اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پرلین ها یک عضو مهم در ساختار سقف های شیب دار نظیر سقف سوله ها می باشد. لاپه یا پرلین ها، به عنوان یک تکیه گاه در سوله ها برای تیرهای عمودی عمل می کند.

پرلین_ها

در این مقاله ما قصد داریم شما را با لاپه یا پرلین و موارد مصرف و انواع آن آشنا کنیم. 

پرلین ها بارهای سقف های شیب دار و سوله ها را حمل می کند و توسط تیرهای بزرگ، دیوارهای ساختمان، تیرهای فولادی و غیره پشتیبانی می شوند.

پرلین ها بارهای سقف را به عناصر اصلی سازه پشتیبان انتقال می دهند. فرم و چیدمان purlins یک فاکتور طراحی است که به میزان بارهای سقف و همچنین طول ورق های محدود برای استفاده بستگی دارد.

لاپه یا پرلین، معمولا به یک میله یا تیر افقی گفته می شود که برای تقویت سقف های شیب دار و سوله ها مورد استفاده قرار می گیرد.

که در علم معماری و صنعت ساختمان سازی، با نام های پورلاین، پرلینگ و پورلینگ شناخته شده است. پرلین ها، توسط تیرها یا دیوار های ساختمان پشتیبانی می شود.

پرلین ها، عموما در ساختمان های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد ولی در برخی مواقع در سازه های با قالب چوبی، جایگزین تیرها می شود.

انواع پرلین:
به طور کلی پرلین ها، به دونوع C-Purlins و Z-Purlins دسته بندی می شود:

C-Purlins:
شکل ظاهری این نوع پرلین همانطور که از نامش مشخص است، مانند حرف C انگلیسی است. این نوع پرلین، به عنوان تکیه گاه برای دیوارها و کف طبقات مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین برای شکل دادن به پوسته ساختمان و تیرچه های کف و حتی نصب درب و غیره استفاده می شود. پرلین های C شکل مستقل و ایمن هستند و به راحتی نصب می شوند و پایداری گسترده ای در سازه دارد.

Z-Purlins:
پرلین z در مقایسه با پرلین C قوی تر بوده و معمولا در اتصالات و اورلب ها، استفاده می شود. پرلین های Z، تیرهای افقی هستند که برای شکل دادن به سقف و تیرچه های دیوار پوسته ساختمان شده اند.

آنها بین ورق های سقف و ساختمان قرار می گیرند و به عنوان تکیه گاه ورق ها عمل می کنند تا اطمینان حاصل شود که در جای خود محکم است.

به دلیل خاصیت انعطاف پذیری نسبتاً زیاد و سبک بودن، از پرلین های Z بیشتر در ساختمان های کشاورزی و صنعتی استفاده می شود که باعث می شود آنها به راحتی برای استفاده در اندازه های مختلف متناسب شوند.

دلیل استفاده از پرلین ها در ساختمان های فلزی:
برای درک این موضوع باید به اصول ساخت سقف در ساختمان های فلزی بپردازیم. پرلین ها یک بخش جدایی ناپذیر در ساختار ساختمان های فلزی است.

لاپه ها، به عنوان تکیه گاهی برای تیرهای عمودی عمل می کنند. در واقع پرلین ها به عنوان دومین قالب نگهدارنده سقف در سازه های فلزی محسوب می شود.

سه عملکرد ساختاری توسط پرلین ها برای سقف های فلزی وجود دارد که در ادامه به معرفی این سه عملکرد میپردازیم:

  • سقف ها توسط پرلین ها محافظت می شوند.
  • پرلین ها، تیرها را به هم متصل می کند و اسکلت ساختمان را محکم و تقویت می کند.
  • بین دهانه های قالب بندی، پرلین ها پشتیبانی بیشتری را ایجاد می کند و در برابر بارندگی نیز مقاومت بالایی دارد.

در این مقاله شما با پرلین و انواع و دلایل استفاده از آن آشنا شدید. همانطور که خواندید، پرلین (لاپه) ها به عنوان عنصر حمایت کننده برای سقف های شیب دار و سوله ها عمل می کند و یک جزء مهم در صنعت سوله سازی می باشد. 

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>