اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

موتورسیکلت

قرارگیری درست قطعات و اجزای موتورسیکلت و عملکرد صحیح آن می باشد.پس از مونتاژ قطعات، به دلیل وجود اصطحکاک هایی که بین اجزای مونتاژشده به وجود می آید، این اجزا در اثر استفاده در جای خود با عمل سایشی روبرو شده و اقدام به قرارگیری درست در جای خود می کنند، به این عمل اصطلاحا آب بندی می گویند.

تا وقتی که این اجزا و قطعات به صورت صحیح در جای خود قرار نگرفته اند، هرگونه فشاری که به آنها وارد شود، باعث می گردد که عمل سایش به شکل صحیح انجام نشود. این مسئله در عمل باعث شکستگی و یا ایجاد ترک هایی در اجزا و قطعات موتورسیکلت خواهد شد، که همین امر ممکن است باعث شود که در کوتاه مدت این قطعات دچار آسیب شوند.

باید بدانید که معمولا شرکت های سازنده ماشین و موتورسیکلت، قبل از فروش این وسایل، در مرحله ابتدایی آب بندی لازم را انجام می دهند و بعد از مطمئن شدن از عملکرد صحیح قطعات و رفع عیوب احتمالی، اقدام به فروش آنها می کنند. آب بندی در موتورسیکلت ها سه مرحله دارد. اما در ایران این رویه توسط هیچکدام از سازندگان انجام نمی شود و این مسئله را به مشتری واگذار می کنند.همین امر باعث شده است، که متاسفانه شاهد این باشیم که عموم مردم با ذهنیت های بعضا اشتباه و تکیه بر نظرات بی پایه و اساس و بدون داشتن دانش فنی لازم، اقدام به آب بندی موتورسیکلت خود کنند. 

اهمیت روغن موتور در آب بندی موتورسیکلت

وقتی که موتورسیکلتی را می خرید، این نکته را باید بدانید که توسط کارخانه روغنی در موتور موتورسیکلت شما ریخته شده است. این روغن معمولا از مرغوب ترین و بهترین روغن های موتور می باشد، چون که اولین استارت یک انجین نیازمند یک روغن بسیار باکیفیت است، تا بتواند به خوبی اصطحکاک اولیه را بین اجزا و قطعات کم کند.وقتی که برای نخستین بار انجین استارت می خورد، باید حدود یک دقیقه انجین در حالت معمولی (اصطلاحا درجا) کار کند، تا تمامی اجزا و قطعات به صورت کامل روغن کاری شوند.

سپس به طور تدریجی با افزایش میزان سوخت دور موتور را از 1000rpm به حداکثر 2500 rpm برسانید، تا به وسیله افزایش فشار روغن، ذرات بسیار ریزی که در هنگام اولین استارت انجین بر اثر سایش از اجزا و قطعات جدا شده اند، در سطح روغن حرکت کنند. بعد از آن انجین را در حالت معمولی تا سه دقیقه رها کنید.

آب بندی موتورسیکلت تا چند کیلومتر ادامه دهیم ؟

معمولا در موتورسیکلت ها انجام آب بندی حیاتی و اساسی موتورسیکلت از صفر تا 300 کیلومتر ابتدای کار انجام می شود، که باعث افزایش عمر انجین و عملکرد درست آن در مرحله اول می باشد. در مرحله دوم، آب بندی با توجه به تکنولوژی ساخت انجین کمی با هم متفاوت است، می توان گفت تقریبا از 800 تا 1600 کیلومتر این مرحله ادامه دارد، که به آن مرحله ریسک هم گفته می شود.

در این مرحله هر ایراد احتمالی که ممکن است در انجین موتورسیکلت پدیدار خواهد شد. بعد از کیلومتر 1600 به بعد، مرحله اطمینان از کارکرد موتورسیکلت می باشد و پس از آن است که می توانید با حداکثر سرعت و قدرت از موتور خود استفاده کنید.

دور موتور موتورسیکلت زمان آب بندی

لازم به ذکر است که در مرحله اول، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید کاری کنید که دمای انجین بالا برود یا به انجین فشار زیادی متحمل شود یا دور موتور از حد مشخصی بالاتر رود. اما بدانید که افزایش سرعت هیچ گونه مشکلی را در پی نخواهد داشت، یعنی اگر دور موتور یک موتورسیکلت، بر روی 5000 دور دردقیقه و سرعت آن 100 کیلومتر درساعت باشد، هیچ گونه مشکلی به وجود نخواهد آمد.

فقط زمان آب بندی در مرحله اول که مربوط به انجین می شود، دور مناسب موتور از اهمیت زیادی برخوردار است.بعد از سپری کردن مرحله اول، با افزایش دور موتور، سرعت نیز افزایش یافته و عملکرد سیستم سوخت، ترمزها، پمپ روغن، سوپاپ ها، میل لینگ و شاتون در مرحله حساسی می باشند، چون که اگر ایرادی در مرحله اول ایجاد شود، در مرحله دوم خود را نشان می دهد.

پس به یاد داشته باشید که در زمان آب بندی، باید به این موارد توجه کنید و به حرف های غیرکارشناسی اصلا توجهی نکنید و هیچ وقت به انجین موتورسیکلت خود فشار زیادی وارد نکرده و تا 1600 کیلومتر حداقل سه بار روغن موتورسیکلت را تعویض کنید. زیرا عمر انجین به روغن ارتباط مستقیمی دارد، همان طور که قلب به وسیله خون کار می کند، قلب موتورسیکلت نیز با روغن درست عمل می کند

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>