اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یکی از مهم ترین شیوه های اجرایی نوین برای انواع سازه های ساختمانی و صنعتی که کاملاً از نظر مهندسی مورد نظارت قرار می گیرد اسکلت فلزی می باشد.

اسکلت_فلزی

قبل از اینکه اسکلت های فلزی برای پایه و تکیه گاه ساختمان ها استفاده شود از اسکلت های چوبی استفاده می شده است.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم مهندسی اکثراً از سازه های فلزی ساخته شده با انواع فولاد برای اسکلت بندی ساختمان استفاده می شود.

به دلیل نقش مهمی که اسکلت فلزی در ساختمان دارد نصب آن نیز باید مانند طراحی بسیار مورد توجه قرار گیرد.

برخی از خطاها و سهل انگاری های هنگام نصب هرگز جبران پذیر نخواهند بود و همین موضوع اهمیت یادگیری نصب اسکلت فلزی برای کارگران در این زمینه را مشخص می کند.

آموزش ساخت اسکلت فلزی ساختمان:
با توجه به اینکه امروزه اکثر سازه ها با اسکلت فلزی ساخته می شوند، آموزش نصب اسکلت فلزی به افرادی که قصد فعالیت در این رشته را دارند یکی از حساس ترین موارد در ساخت ساختمان است.

اگر این کار به درستی انجام شود ایمنی ساختمان و مقاومت آن در برابر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله افزایش پیدا خواهد کرد.

اما در صورت عدم دقت و آگاهی لازم هنگام نصب اسکلت فلزی ممکن است موارد اشتباهی صورت گرفته و کل ساختمان به دلیل یک سهل انگاری از بین برود و یا حتی خسارات جانی ایجاد شود.

مراحل نصب ستون فلزی و ساخت اسکلت فلزی:
معمولاً اسکلت های فلزی برای ساختمان های چند طبقه انتخاب می شوند و به همین دلیل از نظر مهندسی اهمیت زیادی در ساختمان دارند.

هر چند در ساختمان های تک طبقه نیز می توان از این اسکلت ها استفاده کرد.

تمام نکات مهندسی شده هنگام طراحی با نصب صحیح اسکلت فلزی عمل می کنند و اگر این کار به درستی انجام نشود این محاسبات و نتیجه آن نیز تغییر خواهد کرد.

پس نصب اسکلت فلزی هم دقت و دانش کافی می خواهد و هم نیاز به تجربه و مهارت دارد.

مراحل ساخت اسکلت فلزی:
هر اسکلت فلزی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که برای نصب آن باید آموزش ها هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی انجام شود.

معمولاً سازمان فنی و حرفه ای در این زمینه در هر استان از کشور در بعضی از زمان های سال دوره های مهارتی را برگزار می کند.

در این مقاله نیز ما به صورت مختصر برای آشنایی شما موارد مهم در هر زمینه را توضیح خواهیم داد.

نصب بولت های صفحه ستون در اسکلت فلزی:
اولین و مهم ترین مرحله برای بالا بردن یک ساختمان نصب اسکلت فلزی است و اولین قطعات این اسکلت شامل بولت های صفحه ستون می باشد که باید به طور دقیق در محل خود یعنی آکس صفحه ستون ها نصب شوند.

برای اینکه محل نصب این صفحات با دقت بالایی انجام شود و نیاز به جابه جایی مجدد آن ها نباشد، باید از دوربین های نقشه برداری برای مکان یابی آن ها استفاده کرد.

از طرفی بولت ها باید طوری در مکان خود قرار بگیرند که وقتی بتن ریزی روی آن ها انجام شد از جای خود تکان نخورده و جابه جا نشوند.

این کار با استفاده از شابلون مخصوص صفحه ستون و چهار پایه تثبیت بولت به راحتی انجام می شود.

این شابلون صفحه ای با ابعاد مشابه صفحه ستون است که جنس چوبی یا فلزی دارد و برای ثابت کردن بولت ها و نصب دقیق صفحه ستون اصلی استفاده می شود.

روش دیگر نصب صفحه ستون اصلی به طور دقیق روی فونداسیون است که در این روش ابزاری مانند جرثقیل نیاز است و به همین دلیل زمان بر خواهد بود.

از طرفی در این روش مشکلات اجرایی بیشتری وجود دارد و اگر دقت زیادی در اجرای آن نشود، ممکن است بعداً برای نصب تیرها با مشکل مواجه شوید.

نکته آخری که باید هنگام نصب بولت ها در نظر داشته باشید این است که قبل از بتن ریزی قسمت های رزوه شده هر بولت باید کاملاً به گریس آغشته شده و با گونی یا نایلون بسته شوند.

این کار باعث می شود بعد از بتن ریزی باز و بسته کردن مهره های صفحه ستون به راحتی انجام شود.

ساخت و نصب ستون ها در مسیر نصب اسکلت فلزی:
وقتی اسم ستون به گوش ما می رسد واژه هایی مثل مقاومت، تکیه گاه و پایداری به ذهنمان خطور می کند.

زیرا ستون ها همیشه نماد استحکام و پابرجا بودن هر چیزی هستند.

بنابراین در مرحله بعدی نصب اسکلت فلزی شما باید یاد بگیرید که چگونه ستون ها را به درستی نصب کنید تا ساختمان پایداری از نظر مهندسی داشته باشیم.

وظیفه اصلی ستون ها در هر سازه انتقال بارهای وارد شده به پی یا فونداسیون آن می باشد، بنابراین باید طوری نصب شوند که این نقش را به خوبی ایفا کنند.

بهترین نوع مقاطع برای ستون ها از نظر مهندسی مربعی شکل و H شکل هستند.

این مقاطع مقاومت بالاتری نسبت به شکل های دیگر دارند و برای زدن ستون ها هم از مقاطع نورد تک و هم از نوع مرکب آن ها استفاده می شود.

نوع مرکب معمولاً برای تحمل نیروهای فشاری بیشتر و لنگرهای خمشی وارد شده بر ستون استفاده می گردد، بنابراین اینکه از چه ستونی استفاده کنیم به بار کل سازه بستگی دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>