اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


موتورسیکلت


تفکیک قطعات گیربکس

گیربکس یا جعبه دنده دارای قطعاتی است که در مجاورت با یکدیگر فعالیت دارند و محرک بخش موتورسیکلت هستند.در ادامه برخی از قطعات تشکیل دهنده گیربکس ذکر می گردد:

چرخ دنده ها

مهم ترین و اصلی ترین قسمت گیربکس چرخ دنده های آن است که با توجه به نوع گیربکس در شکل های گوناگون از آن استفاده می شود. بدون وجود چرخ دنده ها گیربکس هیچ کارایی ندارد.در گیربکس، چرخ دنده های زیادی روی هم قرار گرفته و با فعالیت و حرکت هر کدام از آن ها نیرو و گشتاور انتقالی از موتور به چرخ ها معین می شود.

تمامی گیربکس ها دارای چرخ دنده هستند ولی نوع و تعداد آن ها در هر گیربکسی متفاوت است. چرخ دنده ها قطعات موجود در پوسته جعبه دنده محسوب می شوند و حلقه های فلزی دنده داری هستند که بر روی محورهای خود قرار گرفته اند. این محورها با درگیر شدن دنده های چرخ دنده ها به فعالیت خود ادامه می دهند.

پوسته گیربکس

این بخش از گیربکس چرخ دنده ها، یاتاقان ها و محورها را در خود جای داده است.

شافت ورودی گیربکس

این بخش محور محرک گیربکس به شمار می آید. شافت ورودی به چرخ دنده در قسمت ورودی پوسته گیربکس متصل بوده و با کمک کلاچ با موتور وسیله نقلیه در ارتباط است.

شافت واسط گیربکس

روی این محور تعدادی چرخ دنده قرار گرفته است که با محور همسو هستند. چرخ دنده ای که در ابتدای این شافت قرار گرفته با چرخ دنده محور محرک درگیر بوده و سرعت ورودی تولید شده توسط موتور را به سوی شافت خروجی هدایت می کند. لازم به ذکر است چرخ دنده هایی که روی شافت واسط تعبیه شده اند اندازه های متفاوتی دارند.

شافت خروجی

این شافت به وسیله چرخ دنده ها با شافت واسط در ارتباط بوده و نیروی تبدیل شده در جعبه دنده را به سوی میل گاردان هدایت می کند.بر روی شافت خروجی چرخ دنده هایی قرار گرفته است که به صورت یک پارچه نیستند. چرخ دنده های روی این شافت با قطرهای مختلف به وسیله یاتاقان ها بر روی آن حرکت می کنند.

یاتاقان

این بخش با نام چرخ دنده هماهنگ کننده در لایه درونی دندانه دار قرار گرفته و با حرکت کشویی با چرخ دنده چفت شده و سبب فعالیت آن می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>