک تر از روش قبلی می باشد و می توان ضخامت آن را به طور دقیق کنترل کرد.

لازم به ذکر است که در روش گالوانیزه گرم چون لایه بسیار ضخیمی از روی ایجاد می شود، رنگ آمیزی آن سخت خواهد بود، ولی در گالوانیزه آبکاری ورق تولید شده دارای ظاهر براق و زیبایی بوده و رنگ کردن آن نیز ساده تر است. به همین دلیل فولاد مورد استفاده در بدنه خودرو با استفاده از الکتروپلات محافظت می شود.

مشخصات فولاد گالوانیزه:
فولادی که بر روی آن فرآیند گالوانیزه انجام شده است نسبت به فولاد معمولی دارای مزیت های زیاد می باشد. در این قسمت به برخی از این مزیت ها اشاره خواهیم کرد:

  • پوشش روی مانع از رسیدن مواد خورنده به فولاد زیرین یا آهن می شود، از خوردگی فلزات جلوگیری کرده و مقاومت فولاد پوشش داده شده عمیقا افزایش می یابد.
  • یک پوشش گالوانیزه می تواند بیشتر از 70 سال بدون تعمیر و نگهداری دوام بیاورد.
  • روی تنها ماده ای است که همچین قابلیتی را به فلز زیرین می دهد.
  • فولاد گالوانیزه جایگزین مناسبی برای فولاد ضدزنگ است.
  • اگر پوشش روی خراشیده شده و آسیب ببیند، همچنان از فولاد زیرین محافظت شده و زنگ نمی زند.

مزیت های استفاده از ورق گالوانیزه:
همانطور که می دانید ورق گالوانیزه مزیت های زیادی در صنایع مخلتف به ویژه در ساخت و ساز دارد. در این بخش قصد داریم به این مزیت ها به طور مختصر اشاره کنیم:

  • طول عمر طولانی: اگر ورق های گالوانیزه در محیط های که میزان خوردگی بالایی دارند مورد استفاده قرار گیرند، بین 20 تا 70 سال عمر می کنند. البته این سال ها بستگی به میزان قرار گرفتن فولاد در برابر مواد خورنده دارد.
  • هزینه کمتر: همان طور که گفته شد، روی مذاب با فولاد به خوبی به یکدیگر می چسبند و محصولی بسیار با دوام را تولید می کنند، در نتیجه روش گالوانیزاسیون نسبت به سایر روش هایی که برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می شود، هزینه کمتری برای تعمیر و نگهداری دارد. شاید در مقایسه با سایر محصولات فولادی هزینه اولیه این محصول بالا به نظر برسد، اما اجرای آن به دلیل سرمایه گذاری بلندمدت (یعنی در طولانی مدت نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد)، بهترین گزینه برای اکثر پیمان کاران می باشد.
  • بازرسی آسان: از آن جایی که باید سازه ها را به صورت سالیانه مورد بررسی قرار داد، بنابراین روش بازرسی بسیار اهمیت خواهد داشت. ورق های گالوانیزه بدون نیاز به آزمایش خاصی، به راحتی و تنها از طریق چشم قابل بررسی هستند و در آزمایش و تست کیفیت آن هزینه زیادی صرف نمی شود.
  • سختی: گالوانیزه یکی از سخت ترین پوشش های محافظ موجود در بازار می باشد. این بدان معنی است که علاوه بر اینکه در برابر زنگ زدن مقاومت دارند، از آسیب های زمان حمل و نقل نیز در امان هستند.
  • سادگی در تمیزکردن: این محصولات را می توانید با آب قلیایی اسپری کرده و در صورت لزوم با یک پارچه نرم پاک کنید.
  • صرفه جویی در منابع: فولاد گالوانیزه یکی از محصولات بسیار با دوام و با پایداری بالاست. همان حمام مذابی که از آن برای تولید ورق گالوانیزه استفاده می شود را می توان بارها و بارها استفاده کرد.

تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان بالا: این محصولات کاملا منطبق بر استانداردهای بین المللی ساخته می شوند، بنابراین قابلیت اطمینان بالایی دارند.

مزیت های استفاده از ورق گالوانیزه:
زمان زیادی طول می کشد تا ورق گالوانیزه از بین برود یا زنگ بزند. همانطور که در بالا اشاره نیز کردیم، عمر مفید این ورق بین 20 تا 30 سال است، ولی اگر خشک و دور از باران باشد (با هر روشی که تولید می شود) می تواند برای همیشه سالم بماند.

فولاد گالوانیزه ای که برای استفاده طولانی مدت در فضای باز در نظر گرفته شده است، باید از جنس فولاد گالوانیزه گرم (یا همان حمام مذاب فولاد با فلز روی) باشد که معمولا در محیط های مختلف تا حدود 70 سال دوام می آورد.

البته می توان از رنگ کردن برای محافظت بیشتر ورق در محیط هایی که میزان زنگ زدن عناصر در آن ها بسیار بالاست یا به اصطلاح بسیار خورنده هستند، برای افزایش طول عمر فولاد گالوانیزه استفاده کرد.

البته باید دقت کنید که قبل از رنگ آمیزی حتما سطح آن تمیز، خشک و عاری از هرگونه آلودگی، از جمله نمک روی و هرگونه محلول کرومات باشد. این کار را می توان با استفاده از یک دستگاه شوینده و تهویه فلزی انجام داد.

قیمت انواع ورق فولادی:
قیمت ورق به عوامل مختلف در بازار وابسته می باشد و بر همین اساس نمی توان پیش بینی مشخصی در مورد روند قیمت این محصول انجام داد.

به دلیل تقاضای بالایی که این محصول در بازار دارد، می تواند به صورت مستقیم بر قیمت کلیه محصولات فولادی در بازار اثر بگذارد.

کارخانه های فولاد مبارکه، فولاد اکسین، کاویان، نورد لوله اهواز، گیلان را می توان از مهم ترین تولیدکنندگان انواع ورق آهن دانست.

ورق سیاه به صورت رول و یا شیت های برش خورده تولید می شود و در اندازه های 6*1.5، 6*2، 12*2، 2*1 و 2.5*1.25 در بازار موجود می باشد.

قیمت ورق هر کارخانه نسبت به کارخانه دیگر متفاوت است. شما عزیزان می توانید همه روزه جهت مشاوره رایگان، استعلام قیمت ورق و خرید آن با ما تماس حاصل فرمایید.

همانطور که پیش از این اشاره کردیم امروزه از محصولات فولادی در صنایع مختلفی از جمله سازه های فلزی استفاده می شود.

ورق آهن به ویژه ورق گالوانیزه از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. این محبوبیت به دلیل پوشش گالوانیزه خاص این نوع از ورق می باشد.

می دانید که رطوبت بزرگ ترین تهدید برای سازه های فولادی است. بر همین اساس استفاده از ورق گالوانیزه به دلیل پوشش خاص آن سبب مقاومت بالای سازه فلزی می شود.

ورق گالوانیزه به دو روش گالوانیزه گرم و یا حرارتی و روش الکتروگالوانیزه و یا الکتروپلات پوششی دهی می شود.

این نوع ورق از مزیت های قابل توجهی از جمله طول عمر بالا، هزینه کمتر، بازرسی آسان، سادگی در تمیز کردن و صرفه جویی در هزینه برخوردار است.

عمر مفید این ورق بین 20 تا 30 سال است، اما در صورتی که در فضایی خشک و عاری از رطوبت باشد، می تواند تا آخر عمر سالم بماند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>