اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

موتورسیکلت

کلاچ نخستین بخش سیستم انتقال دهنده قدرت می باشد. کلاچ که نیروی چرخشی میل لنگ را دریافت می کند خود تشکیل شده از اجزای مختلفی است. در اصل ساختمان کلاچ را می توان به چهار بخش اصلی تقسیم کرد که عبارتند از:

صفحه کلاچ، مجموعه دیسک کلاچ، دو شاخه کلاچ و فلایویل

صفحه کلاچ، قطعه ای فولادی و فلزی است که در دو سوی آن لنتهای اصطکاکی نصب شده اند. سطوح اصطکاکی با دیسک کلاچ و فلایویل در تماس هستند و با دوران دیسک کلاچ و فلایویل، میان سطوح آن ها اصطکاک ایجاد می شود. این نیروی اصطکاکی که ایجاد می شود عامل منتقل کننده توان به صفحه کلاچ می باشد.

صفحه کلاچ از طریق توپی هزارخار بر روی شفت ورودی جعبه دنده گنجانده شده است، بدین ترتیب صفحه کلاچ گشتاور فلایویل را به شفت جعبه دنده انتقال می دهد. دور صفحه کلاچ، لنت ها به صفحه های فنری صفحه کلاچ متصل شده است که در زمان وقوع مشکل فشار کمتری به صفحه وارد شود. شایان ذکر است ساختمان صفحه کلاچ از فنرهای برگی و مارپیچ در جهت جذب ضربات وارده بر صفحه کلاچ و ارتعاشات تشکیل شده است.

صفحه دیسک کلاچ

صفحه دیسک، صفحه ای فولادی و صیقلی می باشد که که بر اثر نیرویی که فنرها وارد می کنند به سوی فلایویل حرکت می کند و صفحه کلاچ را به فلایویل فشار می دهد.

دو شاخه کلاچ موتورسیکلت

دو شاخه کلاچ قطعه ای می باشد که بر روی بلبرینگ کلاچ قرار داشته و بر روی آن حرکت و فعالیت می کند. این قطعه دارای اندازه معین در جهت بالا بردن نیرو است که نیروی وارده را از سوی پدال بلبرینگ انتقال می دهد.فلایویل دارای سطح اصطکاکی است و دیسک کلاچ از طریق پیچ به آن متصل می شود. فلایویل مانند یک دیسک فلزی بزرگ می باشد که حرکت چرخشی میل لنگ را به گیربکس انتقال می دهد. این قطعه متصل کننده سیستم کلاچ به موتور است و میان این دو سیستم قرار گرفته است.

ساختمان کلاچ چند صفحه ای

کلاچ چند صفحه ای در برخی از وسایل نقلیه سنگین و موتورسیکلت ها کارایی دارد. البته کلاچ چند صفحه ای بیشتر در موتورسیکلت ها استفاده می شود؛ زیرا موتورسیکلت ها با محدوده قطر کلاچ مواجه هستند و به این دلیل به جای افزایش دادن قطر کلاچ از کلاچ چند صفحه ای استفاده می کنند تا گشتاور تولیدی انتقال یابد.

کلاچ چند صفحه ای روغنی

کلاچ چند صفحه ای روغنی در جعبه دنده اتوماتیک هم مورد استفاده قرار می گیرد. کلاچ چند صفحه ای از لحاظ ساختمان همانند کلاچ یک دیسکی است ولی با این تفاوت که تعداد دیسک ها در کلاچ چند صفحه ای زیاد است و دیسک ها فاقد پوشش هستند و از فولاد سخت ایجاد می شوند. کلاچ چند صفحه ای، کلاچ سینومی نیز نامیده می شود و میان دیسک ها، ورق های فنری نازک به کار رفته است. وجود این ورق های فنری نازک سبب می شود تا کلاچ به راحتی قابل قطع و وصل باشد.

کلاچ چند صفحه ای همان گونه که از نامش پیداست دربرگیرنده چندین صفحه و دیسک کلاچ می باشد، بدین گونه که این صفحات و دیسک ها با فاصله یکی در میان به صورت فشرده بر روی یکدیگر قرار گرفته اند. این سیستم در زمانی که کلاچ گرفته می شود از یکدیگر جدا گشته و هیچ نیرویی را منتقل نمی کند. در بعضی از مدل ها از سیستم نیروی هیدرولیکی استفاده می شود تا صفحات بر روی همدیگر به صورت فشرده قرار بگیرند.

موقعی که کلاچ گرفته می شود برای آزاد شدن آن از سوپاپ یک طرفه بر روی پیستون کلاچ استفاده شده که تخلیه فشار هیدرولیکی را انجام می دهد. یک کلاچ چند صفحه ای از اجزایی مانند پوسته کلاچ، بوش کلاچ، صفحه های متحرک اصطکاکی، صفحه های متحرک فولادی، صفحه فشاری و فنرهای کلاچ تشکیل شده است.

در این نوع کلاچ از چندین صفحه کلاچ برای تولید اصطکاک میان فلایویل و دیسک استفاده می شود و با این شیوه اصطکاک بیشتری ایجاد شده و نیروی زیادی را انتقال می دهد. این کلاچ ها ظرفیت بیشتری در جهت انتقال گشتاورهایی با میزان بالا را دارا هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>