اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

موتورسیکلت

سیستم خنک کننده جزء لاینفک وسایل نقلیه ای است که به گونه ای سوخت آن ها به وسیله بنزین تامین می گردد. دلیل این امر آن است که همه موتور احتراقی هنگام کارکرد خود سبب ایجاد گرمای زیادی می شوند.گرمایی که توسط موتور تولید می­شود باید بر اساس مکانیزمی، از موتور و همچنین اجزای جانبی آن کم شود تا موتور بتواند در شرایط مطلوب به کار خود ادامه دهد و از سویی دیگر مشکلی برای اجزای آن ایجاد نکند. برای این­که این گرمای اضافی از موتور خارج شود دو سیستم خنک کننده آبی و هوایی مورد استفاده قرار می­گیرد.

سیستم آب خنک و سیستم هوا-خنک دو سیستمی هستند که خودرو سازان از آن استفاده می ­کنند. مکانیزمی که برای سیستم خنک کننده موتور سیکلت مورد استفاده قرار می­گیرد.سیستم هوا-خنک می باشد که دلیل ناآشنا بودن نام این سیستم برای موتورهای احتراقی، استفاده از آن در اتومبیل­ های قدیمی، موتور ملخی هواپیما و البته موتور سیکلت­ ها می­باشد. مهم­ترین دلیلی که برای استفاده از این سیستم در مقایسه با سیستم آب-خنک وجود دارد این است که سادگی در طراحی آن موجب صرف هزینه­ای کمتر در طراحی می­شود.

بنابراین به طور وسیع در پمپ­­ ها و موتور سیکلت­ ها این سیستم مورد استفاده قرار می­گیرد.در موتورهایی که با سیستم هوا-خنک کار می­کنند برای خنک کردن موتور فقط از پره و فن استفاده می­شود این در حالیست که در سیستم آب-خنک از رادیاتور، شلنگ­­های رابط، واتر پمپ و منبع انبساط استفاده می­شود که استفاده از این اجزا باعث پیچیدگی و همچنین افزایش هزینه می­گردد.

طرز کار موتورهای هوا-خنک

در موتور سیکلت­ ها اغلب برای خنک سازی از مکانیزم هوا-خنک استفاده می­شود. در ادامه با نحوه کار این مکانیزم آشنا می­شوید.موتورهای هوا خنک به دو شکل تخت و یا V شکل طراحی می­شوند. دلیل این گونه طراحی آن است که با این آرایش فاصله­ای که سیلندرها از یکدیگر دارند بیشتر است. لازم به ذکر است که فاصله­ ای که مرکز دو سیلندر در این موتورها دارند تقریبا 5/1 برابر قطر هر سیلندر می­باشد این بدان معناست که بین هر دو سیلندر به میزان شعاع سیلندر فاصله وجود دارد که موجب جریان یافتن بهتر هوا به هر سیلندر شده و عمل خنک سازی را انجام می­دهد.

در کناره­ های هر سیلندر پره­ هایی جای گرفته­ اند که وجود آن­ها باعث زیاد شدن سطح تماس هوا با سیلندرها می­شود و انتقال حرارت آسان­تر انجام می­گیرد. برای درک بهتر این مسئله بهتر است فرمول همرفتی را بیان کنیم. در این فرمول داریم. مطابق با این فرمول هرچه میزان A که مساحت تماسی است بیشتر باشد گرمای بیشتری منتقل می­گردد.

به منظور خنک سازی با هوا باید هوا به وسیله فن متراکم گردد. فن داخل محفظه­ ای واقع می­شود تا آن محفظه هوای متراکم شده را به سوی بخش­ هایی که لازم است خنک شوند هدایت نماید. این سیستم افزون بر این­­که سیلندرها را خنک می­کنند بایستی خنک کننده روغن را هم پوشش دهد و هوا را به سوی رادیاتور روغن هدایت کند.

سر سیلندر موتور

یکی از قسمت­های مهم موتور که لازم است به خوبی خنک شود سر سیلندر می­باشد. انفجارهای درون سیلندر بیشترین تأثیر را روی سر سیلندر موتور دارند. از طرفی کربن که رسانای خوبی برای گرما نمی­باشد بر روی اجزای سر سیلندر رسوب می­کند همین مسئله سبب می­شود تا حرارت به خوبی انتقال پیدا نکند. برای این­که انتقال حرارت در سر سیلندر به خوبی انجام شود پره­های عمیق ­تری مورد استفاده قرار می­گیرند تا سطح تماس افزایش پیدا کند و در نتیجه آن گرمای بیشتری انتقال یابد.

نحوه کار سیستم خنک سازی با مایعات در موتور سیکلت ­ها

سیستم خنک سازی با مایعات در موتور سیکلت­ ها و البته در خودروها به دو دسته زیر تقسیم می­شوند:

  • سیستم خنک سازی آبی
  • سیستم خنک سازی روغن
  • سیستم خنک سازی روغن
  • سیستم رادیاتور روغن
  • سیستم هوا-خنک روغن
  • سیستم رادیاتور روغن

این سیستم خنک سازی در موتور سیکلت­ ها به طور معمول لااقل 200 سی سی حجم سیلندر دارند. از آن­جایی که در این انجین دمای بسیار بالایی ایجاد می­شود برای این­که بهره­ وری افزایش یابد و دمای قطعات انجین کاهش پیدا کند، یک رادیاتور کوچک در جلوی موتور سیکلت تعبیه شده است که اقدام به خنک کردن انجین می­کند

بررسی باتری موتورسیکلت

به طوری­که روغنی که گرمای انجین را به خود جذب کرده است وارد رادیاتور می­شود و عبور هوا از بین پره­های رادیاتور سبب می­شود که دمای روغن کاهش یابد و پس از آن روغن به موتور داخل انجین بازگردد. اغلب، روغنی که داخل رادیاتور می­باشد همان روغن داخل انجین است.

دلیل استفاده از روغن این است که روغن قادر به دست دادن ناگهانی دمای خود می­باشد از این رو می­تواند با کم­ترین جریان هوایی که از سطح رادیاتور عبور می­کند دمای خود را از دست بدهد. گفتنی است که از روغن به دلیل آثار زیست محیطی، هزینه تولید و … در خودروها کمتر اما بیشتر در موتور سیکلت­ ها مورد استفاده قرار می­گیرد.

موتور سیکلت­ های که استارتی می­باشند، سیستم خنک سازی بوبین با روغن خود انجین هستند.­ هنگامی که هوا از بین هد سینگ عبور می­کند، سر سیلندر روغن داخل انجین خنک می­شود. این کم شدن دمای روغن در خلال تمامی محیط داخل انجین جریان می­یابد و از این طریق قطعات خنک می­شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
مجتبی بياباني :
سلام خریدار سیستم خنک کننده روغن موتور هستم لطفاً قیمت و روش ارسال و نصب روی موتور را بفرمایید 09192409608
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>